Nye VW Amarok

Importøren regner med å selge flest av de dyreste variantene

Det begynner å bli lenge siden den ble introdusert for første gang. Nå er endelig en ny VW Amarok på gang og prisene er klare. 

Pluss ikon
<b>SKJERM:</b> I toppmodellene er størrelsen på den digitale cockpiten på 12,3-tommer (31,242 cm diagonalt), mens den rimeligere Life-versjonen vil ha en skjerm på åtte tommer (20,31 centimeter diagonalt).
SKJERM: I toppmodellene er størrelsen på den digitale cockpiten på 12,3-tommer (31,242 cm diagonalt), mens den rimeligere Life-versjonen vil ha en skjerm på åtte tommer (20,31 centimeter diagonalt). Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Volkswagen solgte nesten 9000 Amarok fra den ble lansert i 2010 og frem til produksjonsslutt i Europa i 2020.

Nå er det straks klart for en ny Amarok som bygges i samarbeid med Ford og som er basert på Ranger.

Les også: Her kan du lese mer om nye Ford Ranger

Amarok var særlig populær med kraftig V6-diesel og en slik motor står på programmet denne gangen også.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils prøvekjøring av første generasjon VW Amarok med V6 diesel

Fire utstyrsnivåer

Amarok vil bli solgt i fire utstyrsnivåer i Norge: Life, Style, PanAmericana og Aventura. Life vil ha firesylindret diesel med 205 hk og 500 Nm, mens de øvrige variantene vil ha treliters V6 med 240 hestekrefter og 600 Nm.

<b>TØFFING:</b> PanAmericana-versjonen kommer med en beskyttelsesplate under motoren. Bakkeklaringen er på rause 24 cm, avhengig av hjulvalg, og den kan vade i 80 cm dypt vann. 
TØFFING: PanAmericana-versjonen kommer med en beskyttelsesplate under motoren. Bakkeklaringen er på rause 24 cm, avhengig av hjulvalg, og den kan vade i 80 cm dypt vann.  Foto: Produsenten

V6-versjonene skal greie 0-100 km/t på 8,8 sekunder og forbruket er oppgitt til rundt én liter per mil. Drivstofftanken rommer hele 80 liter.

Volkswagen regner med å selge mest av de to toppmodellene PanAmericana og Aventura. I Norge selges pickuper i all hovedsak som dobbeltkabin, toseters varebil, men Amarok vil også være tilgjengelig som personbil.

<b>V6-MOTOR:</b> Amarok kan fås med V6-diesel som produserer 240 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm. 10-trinns automatgir er standard. 
V6-MOTOR: Amarok kan fås med V6-diesel som produserer 240 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm. 10-trinns automatgir er standard.  Foto: Produsenten

Mye utstyr som standard

Nye Amarok leveres over 25 assistententsystemer, der 20 er helt nye i Amarok. Blant annet svært gode lys, såkalte IQ.LIGHT. Det dreier seg om LED-Matrix-lys. Med Matrix-teknologien kan diodene i LED-lyktene slås på og av enkeltvis.

Systemet fungerer ved hjelp av et kamera som registrerer møtende trafikk og kjøretøyer foran deg, og slår av den delen av lyset som kan blende andre trafikanter. Dermed kan du fortsatt kjøre med fjernlyset på uten det utgjør en blendingsfare for andre. Mange av førerassistentsystemene, som Adaptive Cruise Control, er en del av standardutrustningen.

<b>LASTEPLAN:</b> Planet har en lengde på 162 cm. Bredden mellom hjulkassene er 123 cm og veggene er 53 cm høye. Hengervekten er 3,5 tonn. 
LASTEPLAN: Planet har en lengde på 162 cm. Bredden mellom hjulkassene er 123 cm og veggene er 53 cm høye. Hengervekten er 3,5 tonn.  Foto: Produsenten

Prisene klare

Med en lengde på 535 cm er nye Amarok rundy 10 cm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 327 cm er en økning på 17,5 cm, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen.

De norske Amarok-variantene er typegodkjent for nyttelast på inntil 989 kg for Amarok Life, og 931 for de andre variantene. Amarok kan trekke solide 3,5 tonn.

LEVERING: Nye Amarok er ventet til Norge på sensommeren.
LEVERING: Nye Amarok er ventet til Norge på sensommeren. Foto: Produsent

Amarok produseres i Sør-Afrika, og de første kundebilene er ventet til Norge på sensommeren. Dette er prisene:

Amarok Life - 670 400 kroner

Amarok Style - 796 200 kroner

Amarok PanAamericana: 838 100 kroner

Amarok Aventura: 847 900 kroner

Prisene er eks. frakt og levering.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn