SUV i særklasse

De store SUV-ene er råere enn noensinne

Det er mye snakk om elbiler i 2020. Disse befinner seg i den andre enden av skalaen.

<b>PRIS:</b> Nå kan norske kunder bestille Audi Q8 RS, med en startpris på kroner 1, 8 millioner kroner
PRIS: Nå kan norske kunder bestille Audi Q8 RS, med en startpris på kroner 1, 8 millioner kroner Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

I år vil det bli lansert rundt 30 elbil-modeller i Norge. Men det er ikke bare batteridrevne biler som kommer. I den andre enden av skalaen finner vi større, mer luksuriøse og mer motorsterke SUV-er enn noen sinne. Og samtlige kan kjøpes i Norge.

<b>KRAFTPAKKE:</b> Q8 RS har en 4,0-liters biturbo V8-motor med 600 hestekrefter. 
KRAFTPAKKE: Q8 RS har en 4,0-liters biturbo V8-motor med 600 hestekrefter.  Foto: Produsent

Audi Q8 RS

Riktig nok har den et mildhybrid-system med et 48-voltsbatteri som kan redusere utslipp og gjøre bilen mer effektiv, men det er neppe miljøet som er det primære fokuset til Audi Q8 RS. Den veier nesten 2,4 tonn, men skal likevel greie 0-100 km/t på 3,8 sekunder, 0-200 på 13,7 sekunder. Det besørges av en 4,0-liters V8. Den produserer 600 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm ved 2200 omdreininger.

VI MENN BIL: Abonnerer du på Vi Menn får du også Vi Menn Bil. Nyeste utgave er straks hos abonnentene.
VI MENN BIL: Abonnerer du på Vi Menn får du også Vi Menn Bil. Nyeste utgave er straks hos abonnentene.

Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, men kan økes til 305 km/t dersom du er villig til å betale for det. Lydbildet i en RS-modell skal være noe helt eget, og med RS Q8 kan føreren selv bestemme motorlyden via Audis Drive select-systemet.

<b>RS-DETALJER:</b> Interiøret i bilen har flere RS-detaljer og stort rom for personlig tilpassing. Sentralt i cockpiten står MMI touch-displayet.
RS-DETALJER: Interiøret i bilen har flere RS-detaljer og stort rom for personlig tilpassing. Sentralt i cockpiten står MMI touch-displayet. Foto: Produsent

Den har selvsagt vært testet på Nürburgring-banen, og ifølge Audi var prestasjonen av en slik karakter at eiere Q8 RS kan skryte av å eie verdens raskeste SUV. Den kjørte Nordschleife på syv minutter og 42 sekunder, nesten 10 sekunder raskere enn Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio som hadde SUV-rekorden på Nordsløyfen.

Bilen har selvsagt quattro firehjulstrekk med 40:60 fordeling av kreftene, men opptil 70 prosent av kreftene kan sendes forover og hele 85 prosent bakover. Den fem meter lange og nesten 2,2 meter brede giganten kommer standard med 22-tommers felger og 295/40-dekk. Du kan sågar få den 23-tommers felger eksklusivt designet for Audi-giganten. RS Q8 ankommer det norske markedet første i kvartal 2020. Drivstofforbruket er oppgitt til 1,21 liter per mil, med et CO2-utslipp på 277 g/km. Nylig ble prisene klare, og Q8 RS kan bli din for 1 806 300 kroner

Flere RS-modeller

Audi RS 6 Avant

Audi satser tungt på rekken av RS-modeller. Nylig åpnet Audi Norge for bestilling av helt nye RS 6, utstyrt med en fireliters TFSI twinturbo-motor med 600 hk som gjør unna 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Startprisen i Norge for RS 6 er på kroner 1.658.100,- (inkludert frakt og levering Oslo). Denne er det allerede solgt flere eksemplarer av i Norge. Det er også åpnet for bestilling av nye RS Q3, med en startpris på kroner 958.500,- (inkludert frakt og levering Oslo). Etter hvert åpnes det for bestillinger av nye Audi RS 7, en oppdatert utgave av RS 4 og altså RS Q8.

Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic

<b>PUR LUKSUS:</b> Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic. 
PUR LUKSUS: Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic.  Foto: Produsent

5,2 meter lang, akselavstand på 3135 millimeter, V8 med 558 hestekrefter og dreiemoment på 730 Nm, 0-100 km/t på 4,9 sekunder: Det er noen nøkkeldata for bilen som virkelig ypper med Rolls-Royce Cullinan som den mest luksuriøse SUV-en: Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic. Den enormt luksuriøse SUV-en har selvsagt luftfjæring, samt dempersystemet som ble lansert med nye GLE: E-Active Body Control. E-en skyldes at systemet benytter et 48-voltsbatteri som energikilde. Dette er ifølge Mercedes det eneste systemet i markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul. Det innebærer at systemet ikke bare motvirker krengning og støt, men også såkalt stepping på ujevnt underlag. På Maybach er systemet dratt litt lenger enn på GLE, og Mercedes-Maybach GLS 600 kommer med et dedikert program som skal gi enda mer komfort i baksetet, noe som bare understreker at bilen helst skal kjøres av privatsjåfør og at eieren skal sitte i baksetet.

