50 år siden den første Olsenbanden-filmen
Benny fra Olsenbanden favoriserte én biltype
Bilene Benny valgte representerte noe helt spesielt.
I 2019 var det 50 år siden den første Olsenbanden-filmen hadde premiere.
Filmen var ment som en enkeltstående filmproduksjon, men det ble til slutt 14 filmer. Det har generert 6,5 millioner solgte kinobilletter og 780.000 solgte filmer (DVD/VHS).
Bennys biler
I hver episode har Benny, spilt av nå avdøde Sverre Holm, og hans biler en sentral rolle.
I løpet av 14 filmer brukes det 12 amerikanske biler, en tysk og en japansk bil som bandens hovedkjøretøy.
Jon Selås, forfatter av boken "Olsenbanden - et helmaks norsk filmeventyr" sier at bilvalget nok ikke var tilfeldig.
LES OGSÅ: (+) Duell mellom to populære helårsbåter
– Bilene er valgt kløktig ut. De var en viktig del av det totale bildet. En rekvisitt. Benny var sjåfør og det var hans biler. De var en forlengelse av karakteren Benny. De amerikanske bilene representerte nok drømmen om Amerika – og om rikdom og luksus, sier Selås.
Tror du Benny stjal bilene?
– Nei, jeg tror nok ikke han stjal dem. De var nok mer et resultat av tuskhandel med tvilsomme bilforhandlere et sted utenfor Oslo. Det var nok også et spørsmål om penger. Det er heller ikke utenkelig at noen av bilene ble reddet fra bilopphuggeren, sier Selås.
Bennys favorittbil
Hva er din favorittbil?
– Jeg tror det må bli bilen fra film nummer to, Olsenbanden og Dynamitt-Harry. En Mercury Monterey. Det var nok det mest overdådige dollargliset av alle bilene som brukes i de 14 filmene, sier forfatter av Olsenbanden-boka.
Hva tror du Benny hadde svart på det samme spørsmålet?
– Jeg tror nok også Benny hadde valgt den samme bilen. Det var nok den bilen som var helest og penest og kanskje den som best representerte Bennys drømmer, sier Selås.
Under har vi listet opp alle bilene som ble brukt som hovedbil av Olsenbanden. Flere av bilene ruller fortsatt på norske veier.
LES OGSÅ: Erfaren politimann: - Gassran av bobilturister er en myte
Olsenbanden: Operasjon Egon (1969)
- Hovedbil: Kaiser Carolina, sedan
- Motor: 118 hk
- Årgang: 1953
- Nasjonalitet: USA
Bilen ble lånt ut av Ivan Petersborg Hansen fra Magnor. Da han gikk bort i 2013, ble bilen testamentert til Eight Amcars Club. Bilen er nå hentet frem fra glemselen og gjort kjørbar av amcar-klubben. Kaiser Carolina var i sin tid en velbygd bil til en lav pris.
Olsenbanden og Dynamitt-Harry (1970)
- Hovedbil: Mercury Monterey
- Årgang: 1961
- Nasjonalitet: USA
Mercury var en bil produsert av en fabrikk eid av Ford. 1961-modellen fantes med en V6-motor, men det ble også laget versjoner med V8-motorer. Bennys bil hadde selvsagt V8-motoren. En perfekt fluktbil med andre ord. Det er ikke kjent hvor denne Olsenbanden-bilen tok veien.
LES OGSÅ: Nå kan du gjøre kupp på dieselbiler i luksusklassen
Olsenbanden tar gull (1972)
- Hovedbil: Chevrolet Bel Air
- Årgang: 1954:
- Nasjonalitet: USA
En typisk familiebil fra 50-tallets USA. Markedsført mot kvinner, men bilen fantes også i en todørs versjon. Hvor denne bilen tok veien vites ikke.
Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok (1973)
- Hovedbil: Oldsmobile 98 De Luxe Holiday
- Årgang: 1955
- Nasjonalitet: USA
- Motor: 135 hk
I dag går Olsenbandens bil et sted på Østlandet. Oldsmobile 98 var en modell som General Motors produserte helt fra 1940 til 1996, der uttrykket selvsagt endret seg med tidene. Modellen var flaggskipet til General Motors i disse årene.
LES OGSÅ: Slik blir Nissans nye elbil
Olsenbanden møter Kongen og Knekten (1974)
- Hovedbil: Mercedes-Benz 190C (W110)
- Årgang: 1962
- Nasjonalitet: Tyskland
I Olsenbanden møter Kongen og Knekten bruker banden en relativt sliten Mercedes-Benz som kan se ut som den har fått noen ekstra lag med fargerik lakk i anledning filmen. Denne modellen var en innstegsmodell i mellomklassen i Mercedes-Benz’ modellportefølje. I dag er bandens bil borte.
Olsenbandens siste bedrifter (1975)
- Hovedbil: Chevrolet Bel Air Sport Sedan (2413)
- Årgang: 1956
- Nasjonalitet: USA
Chevrolet Bel Air var en bil Chevrolet produserte fra 1950 og helt frem til 1981. Bel Air-navnet var i utgangspunktet forbehold hard-top-versjonene fra Chevrolet, men fra 1953 ble Bel Air brukt som betegnelse på de litt mer velutstyrte bilene til Chevrolet. 1956-modellen fikk en ansiktsløftning, der grillen ble strukket over hele fronten. Den aktuelle bilen Olsenbanden brukte i filmen ble avregistrert i 1981.
LES OGSÅ: Byttet fra brukt diesel til brukt elbil. Sparer 15.000 kroner i året
Olsenbanden for full musikk (1976) og Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet (1977)
- Hovedbil: Chevrolet Impala (1837)
- Årgang: 1959
- Nasjonalitet: USA
Chevrolet lager fortsatt modellen Impala. Men dagens modell skiller seg kraftig fra 1959-modellen til Olsenbanden. 1959-modellen har en svært spesiell bakside med triple lykter og en symmetri og design vi trolig aldri vil se fra en bilprodusent igjen. Bilen kunne utstyres med en seksveis elektrisk justerbart sete og en «fartspåminner», der sjåføren satte en nål på en spesifikk hastighet. Oversteg man den grensen, så gikk det en alarm.
I dag er Olsenbandens Impala registret på Otta. Dette er den eneste bilen som er brukt i to filmer.
Olsenbanden og Data-Harry sprenger Verdensbanken (1978)
- Hovedbil: Chevrolet 210 (2013)
- Årgang: 1955
- Nasjonalitet: USA
1955 Chevrolet, eller ’55 Chevy, var en stor suksess for Chevrolet. Bilen var tilgjengelig i tre utgaver, 150, 210 og Bel Air. Det er 210-versjonen som ble brukt i denne filmen. Bilen kunne også kjøpes med en ny og kompakt V8-motor. Denne motoren ble så populær at den fortsatt kan kjøpes, ifølge Wikipedia. Bandens bil er i dag registrert i Tønsberg.
LES OGSÅ: Ombygd vogntog ble rå bobil
Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder (1979)
- Hovedbil: Chevrolet 210 (2013)
- Årgang: 1955
- Nasjonalitet: USA
Chevrolet 210 var tydeligvis en bil Olsenbanden var fornøyd med, for i denne filmen brukes samme type bil som i den foregående filmen. Det er ikke snakk om samme bil. Kun samme modell. I dag er bilen fra denne filmen registrert på Jessheim i Akershus.
Olsenbanden gir seg aldri (1981)
- Hovedbil: Ford Fairlane 500 (54B)
- Årgang: 1963
- Nasjonalitet: USA
Ford Fairline er en bil som ble solgt mellom 1955 og 1970. Navnet har bilen fått fra Henry Fords eiendom «Fair Lane» i Michigan. Fra 1962 var dette en stor familiebil. Bilen til Olsenbanden var fjerde generasjon Ford Fairlane. 500-modellen var en litt mer «dekorert» utgave, men i filmen er Bennys versjon en relativt sliten utgave. Den aktuelle bilen som ble brukt i filmen ble avregistrert i 1981.
Olsenbandens aller siste kupp (1982)
- Hovedbil: Chevrolet Bel Air Four-Door-Sedan
- Årgang: 1956
- Nasjonalitet: USA
Igjen er Olsenbanden og Benny tilbake på en Chevrolet Bel Air. Nå snakker vi om en relativt rusten og sliten 1956 versjon. Bilen er i dag registrert i Haugesund.
Men Olsenbanden var ikke død (1984)
- Hovedbil: Toyota Corona Mark II MX28 (RX28)
- Årgang: 1975
- Nasjonalitet: Japan
For første gang bruker Olsenbanden en japansk bil som hovedbil. En liten «funfact» her er at den slitne Toyotaen i utgangspunktet var filmselskapets lydbil. Filmselskapet hadde fått bilen så å si gratis.
Fun facts om Olsenbanden
- I første film trenger Valgborg 4.398 kroner til billetter for å få med banden og familien til Kanariøyene.
- Fortet i filmen «Olsenbanden tar gull» er det gamle tyskbygde kystfortet Rakke fort, ved Stavern
- «Olsenbanden møter Kongen og Knekten» er regissør Knut Bowhims egen favorittfilm
- I «Olsenbanden og Data-Harry sprenger Verdensbanken» kan man se folk som sperrer opp øynene og tar frem kameraet da banden krysser barnetoget på 17. mai
- I «Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet» er alle bilder av «Biffen» i Spania hentet fra den danske filmen som ble spilt inn to år tidligere.
Olsenbandens siste stikk (1999)
- Modell: Chevrolet 210 (2013)
- Årgang: 1955
- Nasjonalitet: USA
Boken om Olsenbanden
Bilder og fakta i artikkelen er hentet fra Boka "Olsenbanden – Et helmaks norsk filmeventyr" skrevet av forfatter Jon Selås. I boka får du et grundig innblikk i Olsenbandens historie, om filmene og alt rundt filmene. Boka er proppfull av bilder fra filmene, men også bilder fra "kulissene".
Boka er gitt ut av Egmont Publishing, som også eier Klikk.no.
15 år etter forrige film er Olsenbanden tilbake med en amerikanske bil.
Igjen er det en Chevrolet 210 som er bandens bil. Denne bilen har samme registreringsnummer som bilen i « Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder» (1979), men vi er usiker på om dette faktisk er samme bil.
I dag skal bilen være registrert i Tønsberg.
Det er også i denne filmen Basse dukker opp i en sprek Porsche Boxer (986) 1997-modell.
PS! At Bennys biler alltid går tommer for bensin, er blitt en slags sannhet. Fakta er at det kun er i tre filmer det faktisk skjer. Men, i flere filmer blir Benny påminnet om at han må fylle bensin.