Test: Toyota bZ4X AWD

Trang fødsel

Toyotas el-SUV har mange fine egenskaper, men har snublet på noen viktige detaljer.

Pluss ikon
<b>SNUBLET:</b> Toyotas første elbil har hatt en trøblete start og snublet ut av startblokken. Toyota lover bedring, noe som er både gledelig og nødvendig.
SNUBLET: Toyotas første elbil har hatt en trøblete start og snublet ut av startblokken. Toyota lover bedring, noe som er både gledelig og nødvendig. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Starten har vært småtrøblete for Toyota bZ4X. Særlig var forsinkelsen på slutten av 2022 uheldig.

Grunnet problemer med noe så prosaisk som hjulbolter ble det ekstra ventetid og usikkerhet for kundene grunnet momsproblematikk fra 2023, noe importøren har ordnet opp i. Dessuten valgte Toyota noen egne løsninger på elbil-delen som ikke helt har falt i god jord.

Det handler om relativt små detaljer som enkelt kunne vært unngått: En litt overdreven buffer mellom den maksimale batterikapasiteten og den du kan utnytte til kjøring, manglende visning av nøyaktig gjenværende batteriprosent i dashbordet, skånsom hurtigladefart og noen spissfindigheter rundt visning av rekkevidde og forbruk.

<b>GODE:</b> Forsetene og sittestillingen innbyr til langtur, men elbil­egenskapene henger ikke helt med.
GODE: Forsetene og sittestillingen innbyr til langtur, men elbil­egenskapene henger ikke helt med. Foto: Terje Bjørnsen

Kjører fint

Dessverre har disse tingene til en viss grad overskygget det hyggelige faktum at Toyota bZ4X er en veldig fin bil. Vi liker det småfrekke utseendet og det kompakte formatet. Bilen virker ikke spesielt SUV-aktig når du sitter på førerplass, inntrykket minner mer om en kompakt crossovermodell.

Bilen baserer seg på den vellykkede TNGA-plattformen fra andre moderne Toyota-modeller. Tilpasset eldrift og med fordelene det midtplasserte batteriet gir med tanke på tyngdepunkt og vektfordeling, er bZ4X blitt en riktig festlig bil å kjøre. Den er kjapp i responsen, med direkte reaksjon på ratt, gass og brems uten at den føles overivrig.

<b>VANESAK:</b> Utformingen av midtkonsollen og dashbordet er litt uvanlig, men det tar ikke lang tid å sette seg inn i logikken.
VANESAK: Utformingen av midtkonsollen og dashbordet er litt uvanlig, men det tar ikke lang tid å sette seg inn i logikken. Foto: Terje Bjørnsen

Toyota har funnet en fin balanse mellom fjæringskomfort og veiegenskaper, det er bare på veldig markerte ujevnheter at det blir uro i kupeen. Gode forseter og behagelig sittestilling hjelper på langturskomforten, der et relativt høyt støynivå i motorveifart er det viktigste ankepunktet.

Dashbord og betjeningsskjerm går det fort å bli vant til, men det blir unødvendig mange varsler fra sensoren som skal sjekke førerens oppmerksomhetsnivå. Den sitter nemlig slik at du må ha en helt konsistent plassering av hendene på rattet for at de ikke skal dekke den til.

Les også: Test: Subaru Solterra Sport AWD: Både gleder – og skuffer

Holder mål

To elmotorer med lik effekt står for fremdriften på for- og bakhjul. På snø og is virker systemet bra balansert og bilen kjennes ganske nøytral. Stabilitetskontrollen er ganske streng, men det kjennes helt greit i en bil som dette. Med samlet effekt på 160 kW/218 hk er ikke bZ4X like sportsbilrask som noen av de sterkere konkurrentene, men du har mer enn nok pulver til å gjennomføre trygge forbi­kjøringer.

