Test: Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD
Den kommer til å bli Volvos meste solgte bil – vi har testet den
Navnet Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD er latterlig langt og lyder komplisert, men bilen er egentlig enkel å forklare: en kompakt Volvo-SUV med elmotorer og masse muskler.
Opprinnelse er viktig. Volvo er stolt av å være en svensk bedrift, selv om eierne er kinesiske. Og selv om elektriske XC40 ruller av samlebåndet i Belgia. Er det egentlig noen svenske gener igjen?
Vi begynner med den lukkede fronten, den som skiller den elektriske versjonen fra dem med «vanlig» motor. Åpner du panseret, finner du et lite bagasjerom.
Vi skal rulle i gang, og får vår første overraskelse: Det finnes ingen startknapp. Du kan kjøre av gårde med nøkkelen i lomma, bare du er klar over Volvo-særegenheten med at du må vippe to ganger til Drive og Reverse. Batterikapasiteten på 78 kWt treffer tidsånden – konkurrenter som VW ID. 4 og Tesla Model Y har også det. For Volvos del er LG batterileverandør.
Ytterligere en overraskelse finner vi i betjeningsmenyen på den sentrale skjermen. Det finnes en terreng-kjøremodus med unnabakkeassistent som gir lavere utveksling. Og dette er ingen spøk: Volvo angir en vadedybde for denne firehjulstrekkeren på 45 centimeter. Terrengmodusen slår seg av ved 40 km/t. Bakkeklaringen på 17,5 centimeter er typisk for SUV-er, og det holder på de fleste hytteveier.
Les også: (+) Vi har testet VW ID.4 - og det er særlig én ting vi ikke liker
Infotainmentsystemet i elektriske XC40 er som i Polestar 2 helt og holdent basert på Googles Android-system, der tjenester som stemmestyrte Google Assistant, Google Maps og Google Play Store er innebygd. XC40 Recharge vil også komme med over-the-air-oppdateringer etter hvert.
Ideell vektfordeling
En helt egen opplevelse med å kjøre en slik bil, er akselerasjonen. Vi finner ingen grunn til å ikke feste lit til fabrikkens oppgitte tall på 4,9 sekunder for 0–100 km/t. Forbikjøringer går unna som om SUV-en var en grovt motorisert motorsykkel. 660 Nm dreiemoment gir en så sterk opplevelse av å ri en kraftbølge at en stakkars sjåfør kan bli overveldet. Bilen kan forlede deg til en blanding av akselerasjonsorgier og sving-jaging – batteriplasseringen i bunnen gir nær ideell vektfordeling.
One Pedal-modusen krever noe tilvenning. Med modusen slått på, regenererer Volvoen energi så kraftig at bilen svært raskt bremser farten. Under bykjøring er det nesten sånn at vi er redd for å bli påkjørt bakfra om vi slipper ut gasspedalen for fort.
Trekker henger
Svenskene har ikke glemt at Volvo-kunder kan ha hobbyer som innebærer at noe må trekkes. Maksimal tilhengervekt er 1500 kg. Tesla Model 3 kan bare trekke 1000 kg. Husk bare at batteriet tømmes veldig fort om du kjører med tilhenger. Oppgitt forbruk (altså uten tilhenger) er 23,8 kWt. Under vår første testkjøring, med 70 prosent landevei og 30 prosent bykjøring, var forbruket litt lavere enn det Volvo har oppgitt. Mer motorveikjøring, og forbruket ville gått i været.
Les også: (+) Wow, her snakker vi klasseledende ytelser
Hva komforten angår, gjelder det samme som vi har skrevet om XC40 før. Alt i alt er den bedre enn gjennomsnittet. Skarpe kanter i underlaget slår litt igjennom, men det gjelder i mindre grad for Recharge enn de øvrige XC40-versjonene. Årsaken er at den veier mer. Setene med de svært gode innstillingsmulighetene er et stort pluss ved XC40.
En ulempe ved XC40 Recharge er høy vekt. Med 2188 kg egenvekt veier den 400 kg mer enn dieselutgaven av XC40. Prisen starter på 529 900 kroner, og da leveres bilen med Type 2-ladekabler. Prisen ligger 40 000 kroner over hva ladehybridversjonen av XC40 koster, og den er 60 000 kroner dyrere enn den teknisk sett nært beslektede Polestar 2.
Varmepumpe
XC40 Recharge Pure Electric kommer med mulighet for AC-lading opptil 11 kW og DC-lading opptil 150 kW. Ved hurtiglading skal batteriet kunne lades til 80 prosent kapasitet på 40 minutter. Volvo tilbyr en fastmontert vegglader (22 kW) som ekstrautstyr til 10 141 kroner. Bilen kan også fås med varmepumpe til 5200 kroner. Når det er kaldt ute, kan varmepumpen brukes til å varme opp kupeen. Den benytter en kompressor som krever mindre energi enn bilens standard elektriske varmer. I tillegg bidrar varmepumpen til strømsparing ved at den får klimaanlegget til å arbeide på en mer effektiv måte i temperaturområdet fem til 30 grader, ifølge Volvo. Varmepumpen kan også hjelpe til med å varme opp eller kjøle ned batteriet for å optimere ytelsen og rekkevidden på langturer eller med tung last.
Les også: Alt du trenger å vite om Skoda Enyaq
DOMMEN
Visst er den elektrisk, men Volvo XC40 P8 Recharge er uansett en ekte Volvo. Den har flott design, høy kvalitet og god komfort, og elmotoren gjør at alt bare blir bedre. Koster mer enn slektningen Polestar 2.
TEKNISKE DATA
Volvo XC40 P8 Recharge
Motor: To elmotorer, litium-ionbatteri
Batterikapasitet: 78 kWt
Rekkevidde (WLTP): 417 kilometer
Effekt: 408 hestekrefter
Dreiemoment: 660 Nm
Drivlinje: Firehjulsdrift, ett girtrinn
L/B/H: 443/186/165 centimeter
Bakkeklaring: 17,5 centimeter
Egenvekt: 2188 kg
Bagasjeromsvolum: 414–1328 liter
0–100 km/t: 4,9 sekunder
Toppfart: 180 km/t
Forbruk: 2,38-2,50 kWt/mil
Pris: Fra 529 900 kroner
Blir Volvos mest solgte
De første bilene kommer til Norge i månedsskiftet oktober/november og utleveringen til kunder fortsetter gjennom kvartalet og inn i 2021. Kort etter at XC40 P8 Recharge ble vist frem hadde 9000 nordmenn satt seg på interesselisten.
Volvo Cars har inngått et samarbeid med Plugsurfing, som ifølge Volvo er en av Europas største og raskest voksende leverandører som samler flere ladenettverk i én tjeneste. Samarbeidet skal sørge for Volvos elbilkunder snart vil få tilgang til over 200 000 ladepunkter i Europa.
Denne saken ble første gang publisert 11/11 2020, og sist oppdatert 12/11 2020.