Mercedes E-Klasse All-Terrain
Snakk om u-sving! Nye E-klasse kommer likevel
Nye Mercedes E-klasse skulle egentlig ikke komme til Norge, men nå har den norske importøren bestemt seg for å ta inne den flotteste varianten: All-Terrain-versjonen som ladbar dieselhybrid. Nå er prisen klar.
Mercedes E-klasse har en helt egen status i mange bilinteresserte nordmenns sinn. Den fremkaller forventninger om soliditet, komfort og plass.
Derfor var det litt vemodig da det ble klart at nye og sjette generasjon E-klasse ikke ville komme til Norge. Diesel- og bensinmotorer er snart borte fra bilforretningenes sortiment, og avgiftspolitikken gjør at det går samme vei med hybrider. De blir for kostbare i elbillandet Norge.
Les også: Hamskifte i populært segment: "Hyttebiler" er unikt i Norge, men nå endrer det seg
Norgesbilen
Men nå ha Mercedes-importøren Bertel O. Steen sagt «stopp en hal!». Resultatet er at Mercedes E-klasse likevel vil bli tatt inn til Norge, men kun en av versjonene. Det er til gjengjeld den flotteste av dem alle: All-Terrain-versjonen.
Stasjonsvogner med firehjulstrekk, litt høyere bakkeklaring og SUV-pynt var svært populære biler i Norge før paradigmeskiftet til et marked med overveiende elbiler. En høyreist stasjonsvogn ble selve «norgesbilen». Vi tenker på Audis Allroad-modeller, VW Passat Alltrack, Skoda Octavia Scout, Volvo XC70 og stamfaren Subaru Outback.
Les også: Her finner du masse tester av høyreiste stasjonsvogner
Mercedes kom sent til denne festen, men godt. Da vi testet Mercedes-Benz E400d All-Terrain i 2019 med konkluderte vi med at det knapt fantes enn mer allsidig bil dersom man ofte kjørte langt, under de aller fleste kjøreforhold, og i tillegg skulle ha med hele familien. Den gangen dreide seg om en rekkesekser diesel med 340 hestekrefter og 700 Nm.
Les også: Test: Mercedes-Benz E400d All-Terrain: Følelsen av rendyrket luksus
Spesiell kombinasjon
Nå handler det om en plug in-hybrid, en drivlinje med firesylindret diesel i kombinasjon med elektrisk motor på 95 kW. Bensinmotor i kombinasjon med elmotor er en langt hyppigere konstellasjon, men Mercedes har demonstrert at diesel- og elmotorkombinasjonen fungerer utmerket. Ikke minst for forbruket. Det ble tydelig dag vi testet diesel-hybriden Mercedes-Benz 300de T 4Matic i 2021. Den nøyde seg med 0,45 l/mil.
Les også: Test: Mercedes-Benz 300de T 4Matic: Den sære løsningen fungerer
Luftfjæring og høyere bakkeklaring
Total systemeffekt i den nye All-Terrain-versjonen av E-klasse er 313 hestekrefter og 700 Nm, og et 25,4 kWt-batteri skal gi en elektrisk rekkevidde opptil 100 kilometer. Bilen har 4Matic firehjulsdrift og en bakkeklaring som er 4,6 centimeter høyere enn standard E-Klasse.
Airmatic luftfjæring er standard og en sofistikert sensorteknologi skal sikre komfortable kjøreturer uansett forhold. Luftfjæringen opprettholder en konstant bakkeklaring uavhengig av bilens belastning, samtidig som systemet tilpasser seg til forholdene etter behov.
For å redusere luftmotstanden, og dermed forbedre drivstofføkonomien under kjøring, senkes bilen automatisk med 1,5 centimeter når hastigheten når 120 km/t og bilen er i kjøremoduset Comfort. Standard E-klasse stasjonsvogn har et bagasjerom på 615 liter.
I den ladbare versjonen er volumet redusert til 460 liter, trolig på grunn av batteripakken samt at omformer og annet utstyr til drivlinjen stjeler noe plass. Baksetene har 40:20:40-splitt og felles de ned har du 1675 liter til disposisjon. Er ikke det nok, så kan den trekke henger på 2100 kilo.
– Det er med stor glede vi introduserer nye E-Klasse All-Terrain i Norge. Med firehjulstrekk, luftfjæring og tilhengerfeste som standard, i tillegg til en imponerende elektrisk rekkevidde, er dette et solid alternativ for de som ønsker en fremtidsrettet bil, men ikke er klare for å kjøre helelektrisk helt enda, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Nå er den tilgjengelig for bestilling. Startprisen for utgaven E 300 de All-Terrain Special Edition Plus begynner på 1 055 275 kroner (ekskl. levering). De første kundebilene forventes på norske veier i løpet av våren 2025.
TEKNISKE DATA
Mercedes-Benz E 300 de 4Matic All-Terrain
Motor, cm³: 1993
Elmotor, kW: 95
Total effekt, hk: 313
Dreiemoment, Nm: 700
Egenvekt, kg: Ikke oppgitt
Tilhengervekt, 750/2100
Lengde/bredde/høyde, cm: 495/190/150
Akselavstand, cm: 296
Bagasjerom, liter: 460-1675
Standard dekkdimensjon: 235/55 R 18
Fobruk, l/mil (WLTP: 0.9
CO2-utslipp, g/km: 22
Batteri, kWt: 25,4
Elektrisk rekkevidde: Opptil 102 km
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,9
Toppfart, km/t: 213
Pris fra, kr: 1 055 275
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2025