Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven

En liten dieselmotor gjør jobben i den store familie-SUV-en.

Først publisert Sist oppdatert

Honda CR-V kom på markedet i sin nåværende utgave i 2012. Nå har Hondas familie-SUV fått en midtlivsoppgradering. Her kan du lese om endringene i detalj.

De utvendige designendringene er små, mens det innvendig er gjort justeringer på dashbord og materialer.

Denne gangen er de tekniske endringene mer interessante enn de kosmetiske:

Først og fremst fordi vi sier takk og farvel til Hondas gode og trofaste 2,2-liters diesel, og ønsker velkommen en uvanlig sterk 1,6-liters dieselmotor med hele 160 hk og 350 Nm dreiemoment. Tall man normalt sett bare får ut av en 2,0-liters diesel.

Motoren leveres med nitrinns automat eller sekstrinns manuell girkasse.

Honda smeller også en komplett pakke med aktivt sikkerhetsutstyr i bordet. Dessuten er understellet justert for å gi CR-V mer dynamiske egenskaper.

Kjøreegenskaper: 4

På tross av det oppgraderte understellet, nøler vi med å kalle Honda CR-V sportslig. Til det er grunnkonseptet for snilt og familiebilpreget, uten at vi synes det er så farlig i en slik biltype.

I stedet setter vi stor pris på at Honda CR-V gjør en god figur i sikkerhetsrelaterte tester, eksempelvis er den lett å håndtere i elgtest. Bilen er forutsigbar, med understyring (du må vri mer på rattet for at bilen skal følge svingen) som øker jevnt med farten.

ESP-systemet jobber effektivt i bakgrunnen og slår først merkbart inn når det virkelig trengs.

På løst underlag gjør 4WD-systemet det lett å komme i gang og holde bra driv ut av svingene. En fint avveid styring gjør kjøreopplevelsen behagelig.

FIFFET OPP: Innvendig virker Honda CR-V 4WD mer moderne enn før faceliften.
FIFFET OPP: Innvendig virker Honda CR-V 4WD mer moderne enn før faceliften.

Motor: 5

Honda har svingt motortryllestaven sin igjen:

Testdata

Honda CR-V 4WD 1,6 i-DTEC

  • 0-100 km/t, sek.: 10,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,0
  • 60-100 km/t, 6. gir: 11,0
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,5
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 11,0
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,1
  • Støy tomgang, dBA: 48,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

160 hk og 350 Nm dreiemoment fra en 1,6-liters diesel? Sikkert mulig, men neppe særlig kjørbart, er vår første tanke.

Den negative forventningen blir gjort til skamme. Motoren har masse punch fra ca. 1500 o/m, og girkassen lar motoren utnytte det store turtallsregisteret, uten å gire i hytt og pine.

Når først girkassen spiller på sine ni trinn, skjer girskiftene kjapt og neste umerkelig.  

Dermed får du en komfortabel kjøreopplevelse, med jevn kraftflyt i alle situasjoner. Det eneste vi kan trekke for, er en ganske merkbar diesellyd ved tomgang og i lave hastigheter.

Ytelser: 5

Når vi kjører akselerasjonsmålinger, viser det seg at følelsen av kraft også er høyst reell. Faktisk gjør den lille 1,6-literen den store, tunge CR-V kjappere enn da vi testet den med 2,2-liters diesel.

Mange SUV-modeller med større motorvolum må jobbe for fullt for å holde følge med Honda CR-V:

BMW X3 xDrive20d med 163 hk er et eksempel, Mazda CX-5 2,2D med 150 hk et annet.

Nå kjøper du neppe en Honda CR-V for å kjøre om kapp, men poenget er at downsizing fungerer. Vi kan venne oss av med tanken om at store biler må ha masse motorvolum for å være raske og sterke.

NI LIV: Den nette girspaken i midtkonsollen, styrer  automatkassen med ni trinn.
NI LIV: Den nette girspaken i midtkonsollen, styrer automatkassen med ni trinn.

Eksteriør: 4

Honda CR-V ser fortsatt snill og beskjeden ut. Her er det ikke noe sinna «fløtt deg»-fjes som en del prestisje-SUV-er prøver å få til.

Tekniske data

Honda CR-V 4WD 1,6 i-DTEC

  • Motor, cm3: 1597
  • Effekt, hk ved o/min: 160/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/2000
  • Egenvekt, kg: 1728
  • Tilhengervekt, kg: 1500/600
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 461/182/168
  • Bagasjerom, liter: 589-1146
  • Standard dekkdimensjon: 225/60-18 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,53
  • CO2-utslipp, g/km: 139
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10
  • Toppfart, km/t: 197
  • Pris fra, kr: 448 000
  • Pris testbil, kr: 508 000

I stedet glir du temmelig umerkelig gjennom trafikkbildet, med et utseende som utstråler mer traust fornuft, enn masse penger og hytte i Hemsedal. 

Interiør: 5

Innvendig har midtlivsoppgraderingen vært vellykket, og Honda CR-V holder fint følge med de nyeste og best oppgraderte familie-SUV-ene i opplevd kvalitet og finesser.

