Førsteinntrykk: Volvo ES90

Kommer med 700 km rekkevidde og lynrask lading

Dette er Volvos nye luksusbil, og selskaper dropper ikke skinninteriør likevel. 

<b>FLERE VERSJONER:</b> ES90 med to elmotorer og firehjulsdrift vil koste fra 854 900 kroner. Det omfatter et batteri med 102 kWt anvendelig kapasitet, 350 kW hurtiglading og opptil 700 kilometer rekkevidde.
FLERE VERSJONER: ES90 med to elmotorer og firehjulsdrift vil koste fra 854 900 kroner. Det omfatter et batteri med 102 kWt anvendelig kapasitet, 350 kW hurtiglading og opptil 700 kilometer rekkevidde. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Digert batteri, 700 kilometer rekkevidde, lynrask hurtiglading, firehjulsdrift, opptil 680 hestekrefter er noen av nøkkeltallene for Volvos nye luksusbil, den fem meter lange sedanen ES90.

Det er naturlig å trekke paralleller til 496 centimeter lange S90, men ES90 er mer høyreist og muskuløs. Den er rundt 10 centimeter høyere, har nesten tre centimeter høyere bakkeklaring. Det gir blant annet passasjerene muligheten til å sitte høyere enn i forgjengeren med forbrenningsmotor.

Volvo sammenligner sitteposisjonen med SUV-ens. En akselavstand på 310 centimeter samt bakseter med seterygg som kan justeres elektriske borger for baksetekomfort i toppklasse.

– Noen vi si det er en sedan, andre en fastback. Det spiller ingen rolle for oss. ES90 er en bil i egen klasse med sikkerhet som førsteprioritet, sier Volvo-boss, Jim Rowan.

ES90 kommer i tre versjoner: Single Motor med kun bakhjulsdrift samt to Twin Motor-utgaver der den ene er en Perfomance-versjon med 680 hestekrefter, 870 Nm og evnen til å akselerer fra null til hundre på fire sekunder.

Les også: Første prøvekjøring: Volvo EX90: Har det meste et elbil-hjerte måtte begjære

<b>VERDENSPREMIERE:</b> Volvo-boss Jim Rowan presenterte ES90 som hadde verdenspremiere i Stockholm i dag.
VERDENSPREMIERE: Volvo-boss Jim Rowan presenterte ES90 som hadde verdenspremiere i Stockholm i dag. Foto: Martin Jansen

Dette er prisene

ES90 er ventet til Norge i løpet av andre kvartal neste år. I første omgang dreier det seg om Single Motor-versjonen, som kommer med et batteri med 88 kWt nettokapasitet. Den er priset til 659 900 kroner med laveste utstyrsnivå, Core. Mellomste utstyrsnivå er Plus. I toppspekket Ultra-nivå er prisen 794 900 kroner.

20-tommers felger, varme i ratt og forseter, elektrisk justerbare forseter, varmepumpe, klimaanlegg med fire soner, LED-hovedlys og adaptiv cruisekontroll er standard på alle utstyrsnivåer.

<b>TIL NORGE NESTE ÅR:</b> Med bakhjulsdrift er startprisen 659 900 kroner.
TIL NORGE NESTE ÅR: Med bakhjulsdrift er startprisen 659 900 kroner. Foto: Martin Jansen

Vi skal fokusere versjonene med firehjulsdrift som er ventet til Norge noe senere. De kommer begge med et batteri med 102 kWt anvendelig batterikapasitet, og blir kun å få med Ultra utstyrsnivå i Norge. Standardversjonen er priset til 854 900 kroner, mens prisen på Performance-utgaven starter på 919 900 kroner.

ES90 kan fås med adaptivt understell der luftfjæring med doble kamre spiller hovedrollen. Dette er standard på Ultra utstyrsnivå. Bilen kommer i syv ulike eksteriørfarger samt fire hjulalternativer, som varierer fra 20 til 22 tommer.

21-tommers felger er standard på utstyrsnivå Ultra. Det samme er varme i baksetet, head up-display, Bose-lydanlegg, 21-tommers felger, dører med soft-close, elektrisk justerbare forseter med sitteputeforlenger og massasje, laminerte vinduer, elektrisk justerbar bakseterygg, 360-graders kamera, adaptive LED-hovedlys og elektrisk justerbart ratt.

Jeg kom uanmeldt hjem og hørte stemmer fra badet. Den ene var min manns
Pluss ikon
Jeg kom uanmeldt hjem og hørte stemmer fra badet. Den ene var min manns

800V-system

ES90 er Volvos første med 800 voltsteknologi i stedet for 400V, noe som setter den i stand til å hurtiglade med 350 kW kapasitet. Det betyr at den under ideelle forhold skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på rundt 20 minutter samt få 300 kilometer rekkevidde på 10 minutter.

ES90 er ikke bare Volvo kraftigste noensinne når det kommer til hestekrefter, den er også den kraftigste på kjernedatakapasitet takket være Drive AGX Orin-styringsenhet fra NVIDIA, som kan operere 508 billioner operasjoner per sekund. Enheten styrer funksjoner som AI-baserte sikkerhetsfunksjoner, bilens sinnrike nettverk av sensorer og batterioversyn.

VERDENSPREMIERE: Vi Menn var til stede da ES90 nylig hadde verdenspremiere utenfor Stockholm.
VERDENSPREMIERE: Vi Menn var til stede da ES90 nylig hadde verdenspremiere utenfor Stockholm. Foto: Produsent

Som EX90 er ES90 basert på Superset, som ikke dreier seg om trening, men et byggesystem som består av ett enkelt sett med maskinvare- og programvaremoduler og systemer. Det betyr at programvare erstatter maskinvare og innebærer kort fortalt at Volvo raskere og enklere kan gjennomføre trådløse oppdateringer, noe som i større grad motvirker at bilen din er utdatert på software etter bare noen år. Slike oppdateringer kan inkludere nye tilkoblingsfunksjoner, sikkerhetsforbedringer og andre forbedringer som kan heve bilens ytelse, for eksempel en bedre batterirekkevidde for visse kjøreatferder, ifølge Volvo.

<b>FORGJENGER:</b> ES90 er en form for elektrisk arvtaker etter S90, men er mer høyreist noe som merkes på sitteposisjonen. 
FORGJENGER: ES90 er en form for elektrisk arvtaker etter S90, men er mer høyreist noe som merkes på sitteposisjonen.  Foto: Martin Jansen
<b>HØYERE:</b> ES90 er 10 centimeter høyere enn S90 og har også tre centimeter høyere bakkeklaring. 
HØYERE: ES90 er 10 centimeter høyere enn S90 og har også tre centimeter høyere bakkeklaring.  Foto: Produsenten

Skjermbasert

ES90 er bygget på samme base som EX90 (og Polestar 3), den såkalte SPA2-plattformen, og deler også mye innvendig med den store SUV-en. Senterkonsollen har imidlertid noen annen utforming. Overflatene består av trepaneler og myke flater trukket kunststoffmaterialet Nordico, som Volvo har utviklet selv. Det føles som skinn, men er laget av blant annet resirkulerte plastikkflasker.

<b>ES90:</b> Lite simpel hardplast, bare lekre trepaneler og overflater trukket med kunstskinnet Nordico, som Volvo har utviklet selv. Mye er likt som i EX90, men blant annet senterkonsollen har noe annen utforming. 
ES90: Lite simpel hardplast, bare lekre trepaneler og overflater trukket med kunstskinnet Nordico, som Volvo har utviklet selv. Mye er likt som i EX90, men blant annet senterkonsollen har noe annen utforming.  Foto: Produsenten
<b>EX90:</b> ES90 har samme berøringsskjerm og instrumentpanel som EX90 (bildet).
EX90: ES90 har samme berøringsskjerm og instrumentpanel som EX90 (bildet). Foto: Produsenten

Les også: Prøvekjørt: Polestar 3: Med den 4,9 meter lange SUV-en med masse krefter og firehjulstrekk har Polestar lagt lista høyt, men bilen innfrir på en rekke felter

Volvo hadde bestemt seg for å droppe skinn på sine elektriske biler, men skal ha reversert beslutning som følge av tilbakemeldingen fra kunder. Derfor kan ES90 fås med ventilerte seter i Nappa-skinn. Det koster 18 500 kroner ekstra.

BAKSETET: Volvo dropper ikke skinn likevel. ES90 kan fås med interiør i Nappa-skinn til 18 500 kroner ekstra.
BAKSETET: Volvo dropper ikke skinn likevel. ES90 kan fås med interiør i Nappa-skinn til 18 500 kroner ekstra. Foto: Produsent

Betjening av klima, navigasjon og multimedia skjer med stemmestyring eller på den høydestilte berøringsskjermen som er 37 centimeter bred. En Snapdragon-prosessor fra Qualcomm sørger for prosessorkraft, mens infotainmentsystemet er basert på Android Automotive og Google. Systemet har dermed et brukergrensesnitt som mange kjenner til.

Heldigvis har innstillingen av luftventilene god, gammeldags, manuell betjening. Dessuten finnes et fysisk hjul for volum. Som EX90 har ES90 og et 23 centimeter bredt instrumentdisplay foran rattet med forskjellige visningsalternativer for den mest essensielle informasjonen. Head up-display med 33 centimeter bred visning av hastighet og navigasjon kompletterer det hele.

<b>KOMFORT:</b> En akselavstand på 310 centimeter og seterygger i baksetet som kan justeres elektronisk bør sittekomforten i ES90 være av ypperste klasse. 
KOMFORT: En akselavstand på 310 centimeter og seterygger i baksetet som kan justeres elektronisk bør sittekomforten i ES90 være av ypperste klasse.  Foto: Produsenten

Ikke utelukkende luksusfokus

– ES90 er den mest stillegående bilen som Volvo noensinne har laget, sier Jim Rowan.

Skulle det bli for stille for din smak, så finnes det tre alternative lydsystemer å velge blant der crème de la crème er et Bowers & Wilkins-lydsystem med 25 separate høyttalere fordelt i kupeen, inkludert i hodestøtter og taket. Systemet kommer med Dolby Atmos og et Abbey Road-modus, som gjenskaper lyden fra Londons legendariske musikkstudio.

ES90 kommer også med panoramatak med UV-beskyttelse på opptil 99,9 prosent, ifølge Volvo. Velger man versjonen i elektrokrom, kan glasset dimmes. Dette er standard på Ultra.

Trekker to tonn: ES90 kan leveres med elektrisk innfellbart hengerfeste.
Trekker to tonn: ES90 kan leveres med elektrisk innfellbart hengerfeste. Foto: Produsent

Selv om ES90 signaliserer luksus og komfort, så er de praktiske egenskapene ivaretatt. 424 liter bagasjerom er ikke gigantisk. Det er 80 liter mindre enn i S90 og omtrent som Nissan Leaf - og Bentley Flying Spur.

STOR BAKLUKE: Bakseteryggen har tredelt splitt.
STOR BAKLUKE: Bakseteryggen har tredelt splitt. Foto: Produsent

Baksetene har imidlertid tredeling, noe som innebærer at de kan legges ned individuelt. Med alle seteryggene nede øker lastevolumet med opptil 1256 liter. I tillegg finnes en 22-liters frunk til spylervæske og ladekabler, og ES90 med firehjulsdrift kan trekke to tonn. Elektriske innfellbart hengerfeste koster 18 775 kroner ekstra.

Tekniske data

Bilmodell Volvo ES90

Versjon: Twin Motor Twin Motor Performance

Motor: 2xEL 2xEL

Maks effekt, kW/hk: 330/449 500/680

Dreiemoment, Nm: 670 870

Egenvekt, m/fører, kg: 2366-2553 2366-2553

Lengde/bredde/høyde, cm: 500/194/155 500/194/155

Akselavstand, cm: 310 310

Bakkeklaring, cm: 18 18

Bagasjerom, liter: 424 -1256 424-1256

Frunk, liter: 22 22

Tilhengervekt, kg: 2000 2000

Taklast, kg: 75 75

Standard dekkdimensjon:

Batterikapasitet, kWh, brutto/netto: 106/102 106/102

Rekkevidde, WLTP km: 700 700

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,71 1,71

Maks ladehastighet DC: 350 350

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,6 4,0

Toppfart, km/t: 180 180

Pris fra, kr: 854 900 919 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 15 2025