Prøvekjørt: Mercedes Benz G55 AMG

Robust børstraktor

Mercedes Geländewagen er en klassiker – vi har kjørt den i AMG-versjon med 500 hester under panseret.

Sist oppdatert

Vi klatrer opp og inn i de skinnkledde stolene, og fyrer opp det håndbygde monsteret fra AMG.

Lyden er til å ta og føle på, kompressormatet V-åtter er musikk i ørene for en litt over snittet bilinteressert gutt i midten av tjueårene.

AMG var jeg heldig å stifte bekjentskap med for noen år siden, men da i form av de sportslige modellene C 63 AMG, CL 63 AMG og firehjulstrekkeren ML 63 AMG - noe jeg ser tilbake på med et smil om munnen.

AMG-gutta vet hva de driver med.

Skapt for terrenget

Selv om ML 63 AMG er en høy og tung bil, kan den ikke sammenlignes med monseret som nå stod på menyen - G-klassen er for meg en bil som hjører hjemme i terrenget.

Følelsen bak rattet i den firkantede skapningen er annerledes enn alt annet jeg har kjørt. Den loddrette frontruten, oversikten frem over det flate panseret og den lastebillignende sittestillingen er så fjernt fra en sportsbil man kan komme. Til man tråkker på høyrepedalen.

Takket være overlading i form av kompressor er kreftene der momentant, 500 hestekrefter og 700 Nm dreiemoment bretter magesekken rundt ryggraden.

Fra stillestående nås 100 km/t i løpet av 5,5 sekunder. Lyden kan ikke beskrives på noen annen måte enn helt rå!

RASK NOK: 500 hester og 700 Nm sender den 2,5 tonn tunge bilen fra 0-100 på 5,5 sekunder.
RASK NOK: 500 hester og 700 Nm sender den 2,5 tonn tunge bilen fra 0-100 på 5,5 sekunder. Foto: Handeland, Petter

Klassiker

500 hestekrefter og 700 Nm dreiemoment bretter magesekken rundt ryggraden

Det er gått 30 år siden den første Geländewagen rullet ut av fabrikkenporten, og fortsatt ser den brutale doningen så å si identisk ut.

Og det er nettopp det som er så spesielt med G-klassen, eller G-Wagen som den ofte blir kalt.

Bilen er et ikon og kommer alltid til å være det - så lenge den beholder de klassiske linjene. Eller kantene, kan vi si.

På de 30 årene bilen har vært produsert har kun små facelifter holdt bilen "moderne", sist gang i 2007. Ny drivlinje fikk den i 1990, ellers er bilen den samme gamle.

AMG-versjonen er naturlig nok jazzet opp i forhold til den vanlige G-klassen - 18 tommers aluminiumsfelger, utbygde skjermer, doble eksosutblås på siden, sølvlakkert grill og lister i børstet aluminium gjør at bilen tar seg bedre ut og ser mer sportslig ut.

Går man nøyere etter i sømmene ser man blant annet store ventilerte bremseskiver og diverse AMG-emblemer både innvendig og utvendig.

Les også:

Ypperlig fremkommelighet

På veien blir vi ikke kjempeimponert over G 55 AMG. Bilen går jo som en kule, og er underholdende på den måten - men i enden av rettstrekka kommer svingen overraskende fort på.

OVER KNEIKA: Fremkommeligheten er meget god, til tross for at firehjulsdriftsystemet ikke er nymotens.
OVER KNEIKA: Fremkommeligheten er meget god, til tross for at firehjulsdriftsystemet ikke er nymotens. Foto: Handeland, Petter

De store ventilerte bremsene fra AMG kniper godt og farten reduseres. Jeg styrer inn i svingen, men det merkes fort at Geländewagen ikke er noen kurvemester.

Den er stor og tung, og den krenger mye til tross for den relativt stive fjæringen. Styringen er alt annet enn presis, og balansen i bilen er vanskelig å bli klok på.

Ut i skogen

Nok asfalt, vi svinger av veien og tar oss en tur i terrenget - der G-Wagen hører hjemme. Blant gran og furu, mose og einebusker snegler vi oss fram i relativt kupert terreng - Geländewagen trekker seg frem uten å mukke.

Takket være tre differensialer, med opptil 100% sperre, fordeles kraften ut i de fire hjørnene og selv bratte og glatte skråninger forseres uten problemer. Som antatt er det her Geländewagen virkelig hører hjemme.

3 millioner kroner

G-klassen er relativt dyr i utgangspunktet, og i AMG-versjon enda dyrere.

I disse miljøtider sier det seg selv at denne bilen blir straffet hardt, G 55 AMG er den rake motsetning til en miljøsnill bil. Dårlig aerodynamikk, høy vekt og ikke minst stor motor sørger for et forbruk på 1,6 l/mil og et CO2-utslipp på hele 378 gr/km.

PÅKOSTET: 18toms felger, store ventilerte bremser og dobbelt eksosutblås - alt signert AMG.
PÅKOSTET: 18toms felger, store ventilerte bremser og dobbelt eksosutblås - alt signert AMG. Foto: Handeland, Petter

Det ruller riktignok ikke mange G 55 AMG på norske veier, og de få som finnes er som oftest å se på grønne skilt - med hvite skilt koster nemlig bilen nesten tre millioner kroner. Nå er ikke undertegnede utdannet økonom, men den prislappen er skremmende høy.

Geländewagen har sin sjarm og den overbeviser i terrenget, men til dette trenger man ikke AMG. Skal man bruke tre millioner på bil med stjerne på panseret ville vi heller gått for en Geländewagen diesel til terrengkjøring og en C 63 AMG for moro på veien/bane. Da får man både terrengegenskaper i ypperste klasse og smaken av AMG-muskler - som faktisk svinger når man ber om det.

Les også:

TRANG LUKSUS: Geländewagen er ikke veldig stor innvendig, men det skorter ikke på luksus i toppmodellen.
TRANG LUKSUS: Geländewagen er ikke veldig stor innvendig, men det skorter ikke på luksus i toppmodellen. Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 22/11 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også