Berøringsskjermen i midtkonsollen fungerer i våre øyne greit, det samme gjelder navigasjonsdelen levert av Garmin.

Det beste er likevel en god romfølelse:

Bilen har rikelig med bakseteplass og at karosserisidene er temmelig rette, slik at de ikke skrår innover og rapper viktige centimeter i hode- og skulderhøyde. Det betyr litt, om store barneseter eller tre voksne skal dele baksetet.

I følge fabrikkstallene er ikke bagasjerommet så imponerende (589-1146 liter). Våre egne målinger viser at Honda CR-V holder et godt gjennomsnitt for klassen på lengde og bredde, mens plassen i høyden er bedre enn hos konkurrentene.

MODERAT: Både den utvendige faceliften og utseendet til CR-V er på den beskjedne siden.
MODERAT: Både den utvendige faceliften og utseendet til CR-V er på den beskjedne siden.

Komfort: 4

Hadde det ikke vært for støynivået, kunne Honda CR-V endt opp med en femmer i komfortkarakter. Men dessverre har fabrikken glemt å ta høyde for dekkstøy på norsk, grov asfalt.

Vi måler tett på 71 dBA i 100 km/t. Det minner mer om en bil til 250 000 kroner enn en dobbelt så dyr SUV-modell.

Synd, fordi de øvrige karaktertrekkene hos CR-V peker i komfortretning. Særlig gjelder det oppsettet av understellet, der smidige bevegelser over små og store ujevnheter er prioritert fremfor sportslige veiegenskaper. Korrekt, spør du oss.

Den samme prioriteringen gjør seg gjeldende for sittekomforten i forsetene, der du blir møtt av behagelig polstring og en seteutforming som ikke fordrer hyppige besøk på Elixia.

Sikkerhet: 5

Honda CR-V ble testet av EuroNCAP i 2013. Den fikk fem av fem stjerner, med delscore på 93 % for beskyttelse av voksne, 74 % for barn og 68 % for fotgjengere.

Bilen har gjennomgående god beskyttelse ved front- og sidekollisjon, samt mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Nytt på faceliftversjonen er ulike pakker for aktiv sikkerhet. Bybremsesystem er standard på alle utstyrsnivå, mens den såkalte ADAS-pakken (bl.a varlsing for frontkollisjon, filskiftvarsling, automatisk fjernlys, blindsonevarsler og overvåking av kryssende trafikk ved rygging) kan leveres til Lifestyle- og Executive-utstyrsversjoner.

Honda Sensing er den mest omfattende pakken:

Her er det kollisjonsbegrensende bremsesystem, filholder og adaptiv cruisekontroll. Sistnevnte med en funksjon som skal kunne registrere om en bil brått kutter inn i filen foran deg på motorvei.

Honda Sensing leveres kun på Executive-versjonen, så her må du holde tunga rett i pakke-jungelen. 

Vi opplevde filholderen som effektiv, men i overkant ivrig til å korrigere. Den adaptive cruisekontrollen må ha fått kjøreopplæring i Romas rushtrafikk, for vi har sjelden kjørt et slikt system som har vært mer på hugget med stadige fartsøkninger og -reduksjoner.

MYE UTSTYR: Toppversjonen Executive er kostbar, men så er det heller ikke mye du savner.
MYE UTSTYR: Toppversjonen Executive er kostbar, men så er det heller ikke mye du savner.

Pris/utstyr: 4

Den rimeligste Honda CR-V med den nye 160 hk-motoren, er Elegance-versjon med manuell girkasse til 418 000 kroner. Vil du ha automat, starter prisen på 448 000,-. Testbilen i Executive-versjon med Honda Sensing, starter på 508 000 kroner.

Sammenlignet med Mazda CX-5, vår favoritt blant famile-SUV-ene, blir Honda CR-V noen merkbare titusenlapper dyrere.

Forbruk: 4

Vi har kjørt 120 hk-versjonen av 1,6-liters dieselen med rekordlavt forbruk tidligere. I Honda Civic ble testforbruket beskjedne 0,37 l/mil, det laveste vi noensinne har målt.

Også da vi testet 120 hk-dieselen i den forhjulsdrevne Honda CR-V gikk den på imponerende 0,48 l/mil.

Tallene for normforbruket er ikke like optimistiske på vegne av denne utgaven av CR-V:

I følge EU-miksen skal den gå på 0,5 l/mil med CO2-utslipp på 139 g/km. I vår faste forbrukstest viser det seg også at mer vekt, luftmotstand, 4WD-system, automatgir og høyere effektuttak har sin pris.

Testforbruket ender på 0,59 l/mil – ganske typisk for en familie-SUV med automatgir. 

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Faceliften har gjort Honda CR-V godt. Vi er imponert over hva ingeniørene har fått til med 1,6-liters diesel og nitrinns automatgir i en stor familie-SUV. Men det er synd at den komplette pakken med aktivt sikkerhetsutstyr kun er tilgjengelig i dyreste modellversjon.