<b>STORE HJUL:</b> 20-tommere er standard på de dyreste modellene, men stjeler noen mil rekkevidde.
STORE HJUL: 20-tommere er standard på de dyreste modellene, men stjeler noen mil rekkevidde. Foto: Terje Bjørnsen

Tross sin kompakte følelse har Toyota vært flinke med plassutnyttelsen. Våre innvendige mål viser at den er blant de aller beste i denne klassen på benplass i baksetet og er bred nok til at to voksne sitter behagelig på langtur. Også bagasjerommet holder mål til normal bruk. Bredde og lengde holder grei standard, det er først og fremst høyden og den skrå bakluken som bremser når du virkelig skal stappe inn de siste tingene til ferieturen.

Lading og rekkevidde

Med en utnyttbar batterikapasitet på 64 kWh ligger bZ4X i den nedre delen blant SUV-modellene til 500–600 000 kroner. Vi oppnår en rekkevidde i vår faste test på 290 km, eller rundt 70 prosent av den oppgitte på 411 km. I testperioden hadde vi vinterføre med temperaturer mellom -8 til +3 grader. Avviket ligger i samme område som konkurrenter vi har kjørt under tilsvarende forhold.

<b>FORBEDRINGER:</b> Dashbordet mangler noen typiske elbil-elementer som visning av batteriprosent. Det og flere andre forbedringer er underveis, lover Toyota.
FORBEDRINGER: Dashbordet mangler noen typiske elbil-elementer som visning av batteriprosent. Det og flere andre forbedringer er underveis, lover Toyota. Foto: Terje Bjørnsen

Hurtigladefarten er moderat, vårt beste resultat kommer fra åtte til 80 prosent med snitteffekt på 66 kW og toppfart på 93 kW. Utfordringen er at bilen slår av ladehastigheten ganske kraftig fra cirka 70 prosent.

Kombinert med moderat batterikapasitet gjør det at eventuelle langturer blir med relativt hyppige hurtigladestopp. Toyota har innsett at det er mulig å gjøre forbedringer i elbil-egenskapene til bZ4X og vil innføre følgende oppgraderinger:

* Optimalisering av buffer og visning av ladestatus i prosent i displayet

* Mer nøyaktig visning av rekkevidde ved bruk av klimaanlegget

* Visning av faktisk energiforbruk i instrumentpanelet

* Øke antall hurtigladinger per dag uten redusert effekt

Dermed skal vi vente med den endelige dommen på rekkevidde og lading til vi har testet bilen med oppgraderinger og under sommerlige kjøreforhold.

<b>INTER:</b> Kjøreegenskapene til bz4x på vinterføre vekker tillit. Det er verre med elbilegenskapene
INTER: Kjøreegenskapene til bz4x på vinterføre vekker tillit. Det er verre med elbilegenskapene Foto: Martin Jansen

Vi Menn Bil mener:

Toyota bZ4X er en fin SUV med gode bilegenskaper, mens elbilegenskapene ikke er helt i toppklasse, sammenlignet med de beste konkurrentene. Noe ligger i moderat batterikapasitet, noe på elementer det er enklere å forbedre. Det er en trøst for Toyota-kundene, men likevel noe som burde vært på plass før bZ4X ble lansert.

Tekniske data

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk:  160/218

Dreiemoment, Nm:  336

Egenvekt m/fører, kg:  2085

Tilhengervekt, kg:  750

Lengde/bredde/høyde, cm:  469/186/160

Akselavstand, cm:

Bakkeklaring, cm: 

Bagasjerom, liter:  452

Standard dekkdimensjon:  235/60-18

Batterikapasitet, kWh netto:  64

Rekkevidde, WLTP km:  411

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  1,63

0–100 km/t, fabrikk, sek:  6,9

Toppfart, km/t:  160

Pris testbil fra, kr:  545 800

Testdata

0–100 km/t, sek:  7,0

60–100 km/t:  3,8

80–120 km/t:  5,0

Støy 100 km/t, dBA:  68,5

Testforbruk, kWh/mil:  2,18

Rekkevidde i test, km:  290

Misvisning 100 km/t:  97

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 15 2023


Denne saken ble første gang publisert 01/04 2023, og sist oppdatert 05/11 2024.

Les også