Test: Honda CR-V Hybrid
Kvalitet i skyggenes dal
I skyggen av elbiler og ladehybrider gjør de andre SUV-modellene sitt beste for å henge med. I Hondas tilfelle er det slett ikke ille.
Honda har virkelig fått kjenne hvordan det er å være et bilmerke uten ladbare modeller i Norge. I SUV-segmentet dominerer bilene med lademulighet og utgjør snaut halvparten av salget frem til mai 2019.
Nylig var Honda i Norge og viste sin første elbil, men foreløpig er det den nye utgaven av Honda CR-V det lukter mest strøm av.
Vi er nå på femte generasjon CR-V, en bil med lang og suksessfull historie i Norge. Spesielt de tre første utgavene var alltid gode alternativ til for eksempel Toyota RAV4. Det er fortsatt en god beskrivelse av Honda CR-V.
Den ligner ikke så rent lite på en del av sine asiatiske konkurrenter, men gjør tingene på sin egen Honda-aktige måte.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils eldre tester av Honda CR-V
Masse plass
Det gjelder allerede utvendig. Med en lengde på 4,6 meter og høyde på 1,68 meter har bilen ganske normale utvendige mål for en mellomklasse-SUV.
Likevel virker den større, noe vi tror har med de kraftige front- og baklysene, samt ganske markert grill og detaljer i fronten. Heldigvis følger Honda CR-V godt opp på innsiden. Den er rommelig, med god plassfølelse og fint utsyn.
Benplassen i baksetet utmerker seg helt spesielt med 81 cm fra seterygg til seterygg. Det er blant de aller beste vi har målt og betyr rikelig med plass selv med folk på 190 cm både foran og bak. Eller at du enkelt får inn voluminøse barneseter.
Rommelig familiebil
Bilen følger opp det praktiske aspektet i bagasjerommet. Det har en kvadratisk utforming uten store fremspring. Her er det solid bredde og høyde, samt tilstrekkelig lengde. Ikke noe problem å kategorisere CR-V som rommelig familiebil.
Fornuft og komfort følges opp i bilens dynamiske egenskaper. Her er det ikke snakk om noe fort-fort-oppsett med stiv fjæring og kjapp styrerespons. I stedet gir Honda CR-V et voksent og kompetent inntrykk på veien.
Da vi kjørte bilen var det mye telehiv og sprukken asfalt etter vinterens herjinger. Da setter du ekstra pris på at fjæringen heller mot den myke siden og sluker ujevnhetene ut at det smeller i hjulopphenget.
Du skulle kanskje tro at CR-V dermed blir en smule uinspirerende på veien. Men når du trykker til på svingete veier henger den forbløffende godt med, sitt behagelige grunnoppsett til tross.
Høyrøstet
Drivlinjen kombinerer eldrift og en toliters bensinmotor med såkalt Atkinson-syklus for best mulig forbrenningseffektivitet. En elektronisk styrt 4WD sørger for drift på bakhjulene ved behov. Bakkeklaringen på 20 cm gir det lille ekstra for grusvei og brøytekanter.
Det høres ut som om vi akkurat beskrev en Toyota-hybrid, og i sin praktiske virkemåte skiller det lite mellom CR-V og andre hybrider vi har kjørt de siste årene.
Den trinnløse CVT-kassen bidrar til velkjent hybridfølelse på godt og vondt. Her er det bare å legge inn «Drive» og la elektronikken ordne resten. Ved normal kjøring og lett belastning fungerer det veldig smidig. Trenger du alle kreftene går turtallet til værs og ligger konstant. Også det helt normalt for en slik drivlinje.
Like fornøyd er vi ikke med at motoren kommer temmelig høylytt inn i bildet selv om du bare trenger litt ekstra effekt, for eksempel i en motbakke. Det forstyrrer den gode følelsen av komfort bilen ellers pakker deg inn i.
For øvrig gjør nemlig drivlinjen som den skal: Du har bra akselerasjon og forbruket holder seg rundt 0,6 liter per mil ved normal kjøring.
Vi Menn Bil mener:
Ingen revolusjon når Honda CR-V kommer i hybridversjon. Den har sin styrke på plass og komfort, mens drivlinjen er helt typisk for hybridbiler når det kommer til forbruk, akselerasjon og virkemåte.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1993
Effekt, hk ved o/min: 184
Dreiemoment, Nm ved o/min: 315
Egenvekt, m/fører, kg: 1743
Tilhengervekt, kg: 750/600
Lengde/bredde/høyde, cm: 460/186/168
Bagasjerom, liter: 497–1697
Standard dekkdimensjon: 235/60-18 H
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 0,73
CO₂-utslipp, g/km: 166
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,2
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 480 000
Pris testbil, kr: 546 000
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 8,7
60–100 km/t, kickdown: 4,4
80–120 km/t, kickdown: 6,1
Støy 50 km/t, dBA: 60,4
Støy 80 km/t, dBA: 65,0
Støy 100 km/t, dBA: 67,5
Testforbruk, l/mil: 0,63
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr 02 2019