Prøvekjørt: Ford Ranger Wildtrak 

Kommer med et lite trinn som du vil sette stor pris på

Ikke bare kan den fås med V6-diesel. Den kommer også med en fiks løsning bakpå som det er lett å bli glad i. 

Pluss ikon
<b>MER MUSKULØS:</b> Den mer boksete fronten gir nye Ranger en mer muskuløs fremtoning enn forgjengeren.  
MER MUSKULØS: Den mer boksete fronten gir nye Ranger en mer muskuløs fremtoning enn forgjengeren.   Foto: Martin Jansen
Først publisert

Ford Ranger har vært Europas mest solgte pickup de seneste årene og nå har den nyeste versjonen endelig kommet til Norge.

Vi har tidligere kjørt nye Ranger i toppversjonen Raptor med treliters bensin-V6, men nå er turen kommer til volumselgeren Ford Ranger Wildtrak.

Les også: Test Ford Ranger Raptor - pickupen som oppfører seg som en sportsbil

Der prisene på Raptor starter på 893 200, starter Wildtrak som dobbeltkabin på 715 400 kroner.

Rimeligste versjon av Ranger er XLT som kommer med toliters diesel med 170 hestekrefter i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse.

Nytt i år er det at Ranger kan leveres med treliters V6 turbodiesel som leverer 240 hestekrefter og 600 Nm. Vi har imidlertid kjørt Wildtrak med den kjente toliters-dieselen med biturbo i kombinasjon med 10-trinns automat.

<b>VOLUMSELGER:</b> Det er Wildtrak som dobbeltkabin med toliters diesel med biturbo som etter alle solemerker fortsatt blir volumselgeren. Men er det mulig å få Ranger med V6 turbodiesel. 
VOLUMSELGER: Det er Wildtrak som dobbeltkabin med toliters diesel med biturbo som etter alle solemerker fortsatt blir volumselgeren. Men er det mulig å få Ranger med V6 turbodiesel.  Foto: Martin Jansen

Tettest på SUV

Denne motoriseringen var også tilgjengelig i forgjengeren, og som før dreier det seg om 205 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm.

Les også: Her finner du vår test av forgjengeren i Thunder-versjon

Det er en behagelig drivlinje som gir beskjedent med vibrasjon. 10-trinnskassa har en tendens til å henge litt lenge på giret i enkelte situasjoner, men det handler om bagateller.

<b>STANDARD:</b> Sportsbøylen bak er standard på Wildtrak. 
STANDARD: Sportsbøylen bak er standard på Wildtrak.  Foto: Martin Jansen

I testperioden med mye variert kjøring ender vi ifølge kjørecomputeren opp med et forbruk på på 0,88 l/mil, som er klink på oppgitt forbruk. Det er selvsagt fristende med en V6-turbodiesel, men krefter er aldri noe savn i den firesylindrede biturbo-dieselen.

Den kan som før trekke 3,5 tonn, men du får noe mer maksimal nyttelast med V6-dieselen. Maks nyttelast avhenger for øvrig av utstyrsgrad.

Wildtrak-en som vi kjørte var utstyrt med en førerassistentpakke til 12 000 kroner, som omfatter blant annet adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, filskiftevarsel og filholder.

Ranger er den pickup-en som ligger tettest på en konvensjonell SUV når det gjelder kjøreopplevelse, tross stiv bakaksel og bladfjærer, og den elektroniske hjelpen gjør den dessuten til en svært komfortabel bil på motorvei.

Integrert stigtrinn

Nye Ranger er litt lenger og bredere enn forgjengeren. Både akselavstanden og sporvidden er økt med fem centimeter, og forhjulene er flyttet fem centimeter forover for å oppnå bedre angrepsvinkel og bedre offroad-egenskaper. Demperne bak er også flyttet for å gi en enda bedre kjøreopplevelse.

<b>STIGTRINN:</b> Dette trinnet i støtfangeren bak bakhjulet er svært praktisk når du skal opp på planet eller justere stropper. 
STIGTRINN: Dette trinnet i støtfangeren bak bakhjulet er svært praktisk når du skal opp på planet eller justere stropper.  Foto: Martin Jansen

En mer boksete front gjør at den ser mer muskuløs ut enn tidligere. C-formede LED-kjørelys forsterker effekten og gjør at Ranger minner med om sine amerikanske storebrødre.

Lasteplanet er blitt bredere (158 cm) og har nå plass til en europall. Det kan også utstyres med avskiller til 5000 kroner ekstra. Ranger kommer nå også med stigtrinn som er integrert i støtfangeren rett bak bakhjulene (ikke Raptor). Smart. Dessuten er bakluken designet for å kunne fungere som arbeidsbenk.

