Dette er bilsamlings høydepunkter
En fyrstelig bilsamling
Luksusbiler og sportsbiler helt fra starten av det 20. århundre og frem til i dag er noe av det man finner i bilsamlingen til fyrsten av Monaco.
Allerede på 50-tallet begynte prins Rainier lll av Monaco å samle på veteranbiler, en samling som etter hvert ble svært stor. Til å begynne med stod bilene i fyrstepalassets garasje, godt skjult fra publikum.
Etter hvert vokste samlingen og ble for stor for den fyrstelige garasjen. Dermed bestemte prins Rainier lll seg i 1993 for å åpne samlingen for publikum.
Til å begynne med befant den seg på Terrasses de Fontvieille, men i juli 2022 flyttet samlingen inn i nye lokaler, bare et steinkast fra banen for det berømte Grand Prix-løpet.
Her finner man rundt hundre forskjellige biler med høy luksus- og sportsbilfaktor. Samlingen omfatter heller ikke bare biler, men også luksuriøse kareter og vogner som ble brukt før bilens tidsalder.
Bilsamlingen er preget av luksusbiler av mange slag. Her finner vi blant annet flere eksemplarer av Rolls-Royce. Bilmerket har tradisjonelt vært prestisjemerket par excellence.
Ifølge museet har det britiske merket, som eies av BMW AG, følgende prinsipp: ”Søk etter det perfekte i alt. Ta det beste som finnes og gjør det enda bedre. Hvis ingenting finnes, så finn det opp”.
Selve symbolet på Rolls-Royce har siden oppstartet vært den berømte jugendskulpturen av Charles Sykes Spirit of Ecstasy.
Luksus fra 1927
Rolls-Royce har historie helt tilbake til 1906, men det eldste eksemplaret på museet er en Rolls-Royce Phantom 1 fra 1927 produsert av Rolls-Royce of America. Phantom-modellen overtok for 40/50 H.P. - bedre kjent som den originale Silver Ghost - i 1925 og ble produsert i Derby i England. Noe senere også i Springfield, Massachusets, i USA.
Den amerikanske versjonene hadde litt lengre akselavstand og brukte en tretrinns girkasse der den britiske var utstyrt med en firetrinns. Phantom 1 er utstyrt med en åtteliters, sekssylindret rekkemotor med en ytelse på 95 HK ved 2250 o/min. Toppfarten var på 125 km/t, noe som var rimelig bra på den tiden.
Phantom 1 Springfield var Rolls-Royce of Americas flaggskipmodell frem til Phantom II ble lansert i 1929. På grunn av Den store depresjonen tidlig på 30-tallet samt høye produksjonskostnader ble Phantom II utelukkende produsert i England. En britisk variant av denne bilen finnes også på museet, 1927 Rolls-Royce Phantom 1 Martin & King Coupé.
Etterfølgerne etter Phantom-modellene var Rolls-Royce 20 H.P., best kjent som Twenty, er også representert med et eksemplar på museet. Allerede før våpenhvilen i 1918 hadde Henry Royce forutsett behovet for en mindre modell.
Royce antok at mange Rolls-Royce-eiere ikke lenger ville være i stand til å opprettholde livsstilen fra før krigen, og at bil som ikke betinget privatsjåfør og som var langt enklere å vedlikeholde enn Silver Ghost dermed ville være attraktiv.
The Twenty ble designet av Henry Royce selv og var utstyrt med en 3,1-liters rekkesekser i stedet for 7,5-liter som i Silver Ghost. Twenty ble bygget i 2940 eksemplarer før produksjonen ble stanset i 1929, men rekkesekseren med mindre slagvolum ble med videre de neste 30 årene. Museets modell er en Twenty Torpedo fra 1927 med en firetrinns girkasse og en topphastighet på 70 km/t.
En Rolls-Royce Silver Cloud Berline fra 1956 er også å finne på museet. Den var en bryllupsgave fra forretningsfolk i fyrstedømmet til brudeparet Grace Kelly og fyrst Rainier lll av Monaco, som giftet seg i 1956.
Grace -biler
Flere biler har minner om prins Rainiers møte med Grace Kelly, den amerikanske skuepillerinnen som giftet seg med Rainier lll i april 1956. I samlingen finner vi en Chrysler Imperial fra 1956 som han kjøpte i New York, og som han brukte noen måneder senere da han ønsket henne velkommen til fyrstedømmet før bryllupet.
En Sunbeam Alpine ble kjøpt av prins Albert i 1992. Det er en eksakt kopi av bilen som ble brukt i Alfred Hitchcock-filmen «To Catch a Thief», der Grace Kelly var en av stjernene.
Var verdens raskeste
To eksemplarer av Mercedes-Benz fra 1955 er også representert på utstillingen med den modellen som i 1999 ble kåret til århundrets sportsbil, 300SL. SL er en forkortelse for super-leicht på tysk (superlett) og refererer til bilens lette, rørformede rammekonstruksjon utviklet med tanke på racing.
Bilen hadde en vekt på 1295 kilo og topphastigheten var på hele 260 km/t. Bilen er en toseters sportsbil som er utstyrt med de ikoniske måkevingedørene. Da bilen ble introdusert i 1954 gjorde den et sterkt inntrykk som verdens raskeste produksjonsbil.
Italiensk stildesign
En samler av luksusbiler kommer selvsagt ikke unna noen av de beste og mest stilfulle italienske bilene, fra Alfa Romeo, Maserati, Cisitalia og Lancia Aurelias til Ferrari fra 1950- og 60-tallet, biler som ofte figurerte på filmer fra den tiden.
Den eldste Ferrarien i samlingen er en 250GT cabriolet fra 1963, designet av det italienske Pininfarina. Designhuset presenterte denne toseters spider-modellen for første gang på bilutstillingen i Genève i 1957. 250-serien regnes for å være Ferraris fremste produkt på 50- og 60-tallet. Bilen er meget eksklusiv og sjelden, siden den ble laget i svært få eksemplarer.
En nyere modell fra samme merket er en Ferrari Testarossa fra 1986, en toseters sportsbil som ble produsert fra 1984 til 1991. Den er også designet av Pininfarina, som har designet flere av Ferraris modeller. Bilen har 12-sylindret midtmontert femliters motor med en ytelse på 390 hester. Med manuell femtrinns girkasse kunne den komme opp i 300 km/t.
Et annet eksempel på italiensk stil og luksus er en Lamborghini Miura P400 fra 1967 med V12-motor på fire liter, 350 hestekrefter og en toppfart på 280 km/t. Miura ble produsert av Lamborghini mellom 1966 og 1973 og bilen var den første superbilen med en midtmontert motor. Dette ble senere standard på mange superbiler. Da Miura ble lansert, var dette den raskeste produksjonsbilen i verden.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2023