Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Kraftigste fra AMG
Rekkevidden på strøm er rundt 12 kilometer, men det er ikke det denne biler handler om.
GT 63 S E Performance heter den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG. Salget startet i midten av februar og de første bilene er ventet til Norge i løpet av andre kvartal i år.
Startpris på 2 547 000 kroner er heftig, men den tar med seg teknologi fra Formel 1-bilen til Mercedes.
Foran sitter en 4,0-liters V8 biturbo-motor. El-motoren på 204 hk er plassert på bakakselen der den er integrert med en totrinns girkasse og en elektrisk differensial. Der er også batteriet plassert.
Total effekt er enorme 843 hk og 1470 Nm. 0–100 km/t skal gå unna på 2,9 sekunder. 10 sekunder fra null til 200 km/t. Toppfarten ligger på 316 km/t.
Batteriet har en kapasitet på 6,1 kWh, 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i ti sekunder. Den lave vekten på bare 89 kilo tillater en meget høy energitetthet på 1,7 kW/kg. Til sammenligning oppnår konvensjonelle batterier uten direkte kjøling av celler omtrent halvparten av dette tallet, ifølge Mercedes.
Bilen kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, på en ladestasjon eller via ladeboks. Batteriet er designet for rask kraftlevering, og ikke best mulig rekkevidde. Den skal greie rundt 12 kilometer på kun strøm.
Den ladbare hybriden er den kraftigste serieproduserte bilen fra spesialavdelingen i Affalterbach. AMG startet i Burgstall i 1967 da Aufrecht Melcher Großaspach (AMG) ble grunnlagt av Hans-Werner Aufrecht og Erhard Melcher.