<b>MAYBACH:</b> Det er plass til et kjøleskap mellom bakseteryggene. Der kan du oppbevare Krüg-champagnen. Forsølvede champagneglass kan bestilles.
MAYBACH: Det er plass til et kjøleskap mellom bakseteryggene. Der kan du oppbevare Krüg-champagnen. Forsølvede champagneglass kan bestilles. Foto: Produsent
<b>INTERIØR:</b> Cockpiten består av et helt fjøs med nappa-skinn. 
INTERIØR: Cockpiten består av et helt fjøs med nappa-skinn.  Foto: Produsent

Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic kommer sannsynligvis til Norge i løpet av andre kvartal. Forbruket av drivstoff er oppgitt til 1,2 liter per mil, med et CO2-utslipp på 273 g/km. Du kan få kjøpt Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic i Norge, men kun på bestilling.

Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+

<b>RÅ MASKIN:</b> Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ har 612 hestekrefter. 
RÅ MASKIN: Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ har 612 hestekrefter.  Foto: Produsent

Dersom kreftene er viktigere enn luksus i absolutt toppklasse, så er nok Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ et bedre valg enn Maybach. Men også AMG-en har luftfjæring som stand­ard. Ekstra komfort får du med E-Active Body Control, det hydropneumatiske systemet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul, men det er ekstrautstyr. Som både Maybach GLS og Audi Q8 RS, så kommer AMG-en med et 48 volts elektrisk system. Mer imponerende er antakelig den 4,0-liters V8 biturbo-motoren med 612 hestekrefter + 22 med EQ Boost.

<b>BESTILLINGSVARE:</b> Som Maybach tar Mercedes-Benz Norge kun den digre AMG-en til Norge på bestilling. 
BESTILLINGSVARE: Som Maybach tar Mercedes-Benz Norge kun den digre AMG-en til Norge på bestilling.  Foto: Produsent
<b>SPORTY:</b> Mens Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic er en bil som gjerne kjøres av privatsjåfør, så er Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ en bil du kjører selv. 
SPORTY: Mens Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic er en bil som gjerne kjøres av privatsjåfør, så er Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ en bil du kjører selv.  Foto: Produsent

Dreiemomentet er på ube­skjedne 850 Nm, og sprinten fra 0-100 km/t skal ta 4,2 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t, men 280 km/t er mulig med AMG Driver’s package. Forbruket er opp­gitt til 1,19 l/mil, med et CO2-utslipp på 273 g/km. Som Maybach GLS kan AMG-en fås med 23-tommers felger. Med andre- og tredje seterad felt ned, er lasteplassen på mas­sive 2400 liter. Den kan trekke tilhenger opptil 3,5 tonn. Du kan få kjøpt Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ i Norge, men kun på bestilling.

Aston Martin DBX

<b>ASTON-SUV:</b> I løpet av våren kommer Aston Martins første SUV til Norge. 
ASTON-SUV: I løpet av våren kommer Aston Martins første SUV til Norge.  Foto: Produsent

Lamborghini har det, Bentley har det og det samme har Rolls-Royce. De har fått SUV i samlingen. Kanskje skal også Ferrari få det. Aston Martin kunne ikke være dårligere. Dessuten vil de ha sin del av dette markedet for de rikeste blant oss. DBX heter Aston Martins bidrag til markedet for overflødighetshorn. Den kommer med en V8 biturbo-motor fra Mercedes-Benz som også finnes i DB11 og Vantage. I DBX yter den 550 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Motoren skal sende den 2245 kilo tunge og fem meter lange SUV-en fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder. DBX kommer standard med 22-tommers felger kledd med Pirelli P Zero-dekk med dimensjonene 285/40 foran og 325/35 bak. Luftfjæring er standard, og i forhold til standardinnstillingen på bakke­klaringen (19 cm), så kan bilen løftes 4,5 centi­meter og senkes fem centimeter. Den kan vade i 50 centimeter dypt vann. Mer interessant er det kanskje at DBX kan trekke hengere på 2700 kilo. I likhet med konkurrentene har DBX et 48-volts­system. Forbruket er oppgitt til 1,4 l mil.

<b>SOLGT:</b> Da Vi Menn Bil snakket med AS Insignia hadde de solgt tre DBX i Norge. Prisen starter på 2 890 000 kroner - over én million mer enn Q8 RS. 
SOLGT: Da Vi Menn Bil snakket med AS Insignia hadde de solgt tre DBX i Norge. Prisen starter på 2 890 000 kroner - over én million mer enn Q8 RS.  Foto: Produsent

AS Insignia er forhandler av Aston Martin og får inn fem DBX i løpet av sommeren. Tre av dem var allerede solgt da bladet gikk i trykken. Prisen starter på 2 890 000 kroner, men siden bilene er håndlagde kan du legge på flere hundre tusen i farge- og materialvalg.

<b>HÅNDLAGET:</b> Aston Martin DBX er håndlaget og det finnes knapt grenser for hva du kan ønske deg av materialer og utstyr. 
HÅNDLAGET: Aston Martin DBX er håndlaget og det finnes knapt grenser for hva du kan ønske deg av materialer og utstyr.  Foto: Produsent