Nyhet: Toyota Urban Cruiser
Gjør comeback i Norge som elbil
Helt nye og elektriske Toyota Urban Cruiser legger nå ut på norgesturné. Vi har tatt en nærmere kikk på bilen som kan fås med firehjulsdrift.

Toyota Urban Cruiser var en 393 centimeter lang by-SUV som ble introdusert i 2009. Frem til den forsvant fra sortimentet i Norge i 2014 ble 5907 biler registrert. 11 år senere vender modellbetegnelsen tilbake, nå klistret på en 429 centimeter lang elbil i SUV-kategorien. Den er dermed litt større enn Yaris Cross, Norges mest solgte fullhybrid.
Les også: Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross: Så bra er Toyota Yaris som SUV med firehjulstrekk
14 centimeter lengre akselavstand skal gi Urban Cruiser et romslig interiør. Lengden er omtrent som Kia EV3. Det samme gjelder akselavstanden på 270 centimeter.
Les også: Kia EV3 prøvekjørt: Blir en tøff konkurrent
Flere versjoner
Noe av det mest attraktive med modellen er at den kan fås med firehjulsdrift, dog ikke av den permanente typen, men variabel 4WD. Mulighet for firehjulsdrift hører imidlertid med til sjeldenhetene i prisklassen som Urban Cruiser vil orientere seg mot.
Modellen er et resultat av Toyotas samarbeid med Suzuki og kommer i to batterialternativer, 61 eller 49 kWt. Til sammenligning har Hyundai Kona 65 kWt, mens Kia EV3 fås med 58 eller 81 kWt.
AWD-versjonen har et 61 KWt-batteri, og systemet leverer 184 hestekrefter (135 kW). En 48 kW motor på bakakselen skal gi stabil og sikker ytelse på løst og glatt underlag, ifølge Toyota. Firehjulsdriftsystemet har Downhill Assist Control og en Trail-modus som oppdager og bremser hjul som spinner mens det fordeler dreiemoment til det motsatte hjulet.

Modellene med forhjulsdrift kommer også med et 61 KWt-batteri med effekt på 128 kW/174 hester. I tillegg vil et 49 KWt batteri være tilgjengelig i FWD-versjonen med en effekt på 106 kW/144 hestekrefter. Den forhjulsdrevne modellen har et «snømodus» som kontrollerer dreiemomentet for å redusere hjulslipp når du kjører på snødekte veier.
Urban Cruiser-versjonene kommer med LFP-batterier (Litium-jernfosfat). Fordelen med denne typen batteri er god holdbarhet og sikkerhet, i tillegg er de rimeligere sammenlignet med litium-ion-batterier. Ulempen er lavere energitetthet og svakere ladehastighet.

Toyota har ikke oppgitt rekkevidde for Urban Cruiser, men antyder den vil ligge et sted mellom 300 og 400 kilometer. Det er heller ikke kommet offisielle tall for ladehastighet, men 125 kW er et sannsynlig tall.
Les også: Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010: Verdens gjerrigste firehjulstrekk
Verdt å trekke frem
Alle Urban Cruiser-versjonene vil ha en omfattende pakke med aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer. Funksjonene inkluderer et pre-kollisjonssystem, adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsling og kjørefeltassistent.

Urban Cruiser kommer i to utstyrsgrader, Active og Executive. Parkeringssensorer foran og bak er standard, mens øverst utstyrsgrad også omfatter 360-graders kamera som full oversikt over bilens omgivelser når man manøvrerer over ulendt terreng eller parkerer på trange steder.
At bilen kommer med bakseter som kan skyves 16 centimeter i lengderetning samt 40:20:40-fordeling av seteryggen er verdt å trekke frem.
Førermiljøet har en fin miks av store knapper og en 26 centimeter bred berøringsskjerm som deler hus med et like stort instrumentpanel. Det hele virker svært brukervennlig og rattet er godt å holde i med gode "ti på to"-grep.

- Toyota har valgt å beholde en del brytere i førermiljøet. Det er et konsept som vi vet er godt mottatt hos bZ4X-kundene våre, sier Tom-Fredrik Rygh, produktsjef hos Toyota Norge.

Navigasjonssystemet er basert på skybaserte data og skal dermed alltid være oppdatert på nyeste trafikkinformasjon. Multimediasystemet virker å være trådløst kompatibelt med smarttelefonen din. Urban Cruiser kan blant annet leveres med elektrisk justering av førersetet, JBL-anlegg, soltak og 18- eller 19-tommers felger.

Toyota Norge har åpnet for reservering av bilen som er forventet til Norge i løpet av tredje kvartal i år. Prisene på bilen er ikke klar, men de vil bli offentliggjort i løpet av andre kvartal i år. Da åpnes det også for bestilling av bilen. Ifølge Toyota Norge har over 1000 personer allerede meldt sin interesse for Urban Cruiser.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn