Nye biler

10 ferske bilnyheter

Her har vi samlet noen av de ferskeste nyhetene fra bilverdenen.

Pluss ikon
<b>FERSKE BILNYHETER:</b> Ford Mustang Mach 1 er blant de heteste bilene som er klare for Norge.
FERSKE BILNYHETER: Ford Mustang Mach 1 er blant de heteste bilene som er klare for Norge. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Mustang Mach 1 er klar for Norge med en startpris på 1 220 200 kroner. Mach 1 er den råeste varianten av Mustang som noensinne er blitt tilbudt på det europeiske markedet.

Den har en spesialkalibrert og modifisert femliters V8 bensinmotor i aluminium som produserer 460 hk og et dreiemoment på 529 Nm.

0–100 skal gå unna på 4,4 sekunder og marktrykket er økt med 22 prosent sammenlignet med Mustang GT.

<b>FETE SAKER:</b> Ford Mustang Mach 1.
FETE SAKER: Ford Mustang Mach 1. Foto: Produsenten

Mach 1 blir også den første produksjonsvarianten av Mustang i Europa som kan fås med den sekstrinns manuelle girkassen TREMEC 3160, som har rev-matching teknologi for sømløs nedgiring.

Girkassen skal ha kort vandring og er spesialtilpasset for å muliggjøre aggressive girskifter ved høye turtall.

Vil du overlate giringen til automatikken kan du i stedet velge Fords 10-trinns automatgirkasse.

Satser på mildhybrid

<b>CROSSOVER:</b> Nissan Qashqai. 
CROSSOVER: Nissan Qashqai.  Foto: Produsenten

Da Nissan Qashqai ble introdusert i Norge i 2007, satte den for alvor fart i crossover-segmentet.

Det omfatter biler som har noen av kjennemerkene til SUV-ene, men ikke nødvendigvis firehjulstrekk.

Qashqai ble en umiddelbar suksess i Norge, særlig med trekk kun på forhjulene.

<b>CROSSOVER:</b> Nissan Qashqai. 
CROSSOVER: Nissan Qashqai.  Foto: Produsenten

Nå er en ny Qashqai klar for Norge med en startpris på 347 000 kroner. Qashqai kommer hverken som ren elbil eller plug in-hybrid.

Den fås med en 1,3-liters bensinturbo med 140 hk, manuelt gir, 2WD og mildhybrid-teknologi, eller en 158-hesters mildhybrid med automatgir, som også kan leveres med firehjulstrekk.

Senere kommer også en ePower-versjon med elmotor og bensinmotoren, der forbrenningsmotoren utelukkende brukes til å forsyne batteriet med strøm når det er behov for det.

Enda bedre demping

<b>DEMPING:</b> Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé
DEMPING: Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé Foto: Produsenten

Mercedes har oppgradert rålekre AMG GT 4-dørs Coupé som debuterer med sekssylindrede motorvarianter, og som forventes på norske veier i løpet av høsten 2021.

Modellen er ikke akkurat kjent for svakt understell, men ingeniørene hos Mercedes har flikket ytterligere på luftfjæringen.

For første gang brukes to trykkbegrensningsventiler som styres uavhengig av hverandre.

<b>INTERIØR:</b> Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé
INTERIØR: Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé Foto: Produsenten

Den ene ventilen styrer returdempingen, den andre styrer kompresjonsdempingen som oppstår når hjulet komprimerer.

Fjæringskontrollenheten analyserer data fra akselerasjons- og hjulbanesensorene for å kunne justere dempekraften for hvert hjul på kun noen få millisekunder.

Første plug in-hybrid

<b>PLUG IN-HYBRID:</b> Lexus NX 450 h+.
PLUG IN-HYBRID: Lexus NX 450 h+. Foto: Produsenten

Toyota RAV4 som plug in-hybrid er blitt en braksuksess i Norge, og nå blir samme drivlinje å finne i NX 450 h+ – Lexus' første ladbare hybrid.

Som RAV4 PHEV besørges fremdriften av en 2,5-liters, firesylindret bensinmotor og elmotor til forhjulene, mens en egen elmotor driver bakhjulene.

Resultatet er en solid systemeffekt på 306 hk/225 kW og et dreiemoment på 450 Nm.

<b>PLUG IN-HYBRID:</b> Lexus NX 450 h+.
PLUG IN-HYBRID: Lexus NX 450 h+. Foto: Produsenten

Et oppladbart litium-ionbatteri på 18,1 kWh gir en realistisk el-rekkevidde på 70 kilometer sommerstid.

Sprinten fra 0–100 skal ladbare NX greie på litt over seks sekunder.

NX 450 h+ er ventet til Norge mot slutten av året.

Peugeot 308 plugger i

<b>PLUG IN-HYBRID:</b> Peugeot 308 SW.
PLUG IN-HYBRID: Peugeot 308 SW. Foto: Produsenten

Peugeot 308 SW kommer i to ladbare hybridversjoner som er ventet til Norge tidlig i 2022.

Hybrid 225 e-EAT8 kombinerer en bensinmotor med 180 hestekrefter med en elektrisk motor med 110 hestekrefter.

Denne får en elektrisk rekkevidde på 59 kilometer i henhold til WLTP målestandard.

<b>PLUG IN-HYBRID:</b> Peugeot 308 SW.
PLUG IN-HYBRID: Peugeot 308 SW. Foto: Produsenten

Den andre versjonen, Hybrid 180 e-EAT kombinerer en bensinmotor med 150 hestekrefter med den samme elektriske motoren på 110 hestekrefter.

Denne får en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer (WLTP). Batteriet har en kapasitet på 12,4 kWt på begge varianter.

Stikker seg frem

<b>ELBIL:</b> Kia EV6.
ELBIL: Kia EV6. Foto: Produsenten

Med modeller som Stinger og Proceed GT har Kia laget biler som stikker seg frem. Det samme kan sies om den nye elbilen EV6 som bygges på samme plattform som konsernslektning Ioniq 5.

EV6 er 4,68 meter lang, noe som betyr at den legger seg mellom VW ID. 4 og Ford Mustang Mach-e.

Den nye Kia-elbilen kommer i flere utstyrsvarianter og med batteripakker på 77,4 kWh eller 58,0 kWh netto. Den kan fås med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Med et 800 volts ladesystem skal du kunne få 100 km rekkevidde på 4,5 minutter.

<b>ELBIL:</b> Kia EV6.
ELBIL: Kia EV6. Foto: Produsenten

2WD-versjonen har en oppgitt rekkevidde på 510 km og koster fra 470 000 kroner. 4WD-versjonen har noe kortere rekkevidde og koster fra 530 000 kroner.

Begge versjonene er ventet i oktober. Den hvasse GT-versjonen med 585 hk er ventet sent neste år.

Rekord-rekkevidde

<b>LUKSUS-ELBIL:</b> Mercedes EQS.
LUKSUS-ELBIL: Mercedes EQS. Foto: Produsenten

EQS er den elektriske versjonen av luksuslimousinen Mercedes S-klasse.

Ved optimale forhold skal EQS ha en rekkevidde på opptil 770 kilometer, en effekt på 385 kW/515 hk og et dreie­moment opptil 855 Nm – alt takket være en ny generasjon batterier med energiinnhold på opptil 107,8 kWh. Maks lade­kapasitet er 200 kW.

<b>SKJERMBONANZA:</b> Mercedes EQS.
SKJERMBONANZA: Mercedes EQS. Foto: Produsenten

På et senere tidspunkt vil Mercedes introdusere en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS med opptil 560 kW, cirka 750 hestekrefter.

Produksjonen av EQS har startet ved fabrikken i Sindelfingen. De første bilene kan ankomme Norge allerede i september.

Elektriske førjulspresanger

<b>ELBIL:</b> BMW i4.
ELBIL: BMW i4. Foto: Produsenten

I november er elektriske BMW iX og i4 ventet til Norge. BMW i4 kommer i første omgang i to versjoner: Den bakhjulsdrevne eDrive40 med maks rekkevidde rundt 590 kilometer samt den firehjulsdrevne M50-versjonen med en rekkevidde opptil 510 kilometer.

Den 479 cm lange bilen med coupé-karosseri har et batteri med 80,7 kWh. netto kapasitet.

I eDrive40 sitter elmotoren på bakakselen og leverer 340 hk og 430 Nm. M50 har en elmotor på hver aksel, og med boost-funksjon leveres 544 hk og et dreiemoment på 795 Nm.

<b>ELBIL:</b> BMW i4.
ELBIL: BMW i4. Foto: Produsenten

Bagasjerommet tar 470 liter, 1290 liter når baksetene legges ned. Begge modellene kan utstyres med tilhengerfeste og kan trekke 1600 kg.

Prisene starter på 489 900 kroner. Dyrest er M50 Supercharged-edition til 659 900 kroner.

Elektrisk SUV-flaggskip

Med en WLTP-rekkevidde på opptil 630 kilometer setter det elektriske BMW-flaggskipet iX xDrive50 standarden i sin klasse.

<b>ELBIL:</b> BMW iX.
ELBIL: BMW iX. Foto: Produsenten

105,2 kWh netto batterikapasitet og 200 kW-lading er attraktive tall.

Den nesten fem meter lange SUV-en leverer 523 hk, et dreiemoment på 765 Nm og skal greie 0–100 på 4,6 sekunder.

Bagasjerommet er på 500 liter og den kan trekke 2500 kilo. En attraktiv pakke for nordmenn med andre ord, men det koster.

<b>ELBIL:</b> BMW iX.
ELBIL: BMW iX. Foto: Produsenten

Startprisen er nesten 800 000 kroner. En mulig trøst er den rimeligere iX xDrive40 som har mindre batteri og rekkevidde (425 km), men som trekker like tungt og som også har firehjulstrekk.

Helt ny Sportage

<b>HELT NY:</b> Kia Sportage.
HELT NY: Kia Sportage. Foto: Produsenten

Kia har sluppet bilder av femte generasjon og helt nye Sportage som får première i Korea i juli.

I september vises en dedikert versjon for Europa for første gang i modellens 28-årige historie.

Design og utførelse kan variere fra bildene som nå vises av Sportage for det globale markedet.

Helt nye Sportage er resultatet av et samarbeid mellom Kias viktigste globale designnettverk i Korea, Tyskland, USA og Kina.

<b>HELT NY:</b> Kia Sportage.
HELT NY: Kia Sportage. Foto: Produsenten

Ifølge Kia er mange av trekkene ved Sportage inspirert av elbilen EV6. Det gjelder blant annet to 12,3 tommer store displayer med buet fasong.

Kia har foreløpig ikke avslørt noe om motorisering, men det er naturlig å tro at motorutvalget vil bli tilnærmet det samme som i konsernslektningen Hyundai Tucson.

Hvis det er tilfelle, er det lov å håpe på en plug in-versjon til Norge.

Denne saken ble første gang publisert 25/06 2021, og sist oppdatert 26/06 2021.

Les også