Ny bilmodell: Mazda CX-80

Kommer til Norge, og dette er ikke en elbil

Syvseteren blir tilgjengelig som plug-in hybrid eller med sekssylindret dieselmotor på 3,3 liter.

Pluss ikon
<b>FLAGGSKIP:</b> Nesten fem meter lange CX-80 blir Mazdas nye flaggskip i Europa, og den kommer til Norge, ifølge Mazda Norge. 
FLAGGSKIP: Nesten fem meter lange CX-80 blir Mazdas nye flaggskip i Europa, og den kommer til Norge, ifølge Mazda Norge.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Mazda har flere ganger vært Norges mest solgte bilmerke, og var lenge blant de store folkemerkene – som i tillegg har utmerket seg med noen spesielle modeller.

Den politisk styrte overgangen til elektriske biler endret tilværelsen for Mazda radikalt. En svært populær modell som CX-5 gled over i en tilværelse i skyggen sammen med Mazda for øvrig.

Merket har riktignok vært elektrisk til stede siden 2020 med den svært rimelig MX-30, som har beskjeden rekkevidde, men som vi omtalte som mye bileleganse for pengene da vi testet den i 2020.

Les også: Test: Mazda MX-30: Trenger du ikke lang rekkevidde, så er dette mye bileleganse for pengene

I tillegg finnes plug in-hybriden CX-60 i sortimentet, sammen med bensinbilen CX-30, og ikke minst roadsteren MX-5, som allerede har legendestatus.

Les også: Test: Mazda CX-30: Ikke interessert i bil som kan lades? Da bør du sjekke denne

Les også: Test: Mazda MX-5 2.0: Bedre enn noen gang

<b>HENGERVEKT:</b> CX-80 kan dra henger opptil 2500 kilo og er trolig en drømmebil for deg som har campingvogn. 
HENGERVEKT: CX-80 kan dra henger opptil 2500 kilo og er trolig en drømmebil for deg som har campingvogn.  Foto: Produsenten
<b>DIESEL:</b> CX-80 kan fås som ladbar hybrid eller med sekssylindret dieselmotor. 
DIESEL: CX-80 kan fås som ladbar hybrid eller med sekssylindret dieselmotor.  Foto: Produsenten

Kapteinstoler

Nå får sortimentet i Norge påfyll av CX-80, som blir Mazdas flaggskip i Europa. Den er nesten fem meter lang, har en akselavstand over tre meter, og kommer standard med syv seter med helt nedfellbare seter både for andre og tredje seterad.

<b>KAPTEINSTOLER:</b> CX-80 kan også leveres som seksseter som gir helt overlegen komfort på andre seterad. 
KAPTEINSTOLER: CX-80 kan også leveres som seksseter som gir helt overlegen komfort på andre seterad.  Foto: Produsenten

Den kan også leveres som seksseter, som inkluderer kapteinstoler på andre seterad med separate armlener, justerbar ryggstøtte og både varme og ventilasjon i sitteputen.

<b>LEKKERT:</b> Mazda har grepet om å lage lekre biler også innvendig. 
LEKKERT: Mazda har grepet om å lage lekre biler også innvendig.  Foto: Produsenten

I tillegg til flere oppdaterte sikkerhetssystemer har Mazda CX-80 fått et nytt klimaanlegg med tre soner, Alexa1 stemmestyring, som styrer mange av bilens funksjoner, samt ’Trailer Hitch View’ med 360-graders parkeringskamera som gjør det enklere å rygge for å koble på henger.

<b>FAMILIEFRAKTER:</b> CX-80 kommer standard som syvseter. 
FAMILIEFRAKTER: CX-80 kommer standard som syvseter.  Foto: Produsenten

3,3-liters diesel

Mazda CX-80 blir tilgjengelig som plug-in hybrid. Det dreier seg om samme drivlinje som CX-60, noe som betyr en systemeffekt på 327 hk og et dreiemoment på 500 Nm. Batteriet på 17,8 kWt skal gi en elektrisk rekkevidde på 60 km.

<b>PLASS:</b> Bagasjerommet med tredje seterad felt ned. 
PLASS: Bagasjerommet med tredje seterad felt ned.  Foto: Produsenten

Les også: Prøvekjørt: Mazda CX-60: Gir en gedigen følelse

Og er du glad i kraftige dieselmotorer, så er CX-80 godt nytt. Den kan nemlig også leveres med en 3,3-liters, sekssylindret dieselmotor med 254 hestekrefter i kombinasjon med åttetrinns dobbeltclutch-girkasse og et 48V mild hybrid-system. Som plug in-hybriden har den firehjulstrekk og kan dra henger på 2500 kilo.

Mazda oppgir at prisene for Norges del blir tilgjengelige når endelig typegodkjenning foreligger, men noen billig bil blir dette ikke.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn