Isuzu D-Max
Slik blir den nye pickup-en enda tøffere
Modellen er blitt utviklet i Norge for resten av verden
Helt siden andre generasjon Isuzu D-Max kom i 2012 har spesialisten Arctic Trucks gjennomført modifiseringer på den populære pickup-en.
Med en såkalt 35-ombygging ble D-Max 17-centimeter bredere, fjæring og karosseri løftet og hjulhusene tilpasset for større all terrain-dekk. ARB-luftsperrer på både for- og bakaksel har også vært mulig.
Poenget med bredere bil og digre all terrain-dekk er lavere marktrykk og bedre flyteevne på sand, snø og i søle ved å senke dekktrykket.
Nå er de første Arctic Trucks-ombygningene også klare for nye og tredje generasjon D-Max. For ombyggingene har vært populære.
Les også: Dette er historien om Arctic Trucks - startet for litt over 20 år siden
Arctic Trucks-bilene har utgjort 10-20 prosent av D-Max-salget. Til sammen det blitt levert ut 700 AT-ombygde D-Max.
– Modellen har blitt utviklet i Norge for resten av verden hvor Arctic Trucks er representert, sier Steinar Dokken, salgssjef i Isuzu Norge.
Målsetningen for 2021 er å levere 200 eksemplarer AT-ombygde Isuzu D-Max.
Høyere bakkeklaring
Arctic-Trucks-ombyggingene består av Arctic Trucks 33 og Arctic Trucks 35. AT33 er en enklere ombygning til rundt 76 000 kroner. Bilen løftes to centimeter og hjulhus tilpasses for større hjul. Dessuten leveres den med hengerfeste, AT-skvettlapper bak, nye felger og kalibrering av speedometer.
Det er imidlertid 35-ombyggingen som er selve grombilen med solide bakkeklaring og bredere bil. Modifiseringen koster rundt 190 000 kroner og inkluderer blant annet fire centimeters heving på akslingene foran og bak, digre skjermbreddere og tilpassing av hjulhusene til å ta tøffe 35x12.5R17 BF Goodrich All Terrain-dekk.
Du får også avtagbart hengerfeste, skvettlapper foran og bak og nye stigtrinn.
I alt omfatter ombyggingen rundt 85 deler, ifølge Arctic Trucks. I tillegg kan den leveres med ting som snorkel, panserbeskytter, frontbøyle, ekstralys, LED-skinner, veltebøyle og skuffesystemer.
– Vi begynte planleggingen av den nye modellen i oktober 2019. Planleggingsfasen går i korte trekk ut på å utforme det designet vi ville ha, og gjennomfører 3D-scanninger for å sikre kvaliteten. Før en Arctic Trucks settes ut på veiene, er den gjennom mange omfattende test-runder, sier Ørn Thomsen, daglig leder i Arctic Trucks Norge.
– Kort fortalt er resultatet høyere bakkeklaring, bedre veigrep og en bil som takler kjøring under alle forhold. Den ser ikke bare tøff ut – det er den også, sier Thomsen.