Prøvekjørt: Mercedes EQS 450 4Matic Manufaktur
Den har ekstrautstyr for over 700 000 kroner
Med Mercedes' Manufaktur-program kan en EQS løftes til Bentley-nivå i interiøret.
Elektriske EQS nyter godt av Mercedes' lange erfaring med å utvikle luksus og komfort i S-klasse.
Du kommer et stykke på vei med luftfjæring og god støyisolering. S-klassens helelektriske derivat ruller mykt over alskens fartshumper i varierende stand og sluker det meste av ujevnheter.
Et lavt støynivå - 63 dBA i 100 km/t - gjør det usedvanlig fredelig inne i vår EQS 580 4Matic med vinterdekk på 21-tommers AMG-felger.
Les også: Duell: Titanenes tvekamp - BMW 7-serie mot Mercedes S-klasse
Trolig hjelper det at bilen er tilleggsutstyrt med akustisk komfortpakke. Og bilen fordrer en del ekstrautstyr. Bakakselstyring, multikonturseter og en diger, klar og rask berøringsskjerm (hyperscreen) og masse annet må gjerne plusses på for å få den bilen man virkelig ønsker.
Testbilen er i tillegg utstyrt med skipsdekk-inspirerte elementer i valnøtt, som har sterkere luksuseffekt enn pianolakk.
Manufaktur-program
Men det stopper ikke der. Mercedes tilbyr også Manufaktur, som innebærer at du kan bruke mangfoldige tusen kroner på lakk og interiør.
Mercedes introduserte Manufaktur-programmet i 2021. Det ble lansert med eksklusive serier som Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé, Mercedes-Benz S-Klasse lang versjon, Mercedes-Maybach S-Klasse og G-Klasse.
Det skal ha blitt så godt mottatt av kundene at Mercedes i 2022 valgte å utvide individualiseringsmulighetene til også å omfatte EQS.
Ifølge Mercedes er Manufaktur et: ... individualiseringstilbud for eksklusivt eksteriørutstyr og interiørutstyr av høyeste kvalitet fra Mercedes-Benz. Utsøkte materialer og håndverksmessig utførelse gir bilen et raffinert design og gjør den til en nytelse for sansene. Intet mindre.
Testbilens Rubellite rød metallic koster alene 48 000 kroner. Men her er det mulig å bruke mye mer. Vil du for eksempel ha G-klassen din i Manufaktur-lakken Hyacinth Red Magno Exclusive, koster det 106 000 kroner ekstra.
Svøpt i nappaskinn
Ifølge karakteren George Costanza i komiserien Seinfeld ville han ha drapert seg i fløyel dersom det var sosialt akseptabelt. Med Manufaktur kan du drapere deg i nappaskinn - garvet dyreskinn. Innvendig har vår EQS tobakksbrunt (tobacco brown) interiør i nappaskinn.
Det krever imidlertid Manufaktur-interiørpakke og Energizing-pakke foran. Pris totalt: 141 578 kroner. I tillegg har den ratt i treverk og nappaskinn - kledd og sydd for hånd.
Det er mer: Eksklusiv Manufaktur-signatur i high-gloss chrome på midtkonsollen, belyste dørlister, komforthodestøtter med brodert logo, og dype, myke gulvmatter med brodert Mercedes stjerne - alt i Manufaktur.
Man er svøpt i myk luksus enten du sitter foran og bak. Elektriske justerbare bakseter og en raus sofapute gjør at du kan få en svært behagelig stilling dersom du vil sove når noen andre tar rattet. Det meste ligger dermed til rette for en god blund forutsatt at sjåføren ikke er en av disse med raptus i foten.
Mye krefter
For det er nok av krefter å boltre seg med: 0-100 km/t går unna på 5,6 sekunder og mellomakselerasjonen er lynkvikk. Skyvet besørges en motor på forakselen og en på bakakselen, samt Torque Shift som på 4Matic-modellene fordeler kreftene lynraskt og kontinuerlig mellom for- og bakakselen. Totalt produseres 360 hestekrefter og 800 Nm.
Bakhjulsstyringen gir en fantastisk svingradius i lave hastigheter og er med på å gjemme bort vekt og størrelse i høyere fart.
Maks ladehastighet er 200 kW, og med to grader i luften og bilen koblet til en 150 kW-lader, økes batterikapasiteten fra 42 til 81 prosent på 34 minutter. Det gir en snitthastighet på 78 kW og dermed ikke allverdens hastighet.
Flere forhold kan imidlertid ha innvirket og vi har i en tidligere test opplevd 166 kW på ladere med 200 og 225 kW effekt. Viktigere er det egentlig at bilen lader effektivt over et bredt register, helt opp til 90 prosent batterikapasitet, og vi har tidligere opplevd en ladeseanse med EQS som fylte batteriet fra 10 til 95 prosent på 50 minutter med en snitteffekt på 114 kW. Da var temperaturen fire plussgrader.
Søvndyssende
Og nettopp ladestoppet kan være en egnet anledning til å ta en blund i forsetet og benytte et eller flere av bilens mange komforttilbud. Velg et av programmene under Energizing Comfort for en fortrinnsvis behagelig opplevelse bestående av musikk, duft, lys og massasje.
«Power Nap»-programmet er én mulighet: Førersetet går i hvileposisjon, vindusgardinene kommer opp, et frisk luft-program aktiviseres (Energizing Air Control), ambientbelysningen justeres, beroligende lyder sendes gjennom Burmester-anlegget, og en stjernehimmel vises på hyperscreenen.
Power Nap-programmet omfatter også en vekkeseanse der lydbildet endres forsiktig, Air Balance-programmet sender duft inn i coupeen, seteventilasjonen starter, og det samme gjør en forsiktig massasje.
Det er neppe noen overraskelse at det koster flesk å svøpe EQS-interiøret med Manufaktur-luksus. EQS 450 4Matic koster fra 1 196 626 kroner. Testbilen koster 1 920 180 kroner, noe som betyr utstyr for over 720 000 kroner, som nesten tilsvarer prisen til en Mercedes EQC.
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
TEKNISKE DATA
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 265/360
Dreiemoment, Nm: 800
Egenvekt, m/fører, kg: 2615
Tilhengervekt, kg: 750
Lengde/bredde/høyde, cm: 522/193/151
Akselavstand, cm: 320
Bakkeklaring, cm: 14,2
Bagasjerom, liter: 610–1770
Standard dekkdimensjon: 235/55-19
Batterikapasitet netto, kWh: 107,8
Rekkevidde, WLTP km: 642
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,65 - 2,03
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,6
Toppfart, km/t: 210
Pris fra, kr: 1 196 626
Pris testbil fra, kr: 1 920 180
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn