Test: Peugeot 3008 Hybrid4
Familiebil i fyr og flamme
Det ser ut som en tekkelig bil for store og små familier. Praktisk og fornuftig. Noe som i og for seg stemmer. Men denne utgaven av Peugeot 3008 har også enn annen, godt skjult side.

Hybrid4 står det på bakluken, med fin grønnaktig farge på de to første bokstavene, slik at du skal skjønne at dette virkelig er miljøvennlig. Dekkene er smale, karosseriet høyt. Her er det ikke et eneste utvendig tegn på at den blanke Peugeot-løven virkelig kan brøle når det trengs.
Bakgrunnen for de hvasse klørene og det knallharde bittet i gasspedalen ligger godt skjult under den praktiske crossoverinnpakningen. I front finner du en 1,6-liters bensinturbo på 200 hester, sammen med en elmotor på 110 hester. Som om ikke det var nok - bakhjulene drives av en egen elmotor med samme effekt som den foran. Ikke bare sørger det for firehjulsdrift ved behov, men også en samlet systemytelse på 221 kW/300 hester. Dreiemoment lar seg også høre; 520 Nm var for noen år siden det vi forbant med sekssylindrete, treliters turbodieseler.


Inviterer til rånerfest
Resultatet er slik at jeg er glad vi tester akselerasjonen på lukket bane. Ellers er jeg redd noen ville meldt fra om rånerfest til den lokale lensmannen. Det går så det ordentlig griner, 0-100 km/t-akselerasjonen limer deg mot seteryggen fra første sekund. I sport-program dunker den snille 3008 inn tider rundt 5,5 sekunder som det mest naturlige i verden.
Tro ikke at det blir mindre dramatisk hvis du legger fjøla i bånn for en kvikk fartsøkning. 60-100 km/t går på 2,7 sekunder, 80-120 km/t på 3,2 sekunder og plasserer 3008 Hybrid4 i samme kategori som rene sportsbiler og lynraske elbiler.
Alt dette skjer samtidig som bilen faktisk leverer bra resultater på det ladehybrider egentlig skal være gode på: I vår faste forbruks- og rekkeviddetest går den 49 kilometer på strøm, og ender opp med et testforbruk på 0,43 liter per mil. Det er bortimot sensasjonelt, ytelsene tatt i betraktning.


Franskmennene kan
Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne: Når franskmennene vil, lager de noen av verdens beste understell. Hvis du trenger et bevis, fungerer 3008 Hybrid4 utmerket. Uten noe som helst sportsaktige fiksfakserier holder det selv entusiastiske forsøk på å utnytte kreftene pent i sjakk.
Slanke dekk med relativt lav profil og stor felgdiameter (i dette tilfellet 205/55-19) er moderne på denne typen biler, og gir mot formodning veldig fine egenskaper: Delikat styrepresisjon, solid veigrep og en jevn tilbakemelding når sjåføren blir i overkant ivrig. At de samtidig bidrar til å ta vare på smidig fjæringskomfort og et moderat støynivå, kommer som en bonus.
I lengden blir det slitsomt med rykk og napp-kjøring. I stedet lærer du deg å sette pris på drivlinjens største fortrinn: Kraftig, sømløs akselerasjon med moderat gasspådrag. Da flytter 3008 Hybrid4 seg som en vanlig bil på full gass. Det er besnærende og sterkt vanedannende.
Glemte jeg å nevne at dette er en ganske rommelig og praktisk familiebil? For det er den også...
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr