Mitsubishi Outlander PHEV

Outlander vender tilbake

Mitsubishi Outlander PHEV var en gigantsuksess i Norge da den mer eller mindre plutselig forsvant fra Europa. Nå vender en helt ny utgave tilbake

<b>VENDER TILBAKE:</b> Mitsubishi Outlander PHEV vender tilbake til Europa neste år. 
VENDER TILBAKE: Mitsubishi Outlander PHEV vender tilbake til Europa neste år.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Sommeren 2020 kunngjorde Mitsubishi Motors Corporation (MMC) at de kom til å fryse utvikling og lansering av nye modeller for salg i Europa de neste tre årene.

I oktober samme år kunne imidlertid den norske importøren av Mitsubishi (MMC Norge AS) avsløre at den ladbare hybriden Eclipse Cross likevel ville komme for salg hos norske forhandlere tidlig i 2021.

Les også: Test: Slik er bilen som erstatter Norges mest solgte plug in-hybrid

Men ingen spor av superpopulære Mitsubishi Outlander PHEV.

Nå har imidlertid MMC kunngjort at de i tråd med planene fornyer sitt engasjement i Europa, og at en ny Outlander PHEV vil bli lansert neste år.

– De tre forrige generasjonene av Outlander-modellen solgte over en halv million enheter i Europa siden lanseringen i 2003, uttaler Frank Krol, President & CEO for Mitsubishi Motors Europe.

<b>JAPANSK:</b> Bilen som kommer til Europa vil være basert på den japanske versjonen, som også finnes i Australia og Sør-Afrika, blant andre. 
JAPANSK: Bilen som kommer til Europa vil være basert på den japanske versjonen, som også finnes i Australia og Sør-Afrika, blant andre.  Foto: Produsenten

Etter Storbritannia og Nederland har Norge vært det største markedet for Outlander PHEV. I perioden 1. januar 2018 til 31.desember 2020 ble det registrert 12 500 Outlander PHEV i Norge.

Nye Outlander PHEV vil være en europeisk tilpasning av den japanske versjonen fra 2021 som har et 20 kWt batteri og som har en elektrisk rekkevidde opptil 87 kilometer. Fremdriften besørges av en 2,4-liters bensinmotor som virker sammen med en 85 kW elektromotor foran og en 100 KW bak. Drivlinjen skal gi rundt 250 hestekrefter og et dreiemoment på 450 Nm.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn