Test: Audi A4 Allroad, Skoda Superb 4Drive, VW Passat Alltrack
Se hvilken 4x4-stasjonsvogn som er best
Vi har testet tre tøffe stasjonsvogner med firehjulsdrift opp mot hverandre.
Biler med firehjulsdrift er naturlig nok populære i Norge. Det er greit å ha både på plaskvåte sommerveier, når du skal klatre opp bakkene til skisenteret eller klatre over snøkantene på jakt etter parkeringsplass i byen.
Litt mer forundret er vi over at det i stor grad er SUV-modellene som stikker av med mest av oppmerksomheten til bilprodusentene og bilkundene. Rent bortsett fra en opphøyd sitteposisjon er det ikke mye de gjør bedre enn de relativt fåtallige crossovervariantene som BMW X1, eller som i denne testen, stasjonsvogner med forhøyet understell.
Det var Subaru, Volvo og Audi som for alvor satte i gang interessen for litt røffere og tøffere stasjonsvognsutgaver med firehjulsdrift. Den første Subaru Outback kom på midten av 90-tallet, Volvo XC70 fulgte opp noen år senere og Audi Allroad dukket opp rett før vi klokket inn i 2000-tallet.
Men i stedet for å sette i gang et ras av nye modeller i en bilklasse som kombinerer det beste av SUV og personbil, er det fortsatt et relativt skrint utvalg av firehjulsdrevne stasjonsvogner med ekstra bakkeklaring.
De tre veteranene fra oppstartsfasen er fortsatt på plass, mens tilstrømningen av nye varianter har vært beskjeden. Ser vi på utvalget av modeller opp til 600 000 kroner, er det nesten bare VW-konsernet som har kommet med nye varianter: Skoda Octavia Scout kom i 2007, Audi fulgte opp A6-suksessen med en A4 Allroad i 2009, mens VW og Skoda bidro med Passat Alltrack og Superb 4Drive i 2012. Dessuten er hybridmodellen Peugeot 508 RXH på vei inn i disse dager.
Dermed er det duket for klubbmesterskap i VW-konsernet - klassen for høye stasjonsvogner med firehjulsdrift. Det er en interessant øvelse, ikke bare fordi de dominerer utvalget opp til en drøy halvmillion, men også fordi det lar oss ta et sjeldent dypdykk i VWs strategi. Hvor like eller ulike er disse modellene, der markedsføringens merkevaretenkning helt bevisst sprer de tre bilmerkene til ulike kundegrupper selv om mye av teknikken under skallet faktisk er den samme?
Ren innbilning
God oppdratt som vi er, tenker vi umiddelbart at Audi A4 Allroad er den dyreste bilen. Det viser seg å være en sannhet med modifikasjoner, akkurat som innbilningen om at Skoda Superb 4Drive må være mye rimeligere enn de to andre.
Begynner du med de billigste variantene, er det faktisk Audi A4 Allroad som er rimeligst i 2,0 TDI-versjon og 143 hk med startpris på 448 500 kroner. Dernest følger VW Passat Alltrack med 2,0 TDI, 140 hk og 452 500 kroner. Dyreste grunnversjon har Skoda Superb 4Drive, da med 1,8-liters bensinmotor på 160 hk til 469 700 kroner.
Testbilene er utstyrt med den samme turbodieselmotoren med 1968 cm³. I dette tilfellet er «samme» et tøyelig begrep, siden det finnes flere varianter av denne motoren enn vi har plass til å ramse opp. Et viktig fellestrekk i våre testbiler er at alle er utstyrt med den ene varianten som lar seg kombinere med DSG girkasse, eller S tronic på Audi-språk.
I Skodas tilfelle betyr det 140 hk og 320 Nm fra 1750-2500 o/m, for VW 170 hk og 350 Nm fra 1750-2500 o/m, mens Audi skilter med 163 hk og 380 Nm i samme turtallsintervall som de to andre. En viktig forskjell er at mens Skoda og VW har seks gir, stiller Audi med en sjutrinns variant. Same, same but different¿
For testbilene endrer dermed prisbildet seg noe i forhold til basisversjonene. Skoda er rimeligst med 475 400 kroner, Audi dyrest med 509 000,-, mens VW koster fra 498 300,-.
Statusbiler
Hva gjør man så med tre representanter for den røff-tøffe utgaven av stasjonsvogn? Ifølge Anders Hovde, bilekspert hos TNS Gallup, representerer disse bilene en trend:
- For svært mange er det status å vise at man har en aktiv fritid, at man trener, drar på hytta for å stå ski, og da søker vi biler som signaliserer en sporty livssti, forteller Hovde.
Da er det ingen tvil - vi setter kursen til fjells. Men for å se om våre stasjonsvogner er like tøffe som de later som, gjør vi vårt beste for å styre unna europaveier og de store riksveiene. I stedet legger vi opp en rute der antall hull i veien, ruglete asfaltoverflate og noen lange strekk med grusvei gir plusspunkter i margen.
Store plassforskjeller
Allerede når vi skal laste utstyr og bagasje inn i bilene, møter vi det som er en av de store skillelinjene mellom de tre modellene. Plass. Og måten plassen er fordelt på.
Superb virker rent umiddelbart som den største bilen, selv om den utvendig er noen centimeter kortere enn Passat. Det skyldes i hovedsak den enorme beinplassen i baksetet - med setet i normalstilling er det 12 cm mer beinplass enn i Passat og 17 cm mer enn i A4.
Audi A4 Allroad
+
Sportslige veiegenskaper
Gedigen kvalitetsfølelse
Elegant interiør
Lavt støynivå
Avansert firehjulsdrift
-
Minst innvendig plass
Nå sitter fire normalpersoner på 185 cm helt fint i A4, så hvor mye beinplass du faktisk trenger, bør være en liten tankeøvelse. Men er familien langbeint og skal ha plass til bakovervendte barneseter som bygger mye i lengden, er Skoda Superb uovertruffen.
Noe ekstra bredde kan den imidlertid ikke by på i forhold til de to andre. Det betyr at bilene fungerer fint for to voksne, mens tre etter en stund vil bli lei av skulder mot skulder-kontakten. Både Skoda og Audi er utstyrt med soltak, noe som stjeler effektivt av takhøyden både foran og bak. Er du eller andre brukere av bilen langrygget, vil vi anbefale å prøve om man sitter bra med soltak.
Hopper vi til bagasjerommet, er VW Passat noen centimeter lenger enn Skoda, som tar sitt monn igjen på merkbart større høyde både under bagasjeromstrekket og til taket. I bagasjeromsavsnittet er A4 merkbart mindre enn de andre, men det går greit å pakke feriebagasje for fire.
Forskjellig sittekomfort
Etter hvert som milene renner på og vi bytter mellom bilene, trer karaktertrekkene tydeligere fram. For det er med hånden på hjertet ikke lett å merke de store forskjellene hvis du bare tar en kjapp prøvetur og ikke kan sammenligne bilene side om side. Det er ingen tvil om at konsernånden svever både i motorrommet, understellsoppsettet og i interiøret. Når vi oppsummerer drøye 60 mil på fjelltur og 40 mil med by, testkjøring på bane og vår faste testrunde, er det liten tvil om at VW-konsernet faktisk leverer det merkevarehåndboken sier at de skal.
Enklest merker du det bak rattet. For i «se-røre-føle-prøven» er det fort gjort å finne ut hvilken som skal være folkebil, hvilken som skal være premium og hvilken som skal lande midt imellom.
Audi utstråler sin vanlige bankbokssoliditet og kostbare design, og den har den mest sømløse betjeningen. VW følger opp med småpent utseende, god materialkvalitet og bra ergonomi. Og selv om det reelt sett ikke er mye objektivt å utsette på interiøret i Skoda, virker kunststoffene enklere, og designen gir en mindre påkostet følelse enn i de to andre.
