Prøvekjørt: Mercedes EQS 450 4Matic Manufaktur

Den har ekstrautstyr for over 700 000 kroner

Med Mercedes' Manufaktur-program kan en EQS løftes til Bentley-nivå i interiøret. 

<b>OVERNATTING:</b> Du trenger egentlig ikke hotell dersom du har en EQS med Manufaktur-pakke. 
OVERNATTING: Du trenger egentlig ikke hotell dersom du har en EQS med Manufaktur-pakke.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Elektriske EQS nyter godt av Mercedes' lange erfaring med å utvikle luksus og komfort i S-klasse.

Du kommer et stykke på vei med luftfjæring og god støyisolering. S-klassens helelektriske derivat ruller mykt over alskens fartshumper i varierende stand og sluker det meste av ujevnheter.

Et lavt støynivå - 63 dBA i 100 km/t - gjør det usedvanlig fredelig inne i vår EQS 580 4Matic med vinterdekk på 21-tommers AMG-felger.

Les også: Duell: Titanenes tvekamp - BMW 7-serie mot Mercedes S-klasse

Trolig hjelper det at bilen er tilleggsutstyrt med akustisk komfortpakke. Og bilen fordrer en del ekstrautstyr. Bakakselstyring, multikonturseter og en diger, klar og rask berøringsskjerm (hyperscreen) og masse annet må gjerne plusses på for å få den bilen man virkelig ønsker.

Ship o'hoi: Skipsdekk-inspirerte detaljer i valnøtt.
Ship o'hoi: Skipsdekk-inspirerte detaljer i valnøtt. Foto: Martin Jansen

Testbilen er i tillegg utstyrt med skipsdekk-inspirerte elementer i valnøtt, som har sterkere luksuseffekt enn pianolakk.

Manufaktur-program

Men det stopper ikke der. Mercedes tilbyr også Manufaktur, som innebærer at du kan bruke mangfoldige tusen kroner på lakk og interiør.

Mercedes introduserte Manufaktur-programmet i 2021. Det ble lansert med eksklusive serier som Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé, Mercedes-Benz S-Klasse lang versjon, Mercedes-Maybach S-Klasse og G-Klasse.

<b>REKKEVIDDE:</b> Avhengig av versjon har EQS en rekkevidde opp mot 780 kilometer (WLTP). Smørbrødlisten med utstyr til 720 000 kroner på testbilen, gjør at maks rekkevidde er redusert til 642 kilometer, i henhold til WLTP.
REKKEVIDDE: Avhengig av versjon har EQS en rekkevidde opp mot 780 kilometer (WLTP). Smørbrødlisten med utstyr til 720 000 kroner på testbilen, gjør at maks rekkevidde er redusert til 642 kilometer, i henhold til WLTP. Foto: Martin Jansen

Det skal ha blitt så godt mottatt av kundene at Mercedes i 2022 valgte å utvide individualiseringsmulighetene til også å omfatte EQS.

Ifølge Mercedes er Manufaktur et: ... individualiseringstilbud for eksklusivt eksteriørutstyr og interiørutstyr av høyeste kvalitet fra Mercedes-Benz. Utsøkte materialer og håndverksmessig utførelse gir bilen et raffinert design og gjør den til en nytelse for sansene. Intet mindre.

Testbilens Rubellite rød metallic koster alene 48 000 kroner. Men her er det mulig å bruke mye mer. Vil du for eksempel ha G-klassen din i Manufaktur-lakken Hyacinth Red Magno Exclusive, koster det 106 000 kroner ekstra.

Svøpt i nappaskinn

Ifølge karakteren George Costanza i komiserien Seinfeld ville han ha drapert seg i fløyel dersom det var sosialt akseptabelt. Med Manufaktur kan du drapere deg i nappaskinn - garvet dyreskinn. Innvendig har vår EQS tobakksbrunt (tobacco brown) interiør i nappaskinn.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Det krever imidlertid Manufaktur-interiørpakke og Energizing-pakke foran. Pris totalt: 141 578 kroner. I tillegg har den ratt i treverk og nappaskinn - kledd og sydd for hånd.

<b>SVØPT I MANUFAKTUR:</b> Deilig nappaskinn, dype og myke gulvmatter, og MBUX High-End underholdningssystem med kontrollpad i armlenet
SVØPT I MANUFAKTUR: Deilig nappaskinn, dype og myke gulvmatter, og MBUX High-End underholdningssystem med kontrollpad i armlenet Foto: Martin Jansen

Det er mer: Eksklusiv Manufaktur-signatur i high-gloss chrome på midtkonsollen, belyste dørlister, komforthodestøtter med brodert logo, og dype, myke gulvmatter med brodert Mercedes stjerne - alt i Manufaktur.

Man er svøpt i myk luksus enten du sitter foran og bak. Elektriske justerbare bakseter og en raus sofapute gjør at du kan få en svært behagelig stilling dersom du vil sove når noen andre tar rattet. Det meste ligger dermed til rette for en god blund forutsatt at sjåføren ikke er en av disse med raptus i foten.

<b>SKJERM-ELDORADO:</b> Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Testbilen er i tillegg utstyrt en 12,3-tommer stor OLED-skjermen på dashbord utelukkende for personen i passasjerseter. Skulle sjåføren bli for nysgjerrig på hva som foregår på passasjerskjermen, vil et kamera fange det opp og automatisk tone ned skjermbildet slik at føreren ikke blir forstyrret. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde.
SKJERM-ELDORADO: Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Testbilen er i tillegg utstyrt en 12,3-tommer stor OLED-skjermen på dashbord utelukkende for personen i passasjerseter. Skulle sjåføren bli for nysgjerrig på hva som foregår på passasjerskjermen, vil et kamera fange det opp og automatisk tone ned skjermbildet slik at føreren ikke blir forstyrret. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Foto: Martin Jansen

Mye krefter

For det er nok av krefter å boltre seg med: 0-100 km/t går unna på 5,6 sekunder og mellomakselerasjonen er lynkvikk. Skyvet besørges en motor på forakselen og en på bakakselen, samt Torque Shift som på 4Matic-modellene fordeler kreftene lynraskt og kontinuerlig mellom for- og bakakselen. Totalt produseres 360 hestekrefter og 800 Nm.

