Prøvekjørt: G500 4×4²

Den er faktisk overraskende komfortabel på vanlig vei

Den råeste SUV-en vi har prøvekjørt.

Først publisert Sist oppdatert

En sprø sak, Mercedes G-klasse. Med sine 36 år er den for lengst pensjonist, men fabrikken i Graz, Østerrike, kan ikke bygge dem fort nok til å dekke etterspørselen. Den eldes heller ikke med ynde.

Først kom den vanvittige AMG 6X6 til fem millioner kroner (i England), og nå kommer denne G500 4x4² – en mer konvensjonell G-klasse uten 6X6-erens tredje aksel, men med mye av det samme steroid-oppsynet.

Bygges på bestilling

Mercedes sier at denne oppspritede bilen er et konsept, men de kan bygge den om du vil ha den. Den er ikke for de beskjedne. Bakkeklaringen til en standard G500 er doblet til 450 mm, mens komisk proporsjonerte hjulbuer og 22-tommers hjul gjør den veldig vanskelig å ignorere.

Hevingen innebærer at den kan vade i en meter vann. I terrenget gjør høyden – sammen med tre differensialer og syvtrinns automatgir – at den er noe bortimot ustoppelig. Velg deg et spor – hvilket som helst spor – og G500 4x4² kommer til å følge det.

Det som leverer kreftene og sender deg dit du vil, er en 422-hesters versjon av en fireliters biturbo V8-er som kommer fra AMG GT. Den har våtsump her også, siden den med 2,25 meters høyde og tre tonn ikke tar det så nøye med tyngdepunktet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MERCEDES: ELEVERT: Denne Mercedesen bor et ganske godt stykke oppe fra bakken. FOTO: Daimler AG
MERCEDES: ELEVERT: Denne Mercedesen bor et ganske godt stykke oppe fra bakken. FOTO: Daimler AG

Bedre enn sine lave brødre

På veien er den faktisk bedre enn de lavere og smalere brødrene i klassen. Krengingskontrollen er grei nok, takket være doble støtdempere per hjul og både sport- og komfortinnstillinger.

Det tar fremdeles svært lang tid før styringen reagerer, men du venner deg til dette, og innser at disse brede skuldrene gjør det mulig med massevis av moro. Det er bare bredden som begrenser bruken på smale veier, samt at girkassa noen ganger responderer litt slapt på padleårene.

Eksosen på siden gir en fengende, brølende lyd som passer til det merkelige utseendet. På innsiden er dette en vanlig Geländewagen; altså gammeldags, smal og med vertikale seter. Men hvem bryr seg når den er så eminent som dette?

DOMMEN:

En faceliftet versjon av Mercedes G-klasse ble nylig annonsert, men helsprøe G500 4x4² kan være den beste i G-klassen til nå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MERCEDES: Doble støtdempere er ikke vanlig syn på konvensjonelle biler. Nå er ikke G500 4x4 Square noen konvensjonell bil, men den doble innretningen gir god kjørekomfort på vanlig vei. FOTO: Daimler AG
MERCEDES: Doble støtdempere er ikke vanlig syn på konvensjonelle biler. Nå er ikke G500 4x4 Square noen konvensjonell bil, men den doble innretningen gir god kjørekomfort på vanlig vei. FOTO: Daimler AG

Tekniske data:

Motor: 3982 ccm, V8 4WD

HK: 422 hk

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

NM: 650

0-100 km/t:6,5 sek

Toppfart: 210 km/t

Forbruk: Ikke oppgitt

CO2-utslipp: Ikke oppgitt

Vekt: 2996 kg

Pris: Ca. kr 2,3 mill. (England)

MERCEDES: INNSIDEN: G-klasse er smal, rett opp og ned og enkel. FOTO: Daimler AG
MERCEDES: INNSIDEN: G-klasse er smal, rett opp og ned og enkel. FOTO: Daimler AG