VW Passat Alltrack
+
Lettkjørt
God fjæringskomfort
Kjapp akselerasjon
-
Litt uinspirerte veiegenskaper
Vag styring
Noe høyt støynivå
Det samme kommer fram når de tre testsjåførene - alle i ulik lengde- og vektklasse - bedømmer seter og sittestilling. I Skoda har du en følelse av å sitte langt fram i bilen, og selv i laveste seteposisjon får samtlige en umiddelbar trang til å jekke setet ned. Rattet er noe skråstilt og mangler litt på reguleringen i lengderetning. Dermed kjennes det ut som om du blir sittende litt «på kanten» av setet i forhold til de to andre. Men det er fortsatt mulig å avvikle lange etapper bak rattet på Skoda, uten å bli sliten i kroppen.
VW og Audi er etter testteamets oppfatning ganske jevnbyrdige på setekvalitet og sittekomfort. Mens VWs sportsseter kjennes noe mykere polstret, er Audis faste på grensen til harde. Og der du sitter kompakt og tett på rattet i Audi, virker regien noe løsere og mer ettergivende i VW. Et spørsmål om du liker rendyrket sportslighet eller noe som går mer i retning av komfort.
Sterkere og livligere
Dobbeltclutch-girkassen kan du digge uansett om den sitter i Skoda eller Audi, om den har seks eller syv trinn. Elektronikk og hydraulikk styrer girskiftene så korrekt og med en slik smidig hurtighet at du sjelden savner å gire selv og enda sjeldnere gidder å overstyre manuelt.
I kombinasjon med de dreiemomentsterke dieselmotorene setter du pris på at de ikke girer unødvendig mye ned, men er flinke til å utnytte det kraftige dreiemomentet fra lave turtall.
Ute på veien er det kun sporadisk at vi merker den lille mankoen Skodaen har på ytelse og dreiemoment, men testresultatene viser at det er mer futt i både Audi- og VW-versjonen av den toliters dieselen. Og ja - du kan få Skoda med samme 170 hk-motor som i Passat, men kun i kombinasjon med manuelt gir.
I praksis er VW og Audi like raske, men ute på veien kjennes Audi litt sterkere og livligere, noe vi tipper kommer av syv gir og litt kraftigere moment. Oppsummert har Skoda tilstrekkelige ytelser, mens både VW og Audi skilter med det lille overskuddet som gjør bilkjøringen ekstra morsom.
Skoda Superb 4Drive
+
Beinplass bak
Stort bagasjerom
Presis styring
-
Totalkomfort
Materialkvalitet
Innvendig design
Quattro milevis foran Haldex
At det som rører seg under panseret kommer fra samme bilsmie, merkes både på kraftutvikling og gange. VW-konsernets common rail-diesel hører med til de mest harmoniske på markedet, med beskjeden støyutvikling og en pent avrundet ytelseskurve som gjør kjøringen myk og kraftfull. Enda et tegn på det tekniske slektskapet ser vi av forbrukstallene. På 60 mil fjell- og landeveiskjøring brukte alle tre 0,66 liter per mil, og i vår faste 20 mils forbruksrunde var mønsteret det samme; Audi med 0,65 og de to på 0,63 liter per mil.
Både på landeveien og på testbanen merker du kjøremessige forskjeller mellom de tre bilene. Skoda Superb og VW Passat bygger på samme tekniske grunnplattform, mens Audi A4 bruker en annen basis du blant annet finner på A5 og Q5.
Mens VW og Skoda har tverrstilte motorer og et Haldex-basert firehjulsdriftsystem, har Audi langsgående motor og permanent quattro firehjulsdrift. Hvis du stort sett tusler pent langs E6, merker du fint lite til ulikhetene, men jo mer aktivt du ratter, dess tydeligere blir det fordel Audi. Særlig i kjørepresisjon på løst underlag eller glatt føre ligger quattro-systemet milevis foran det Haldex-baserte.
Mens A4 i utgangspunktet har en kraftfordeling på 40 prosent foran og 60 prosent bak, er VW og Skoda i hovedsak forhjulsdrevne inntil hjulspinn setter fart i bakhjulene. Som fremkommelighetshjelp er Haldex helt fint, som kjøredynamisk bidragsyter er effekten moderat.
Det er den forutsigbare og konsekvente opptredenen til quattro-systemet som gir bonus for den som ikke har noe imot å henge hekken ut noen grader og la samspillet mellom ratt og gass bestemme hvor lenge og bredt den skal få henge der.
I våre dynamiske kjøretester (unnamanøver, slalåm og brems fra 100 km/t) er det hele tiden A4 som leder an. Den klarer unnamanøver uten dramatikk i 80 km/t, mens Passat og Superb tar seg gjennom i 75 km/t - riktignok med langt mer armbruk fra sjåførens side. VW er konsekvent understyrende, mens Skoda først understyrer og så slipper med hekken. For alle tre bilene gjør ESP-systemet en bra jobb når først G-kreftene overmanner veigrepet. I bremsetesten stopper Audien vesentlig raskere enn sine to konsernkolleger; rundt tre meter tidligere enn Skoda og fire meter før VW står stille.
Langt bedre enn Skoda
Komfortmessig er våre tre tøffe stasjonsvogner mer forskjellige enn du skulle tro. Og igjen tikker de med sveitsisk urmakerpresisjon til VW-konsernets merkevareplan.
Du merker soliditeten og den kvalitetsmessige tyngden i Audi A4 Allroad særdeles godt på grusveier og dårlig asfaltvei. Den ruller med autoritet over store dumper og hull i veien. Forsøker du deg på det samme i Skoda Superb 4Drive, ender du opp med å forsøke å kjøre rundt de dumpene Audi høvler uforstyrret over. Her slår, stusser og stepper det langt mer.
VW Passat Alltrack er langt mer suveren i sin omgang med dårlig vei enn Skoda: Understellet er merkbart mykere enn hos Audi, noe som sørger for den beste fjæringskomforten. Men både Skoda og VW lager mer understellslyd enn Audi. I god konsernånd er ingen av bilene spesielt gode til å takle små ujevnheter, særlig i sakte fart. Da tripper de litt urolig rundt og kjennes litt mindre enn halvmillionersprisen tyder på. Også her kommer Passat best ut.
Noe av den roen du opplever i Audi-kupeen kommer av langt bedre støyisolering enn de to andre modellene. I 100 km/t nøyer A4 Allroad seg med drøye 67 dBA, mens Passat Alltrack og Superb 4Drive produserer mer hørbare 70 og 71 dBA.
Vi Menn Bil Top Gear mener
Jepp, vi liker de høye og røff-tøffe stasjonsvognene med firehjulsdrift svært godt. Så godt at vi ikke skjønner helt hvorfor relativt få produsenter har slike på programmet, og folk flest synes kompakt-SUV er tingen. Uansett om du skal flashe en aktiv livsstil, eller faktisk trenger en bra bil med ekstra bakkeklaring, viser det at du skjønner litt av hvert om biler ved å ende opp i en slik.
Slektstreffet går i klar favør av Audi A4 Allroad. Det er på alle måter den beste bilen. Om du ikke trenger mer enn normal plass, er den faktisk stor nok for de aller fleste.
Vi liker også VW Passat Alltrack meget godt. Den er større i baksete og bagasjerom enn Audi, like rask og vil nok tiltale de som synes lettkjørt komfort rager høyere enn sportslighet og luksuspreg.
Skoda Superb 4Drive har enorm beinplass bak og det rommeligste bagasjerommet som sine trumfkort i dette selskapet. Ellers merkes det på materialvalg, kvalitetsfølelse, støynivå og fjæringskomfort hvor på rangstigen i VW-systemet Skoda skal høre hjemme.
Her finner du testdata og tekniske data på VW Passat Alltrack
Her finner du testdata og tekniske data på Skoda Superb 4Drive
Her finner du testdata og tekniske data på Audi A4 Allroad
Les også:
Quiz: Hva kan du om Audi-biler?
Kvalitetsvinner kommer som stasjonsvogn
Vi synes dette er verdens lekreste stasjonsvogn