Mercedes G 500 med belter

Dette er nok drømmebilen for mange akkurat nå

Nordlendingene bare ler, men for søringene har de siste dagers snøfall medført store problemer og et veritabelt kaos. Dette kjøretøyet kunne nok vært redningen for mange. 

SNØ INGEN HINDRING: Glem køen i stolheisen
SNØ INGEN HINDRING: Glem køen i stolheisen Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Ikke brøytet? Null problem. Mye snø i veibanen? Lett som en plett. Østeuropeisk tungtransport med slicks på kryss og tvers opp Skulleruddumpa? Ta bare av fra veien og kjør opp Leirskallen alpinbakke i stedet.

Kilometervis med kø på Europaveien? Velg nærmest jorde. Underkjølt regn og stillestående kø langs Krøderen? Kjør på Krøderen i stedet (dersom isen er sikker).

Stengt over Filefjell, Haukeli, Dovre og Hemsedalsfjellet? Bare skru på PIAA-lyskasterne og kjør.

Denne doningen fra den tyske spesialisten Delta4x4 lar seg ikke stoppe av noe så prosaisk som store snømengder: en Mercedes G 500 Geländewagen med belteenheter i stedet for hjul.

Les også: Prøvekjørt: Mercedes G 500 - Lyden av dørlåsen som smekker igjen er som et børseskudd

USTOPPELIG: Med permanent firehjulstrekk og tre differensialsperrer skal det i utgangspunktet ganske mye til for å stoppe en Mercedes G-klasse. Med belter blir den tilnærmet ustoppelig.
USTOPPELIG: Med permanent firehjulstrekk og tre differensialsperrer skal det i utgangspunktet ganske mye til for å stoppe en Mercedes G-klasse. Med belter blir den tilnærmet ustoppelig. Foto: Produsent

Det hjelper selvsagt at det dreier seg om en G-klasse med permanent firehjulstrekk og solid bakkeklaring, og at fremdriften besørges av fireliters V8-motor med to turboer som produserer 422 hk og et dreiemoment på 610 Nm.

Glem heiskø!

Bonusen med beltedoningen er at du ikke trenger bekymre deg for kø i stolheisen heller. Du bare kjører opp selv og får en kompis til å kjøre bilen ned igjen - noen vedkommende gladelig gjør. Garantert. For hvem vil ikke kjøre denne?

Les også: Slik blir du en bedre sjåfør på glatta

KOSTBART: Belteenheter fra amerikanske Mattracks.
KOSTBART: Belteenheter fra amerikanske Mattracks. Foto: Produsent

Og det var nettopp bakker som sørget for at bilen ble til: Sjefen for den sveitsiske bilspesialisten Swiss Caflisch Garage/Capricorn Trucks, René Veraguth, dukket en dag opp hos det like spesialiserte foretaket Delta4x4 i Unterumbach i Sør-Tyskland.

Veraguth hadde en nokså spesiell forespørsel: En velbeslått bonde fra Sveits ville ha belter på sin Mercedes G 500 slik at han uansett vær kunne komme seg opp til hytta på cirka 3000 meters høyde. Og siden det dreide seg om en hytte i Graubündner-regionen, som regnes som det barskeste og mest utilgjengelige området i Sveits, var belter helt på sin plass.

UTEN BELTER: Omtrent slik så bilen ut før den ble løftet og påsatt belter.
UTEN BELTER: Omtrent slik så bilen ut før den ble løftet og påsatt belter. Foto: Produsent

Kostbare saker

En aldri så liten ulempe var det at beltene ville gjøre den flotte bilen temmelig ubrukelig i sommermånedene.

Ikke noe problem, mente Delta4x4, som løste problemet ved å løfte G-klassen 20 centimeter slik at belteenhetene enkelt kan tas av og erstattes med de grove terrengdekkene som opprinnelig sto på bilen.

LUKSUS: Førerplassen i G500.
LUKSUS: Førerplassen i G500. Foto: Martin Jansen

Godt at den sveitsiske bonden har dype lommer, for belteenhetene fra amerikanske Mattracks koster alene 50 000 euro - cirka 540 000 kroner. Han måtte punge ut ytterligere 69 000 euro for tester og nødvendige godkjenninger, og 20 000 euro for ombyggingen.

Den rike bonden kunne jo bare kjøpt en snøscooter i stedet, men det ville nok ikke bli det samme som å sitte høyt hevet i en luksuriøs G-klasse med varme i sete og ratt, høre brummingen fra V8-eren mens fløyelsstemmen til Hansi Hinterseer og Ich hab ein Herz für die Berge strømmer fra Burmester-anlegget der Mercedes-en krabber seg oppover fjellsiden.

Tekniske data

Mercedes G 500

Effekt, hk ved o/min: 422/5250

Dreiemoment, Nm ved o/min: 610/2250

Egenvekt, kg: 2354

Tilhengervekt, kg: 3500

Nyttelast, kg: 721

Lengde/bredde/høyde, cm: 487/193/197

Akselavstand, cm: 289

Bakkeklaring, cm: 24

Bagasjerom, liter: 1080/2126

Standard dekkdimensjon: 265/55R19

Forbruk, WLTP l/mil: 1,5

CO2-utslipp WLTP, g/km: 334-355

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,9

Toppfart, km/t: 210

Pris fra, kr: 2 649 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2023