Les også: Se hva den populære pickupen kommer med

Bredere: 122 centimeter mellom hjulhusene mot 114 hos forgjengeren.
Bredere: 122 centimeter mellom hjulhusene mot 114 hos forgjengeren. Foto: Martin Jansen
KONTAKT: Planet er utstyrt med 12V og 230V-uttak. Knappen til venstre er til det elektronisk styrte rulledekslet.
KONTAKT: Planet er utstyrt med 12V og 230V-uttak. Knappen til venstre er til det elektronisk styrte rulledekslet. Foto: Martin Jansen

Nytt førermiljø

Innvendig har det mest fått ny utforming: Ratt, dashbord, girspak og midtkonsoll. Det digitale instrumentdisplayet har ny grafikk. Mest iøynefallende er den 31 centimeter brede og vertikalt stilte berøringsskjermen med Fords SYNC 4 stemmeaktiverte infotainmentsystem.

Nytt: Her er mye nytt sammenlignet med forgjengeren. Trådløs ladeplate under den store berøringsskjermen.
Nytt: Her er mye nytt sammenlignet med forgjengeren. Trådløs ladeplate under den store berøringsskjermen. Foto: Martin Jansen
<b>NYTTIG:</b> 360 graders kamera og sensorer både foran og bak er til god hjelp. 
NYTTIG: 360 graders kamera og sensorer både foran og bak er til god hjelp.  Foto: Martin Jansen
<b>SMART:</b> I tillegg til koppholderne i midtkonsollen er det flaskeholdere ved dørene. 
SMART: I tillegg til koppholderne i midtkonsollen er det flaskeholdere ved dørene.  Foto: Martin Jansen

Størrelsen gjør den lett å betjene, men det blir litt langt ned til skjermen nederste område. Under skjermen er det knapper for klima og volum. Skjermen er også knyttet opp mot et 360-graders kamera, i tillegg har Wildtrak parkeringssensorer både foran og bak.

Rattet er skinnkledd med godt ti på to-grep. Varme i rattet er standard på Wildtrak og det er utstyrt med et utvalg knapper for cruisekontroll og multimedia.

<b>VELG OG VRAK:</b> Bakhjulstrekk, firehjulstrekk on demand, permanent firehjulstrekk eller firehjulstrekk lavserie. 
VELG OG VRAK: Bakhjulstrekk, firehjulstrekk on demand, permanent firehjulstrekk eller firehjulstrekk lavserie.  Foto: Martin Jansen

For første gang

Den manuelle håndbrekket er erstattet av et elektronisk, og bakerst på senterkonsollen finnes knapper for blant annet ESP og offroad-programmer.

For første gang kan du også velge mellom to firehjulstrekksystemer: Enten et elektronisk system som fortløpende veksler mellom to- eller firehjulstrekk, alt etter behov, eller et system der du som sjåfør velger om du om vil ha trekk på to eller fire hjul.

Lavserie er standard og Wildtrak-versjonen har i tillegg differensiallås på bakakslingen.

Setene er skinnkledde og varter opp med god komfort. Med elektrisk justering av seteposisjonen og et ratt som kan høyde- og lengdejusteres, er det lett å finne en god sittestilling.

Setene byr naturlig nok ikke på samme sidestøtte som sportssetene i Raptor.

Pris og utstyr

Wildtrak koster fra 723 000 kroner. Versjonen vi kjørte hadde i tillegg ekstrautstyr som gir en sluttsum på 765 900 kroner. Det handler om den nevnte førerassistentpakken, som inkluderer hengerfest.

I tillegg hadde testbilen elektronisk rulledeksel (25 000 kroner), metallic-lakk - Lucid Red (7500 kroner) og et B&O-anlegg med 10 høyttalere til 6000 kroner.

Med nye Ranger fester Ford grepet om pickup-markedet. En av utfordrerne er VW Amarok som er basert på nettopp Ranger.

TEKNISKE DATA -

Ford Ranger Wildtrak Double Cab 2,0 EcoBlue

Motor, cm³:  1996

Gir:  10-trinns automat

Effekt, hk:  205

Dreiemoment, Nm:  500 

Egenvekt, kg:  2431

Tilhengervekt, kg:  3500/750

Maks nyttelast, kg:  1069

Lengde/bredde/høyde, cm:  537/221*/188

Akselavstand, cm:  327

Bakkeklaring, cm:  22

Vadedybde, cm:  80

Innfallsvinkel, grader:  28

Standard dekkdimensjon:  255/65 R18 

Forbruk, l/mil (WLTP): 0,88

CO₂-utslipp, g/km: 231

0–100 km/t, fabrikk, sek:  10,2

Toppfart, km/t:  180

LASTEPLAN:

Lenge, cm:  156

Bredde, cm: 158

Bredde, cm (mellom hjulhusene):  122

Dybde, cm:  53

Ankringspunkter lasteplan:  4

Uttak, lasteplan:  12V/230V 

Pris, fra kr: 715 400

Pris, testbil kr: 765 900 

* Med sidespeilene

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn