Førsteinntrykk: Mazda CX-60

Den har et ess i ermet som nordmenn verdsetter

CX-60 er navnet på Mazdas første ladbare hybrid. Aldri har en Mazda-modell vært så flott innvendig, prisen er god, men det virkelig esset i ermet for Norges del er evnen til å trekke hengere på 2,5 tonn. Og diesel er ikke utelukket.

<b>PRISER:</b> Prisene på Mazda CX-60 starter på 569 900 kroner. Toppmodellen Takumi (bildet) koster 690 900 med omtrent alt tenkelig utstyr. Panorama soltak er ekstra og koster 14 500 kroner. 
PRISER: Prisene på Mazda CX-60 starter på 569 900 kroner. Toppmodellen Takumi (bildet) koster 690 900 med omtrent alt tenkelig utstyr. Panorama soltak er ekstra og koster 14 500 kroner.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

CX-60 blir Mazdas første plug in-hybrid, og siden Norge er blant prioriterte land kommer de første kundebilene allerede i juni med en startpris på 569 900 kroner.

Mazda kommer sent, men godt til dette markedet. Selv om nye regler for vektfradrag gjort gjeldende fra i år gjorde de ladbare hybridene litt mindre attraktive, så vil Mazda ha en del av kaka som konkurrenten Toyota RAV4 PHEV forsynte seg grovt av i fjor. Toyota solgte nesten 7000 ladbare RAV4 i fjor.

Les også: Vi Menn Bils test av Toyota RAV4 plug in-hybrid

Og det er ingen vissen bil Mazda introduserer. Den kommer med en 2,5 liters bensinmotor som jobber sammen med en 100 kW elmotor. Batteriet er på 17,8 kWt, bitte litt mindre enn i RAV4 PHEV.

<b>FIREHJULSTREKK:</b> CX-60 PHEV er basert på en plattform med bakhjulsvektet firehjulstrekk. 
FIREHJULSTREKK: CX-60 PHEV er basert på en plattform med bakhjulsvektet firehjulstrekk.  Foto: Produsenten

Total ytelse er 327 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm. 0-100 km/t skal den greie på 5,8 sekunder. Dermed er den både sterkere og litt raskere enn RAV4 PHEV, men den estimerte rekkevidden på 63 km er noe kortere enn Toyotaen.

Firehjulstrekk

CX-60 er basert på en helt ny base med bakhjulsdrevet arkitektur. Bensinmotoren, elmotoren og den åttetrinns girkassa er derimot plassert foran. Det innebærer en fysisk forbindelse til bakakselen.

<b>OFFROAD:</b> CX-60 er i utgangspunktet en bakhjulsdreven bil med firehjulstrekk som involveres ved behov. Den har et offroad-modus der kreftene fordeles mer likt på for- og bakaksel. I tillegg tillater traction-kontrollen mer slipp før den griper inn. 
OFFROAD: CX-60 er i utgangspunktet en bakhjulsdreven bil med firehjulstrekk som involveres ved behov. Den har et offroad-modus der kreftene fordeles mer likt på for- og bakaksel. I tillegg tillater traction-kontrollen mer slipp før den griper inn.  Foto: Produsenten

I teorien kan 100 prosent av kreftene sendes bakover, men ifølge Mazdas produktsjef, Joachim Kunz, vil forhjulene alltid være litt engasjerte samt at man kan oppnå 50:50-fordeling av kreftene ved behov.

Mazdaen har forskjellige kjøremoduser. I tillegg til grunninnstillingen Normal, der bilen veksler mellom bensinmotoren og elmotoren, kan du også velge et helt elektrisk modus, Sport, Off-Road og Towing.

I offroad-modus er firehjulstrekket mer permanent samtidig som traction-kontrollen tillater mer hjulspinn for økt fremkommelighet. Towing-moduset justerer firehjulsdriften for økt belastning på bilen, og anbefales dersom du skal trekke henger, bruke takboks eller skal ha sykler bakpå.

<b>KLARING:</b> Med 20-tommers felger er bakkeklaringen 17,5 cm. 
KLARING: Med 20-tommers felger er bakkeklaringen 17,5 cm.  Foto: Produsenten

CX-60 har også nedstigningskontroll (Hill Descent), og med 20-tommers felger er bakkeklaring på 17,5 centimeter. Da kan den faktisk karakteriseres som en SUV uten at det blir latterlig.

Sekssylindret diesel

Vi Menn var blant et lite utvalg medier som fikk en sniktitt på CX-60 før premieren. Det første man legger merke til er det lange panseret. Motorrommet skal nemlig også ha plass til sekssylindrede diesel- og bensinmotorer plassert i lengderetning. Ja, du leste riktig (se ramme).

<b>PLASS:</b> Stort bagasjerom med noe plass under gulvet også. Baksetet felles ned med 40:20:40-fordeling.
PLASS: Stort bagasjerom med noe plass under gulvet også. Baksetet felles ned med 40:20:40-fordeling. Foto: Martin Jansen

Og CX-60 er en stor bil. Med sine 4,75 meter er den 20 centimeter lengre enn CX-5 og like stor som BMW X3.

Bagasjerommet er over én meter bredt mellom hjulhusene og tar 570 liter, over 60 liter mer enn CX-5, 50 liter mer enn RAV4 PHEV og litt mer enn stasjonsvognutgavene av BMW 5-serie og Audi A6.

Feller du ned setene øker lasteplassen til 1148 liter, eller 1726 liter dersom du laster til taket.

Luksusfølelsen

<b>LUKSUSFØLELSE:</b> Flottere har det aldri vært inne i en Mazda. 
LUKSUSFØLELSE: Flottere har det aldri vært inne i en Mazda.  Foto: Produsenten
<b>BETJENING:</b> Smart utvalg knapper. Berøringsskjermen kan betjenes med vri og trykk-hjulet på midtkonsollen. Dette er en løsning Mazda har hatt i mange år, som fungerer utmerket, og som antakelig er inspirert av BMW. 
BETJENING: Smart utvalg knapper. Berøringsskjermen kan betjenes med vri og trykk-hjulet på midtkonsollen. Dette er en løsning Mazda har hatt i mange år, som fungerer utmerket, og som antakelig er inspirert av BMW.  Foto: Martin Jansen
<b>VEV:</b> Vevet tekstil etter japansk håndverkstradisjoner. 
VEV: Vevet tekstil etter japansk håndverkstradisjoner.  Foto: Martin Jansen
<b>PLUGG I:</b> To USB-C-innganger og vanlig stikkontakt på baksiden av midtkonsollen. Stikkontakt finnes også i bagasjerommet. 
PLUGG I: To USB-C-innganger og vanlig stikkontakt på baksiden av midtkonsollen. Stikkontakt finnes også i bagasjerommet.  Foto: Martin Jansen

Bakseteplassen virker raus og materialene som er brukt i kupeen signaliserer kvalitet. Mazda har aldri vært så flott innvendig som i CX-60, noe som harmonerer bra med at selskapet ønsker å utfordre det såkalte premium-segmentet. Materialene i interiøret i toppmodellen Takumi er en blanding av skinn, vevet tekstil samt lønnetre som er en populær tresort i japansk møbeldesign. CX-60 kan fås med ambient-belysning innvendig, riktignok kun med én farge som er nøye utvalgt av Mazdas egne. Head up-display er standard, men uten augmented reality.

<b>SKJERMER:</b> 12,3-tommer digitalt instrumentpanel. Berøringsskjermen er like stor. 
SKJERMER: 12,3-tommer digitalt instrumentpanel. Berøringsskjermen er like stor.  Foto: Martin Jansen

Multimediasystemet støtter både Apple CarPlay og Android Auto trådløst, men Mazda har ikke satset på stemmestyring. I stedet dreier det seg mer tradisjonelt om en 12,3-tommers berøringsskjerm, et smart utvalg knapper samt vri- og trykkhjulet, som Mazda kaller Commander Control, og som de har benyttet i mange år.

Hjulet er imidlertid flyttet lenger fremover, hele 13 centimeter, noe som gir mer behagelig betjeningspositur for sjåføren.

<b>KVALITET:</b> Materialer av høy kvalitet. 
KVALITET: Materialer av høy kvalitet.  Foto: Martin Jansen
<b>LADING:</b> Laderluken er plassert bak på høyre side. 
LADING: Laderluken er plassert bak på høyre side.  Foto: Martin Jansen

Trumfkortet

Den rimeligste versjonen av CX-60 kommer godt utstyrt med det meste av nødvendig sikkerhets- og komfortfunksjoner.

Du må imidlertid legge litt ekstra i potten for å få utstyr som elektrisk justerbare og ventilerte forseter, varme i baksetet, skinnseter, 20-tommers felger, Bose-anlegg med 12 høyttalere og adaptiv cruisekontroll.

Det er verdt å trekke frem 360-graders kamera med «See Through View», som innebærer at du kan «se» gjennom karosseriet ved lave hastigheter, som ved rygging.

CX-60s virkelige ess i ermet er 2,5 tonns hengervekt, ett tonn mer enn ladbare RAV4. For å få til en såpass solid hengerevne måtte det tidlig inkorporeres i prosessen, for det innebærer forsterkninger av chassiset.

– Den mest krevende jobben var å overbevise japanerne. At en personbil skal kunne trekke henger er ikke noe stort tema i Japan, sier Kunz.

Sekssylindret diesel

Mazda har ingen umiddelbare planer om å skrote biler med kun forbrenningsmotor. CX-60 skal leveres med sekssylindrede bensin- og dieselmotorer med Mazdas Skyactiv-teknologi som ikke benytter turbo. Det er ikke utelukket at Mazda Norge vil tilby dieselmotoren i Norge. Den har et slagvolum på 3,3 liter i kombinasjon med åttetrinns dobbeltclutch-girkasse og et 48V mildhybridsystem. Mazdas utviklingssjef, Joachim Kunz, forsvarer motorstørrelsen og mener trenden med downsizing har snudd.

– Lite volum gir mer varmeutvikling og mer NOx, som utgjør det største utslippsproblemet, sier Kunz.

Nitrogenoksid (NOx) er en helseskadelig kjemisk forbindelse av oksygen og nitrogen som dannes ved høye temperaturer, som i for eksempel forbrenning av diesel.

– Det er konsensus i bransjen om at større sylindervolum er gunstig med tanke på utslippet av NOx. Et volum på 500 cm3 per sylinder gir mest optimal termisk effektivitet, sier Kunz.

Motor, cm³: 2488

Elmotor, kW: 100

Gir: 8-trinns automat

Effekt, hk/kW: 327/241

Batteri, kWt: 17,8

Lading, null til maks: Fire timer med AC-lading

Rekkevidde el, km: 63

Dreiemoment, Nm: 500

Egenvekt, kg: 2072

Tilhengervekt, kg: 2500

Lengde/bredde/høyde, cm: 475/189/168

Akselavstand, cm: 287

Bakkeklaring, cm: 17,5

Bagasjerom, liter: 570 - 1726

Bensintank, liter: 50

Standard dekkdimensjon: 235/60/R18 - 235/50/R20

Forbruk, EU-miks l/mil: 0,16

CO2-utslipp, g/km: 37

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,8

Toppfart, km/t: 200

Toppfart, kun el, km/t: 130

Pris fra, kr: 569 900

Se mer