<b>BLIR NETT:</b> Bakakselstyringen har en styringsvinkel på opptil 10 grader, noe som gir bilen en fantastisk svingradius og får den til å virke langt nettere enn sine 5,2 meter. 
BLIR NETT: Bakakselstyringen har en styringsvinkel på opptil 10 grader, noe som gir bilen en fantastisk svingradius og får den til å virke langt nettere enn sine 5,2 meter.  Foto: Martin Jansen

Bakhjulsstyringen gir en fantastisk svingradius i lave hastigheter og er med på å gjemme bort vekt og størrelse i høyere fart.

Maks ladehastighet er 200 kW, og med to grader i luften og bilen koblet til en 150 kW-lader, økes batterikapasiteten fra 42 til 81 prosent på 34 minutter. Det gir en snitthastighet på 78 kW og dermed ikke allverdens hastighet.

<b>GIGANTISK HUD:</b> EQS kommer med et gigantisk head up-display med augmented reality som forsterker navigasjonen med grafiske elementer. Her er visningen delvis skjult av rein i veibanen. 
GIGANTISK HUD: EQS kommer med et gigantisk head up-display med augmented reality som forsterker navigasjonen med grafiske elementer. Her er visningen delvis skjult av rein i veibanen.  Foto: Martin Jansen

Flere forhold kan imidlertid ha innvirket og vi har i en tidligere test opplevd 166 kW på ladere med 200 og 225 kW effekt. Viktigere er det egentlig at bilen lader effektivt over et bredt register, helt opp til 90 prosent batterikapasitet, og vi har tidligere opplevd en ladeseanse med EQS som fylte batteriet fra 10 til 95 prosent på 50 minutter med en snitteffekt på 114 kW. Da var temperaturen fire plussgrader.

Les også: Test: Mercedes EQS 580 4Matic - Når Mercedes-Benz vil vise hvem som er best, graver de dypt i skattekisten

Søvndyssende

Og nettopp ladestoppet kan være en egnet anledning til å ta en blund i forsetet og benytte et eller flere av bilens mange komforttilbud. Velg et av programmene under Energizing Comfort for en fortrinnsvis behagelig opplevelse bestående av musikk, duft, lys og massasje.

<b>STERKT OG KLAR:</b> Diger berøringsskjerm med krystallklart bilde. 
STERKT OG KLAR: Diger berøringsskjerm med krystallklart bilde.  Foto: Martin Jansen
Litt klønete: Det trådløse ladepunktet for mobiltelefonen er plassert litt klønete innenfor koppholderne.
Litt klønete: Det trådløse ladepunktet for mobiltelefonen er plassert litt klønete innenfor koppholderne. Foto: Martin Jansen

«Power Nap»-programmet er én mulighet: Førersetet går i hvileposisjon, vindusgardinene kommer opp, et frisk luft-program aktiviseres (Energizing Air Control), ambientbelysningen justeres, beroligende lyder sendes gjennom Burmester-anlegget, og en stjernehimmel vises på hyperscreenen.

Hav av muligheter: Som et tilvalg vil EQS kunne bestilles automatiske komfortdører både foran og bak. Med ett trykk kan de automatiske komfortdørene åpnes eller lukkes. Du kan enten bruke de tradisjonelle dørhåndtakene, bilnøkkelen eller MBUX-systemet. Når bremsepedalen trykkes inn lukkes sjåførdøren automatisk.
Hav av muligheter: Som et tilvalg vil EQS kunne bestilles automatiske komfortdører både foran og bak. Med ett trykk kan de automatiske komfortdørene åpnes eller lukkes. Du kan enten bruke de tradisjonelle dørhåndtakene, bilnøkkelen eller MBUX-systemet. Når bremsepedalen trykkes inn lukkes sjåførdøren automatisk. Foto: Martin Jansen

Power Nap-programmet omfatter også en vekkeseanse der lydbildet endres forsiktig, Air Balance-programmet sender duft inn i coupeen, seteventilasjonen starter, og det samme gjør en forsiktig massasje.

Det er neppe noen overraskelse at det koster flesk å svøpe EQS-interiøret med Manufaktur-luksus. EQS 450 4Matic koster fra 1 196 626 kroner. Testbilen koster 1 920 180 kroner, noe som betyr utstyr for over 720 000 kroner, som nesten tilsvarer prisen til en Mercedes EQC.

Mercedes-Benz EQS 580 4Matic

TEKNISKE DATA

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk:  265/360

Dreiemoment, Nm:  800

Egenvekt, m/fører, kg:  2615

Tilhengervekt, kg:  750

Lengde/bredde/høyde, cm:  522/193/151

Akselavstand, cm:  320

Bakkeklaring, cm:  14,2

Bagasjerom, liter:  610–1770

Standard dekkdimensjon:  235/55-19

Batterikapasitet netto, kWh:  107,8

Rekkevidde, WLTP km:  642

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  1,65 - 2,03

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,6

Toppfart, km/t:  210

Pris fra, kr:  1 196 626

Pris testbil fra, kr:  1 920 180

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn