Test: Mazda MX-30

Ikke bare rekkevidden som teller

Den første elbilen fra Mazda har andre spesifikasjoner og egenskaper enn det vi tenker på som normalt i 2021. 

Pluss ikon
<b>MIDDELVEI:</b> Formatet er en vellykket blanding av klassisk kompaktbil og snerten crossover. Det går som regel bra hjem hos bilkjøperne. 
MIDDELVEI: Formatet er en vellykket blanding av klassisk kompaktbil og snerten crossover. Det går som regel bra hjem hos bilkjøperne. 
Først publisert Sist oppdatert

Du hever øyebrynene en centimeter eller to når du leser spesifikasjonene på Mazda MX-30: Brutto batterikapasitet på 35,5 kWh, rekkevidde på 200 km etter WLTP-normen. Er ikke det der vi var for snart fire år siden, eksempelvis med VW e-Golf?

I dag sitter man med et inntrykk av at du minst må opp til rundt 50 kWh på batteriet og 300 km etter WLTP-normen for å rykke sparepengene ut av labben på en norsk elbilkjøper.

Vi går alltid til en biltest med åpent sinn, men i bakhodet har vi kanskje allerede avskrevet Mazda MX-30 som en viktig utfordrer på det norske bilmarkedet. Hos Mazda har man likevel en del gode poenger for å ta MX-30 i forsvar.

Det handler om at et mindre batteri også har sine fordeler: Siden dagens elbilbatteriet både er kostbare og tunge, sørger lavere batterikapasitet for en hyggeligere pris og en lettere bil. Ikke alle trenger elbil med god langturskapasitet, og for dem er det unødvendig å betale mer for egenskaper de sjelden eller aldri bruker.

<b>TAR EN BMW:</b> Små bakdører åpner bakover, og har både praktiske og mindre vellykkede egenskaper. Når alt er åpent, blir adgangen til kupeen god. 
TAR EN BMW: Små bakdører åpner bakover, og har både praktiske og mindre vellykkede egenskaper. Når alt er åpent, blir adgangen til kupeen god. 

Best på mellomdistanse

Men langtur er tross alt en naturlig del av våre testprosedyrer for elbiler.

Når rekkeviddemåleren synker, og jeg allerede etter 7–8 mil må regne på gjenværende distanse til neste hurtiglader, er argumentene fattigmanns trøst mot en lett tiltagende rekkeviddeangst.

I løpet av våre 750 km med Mazda MX-30 ligger den praktiske langtursrekkevidden på ca. 100 til 140 km, mens vi i vår faste rekkeviddetest oppnår en maks rekkevidde på 180 km.

Erfarne elbileiere vet at også bilens hurtigladingsegenskaper bidrar til langturegenskapene, og for MX-30 er ikke det all verden. Både fordi den lader langsomt (mellom 25–32 kW i snittfart) og at ladefarten faller merkbart fra rundt 70 % batterikapasitet.

Dermed tar det rundt 35–40 minutter å få 10 mil rekkevidde på hurtigladestoppene. Med rundt 10° i testperioden, kan ikke kulda få så mye av skylden heller.

Les også: (+) Vi har testet elektriske Volvo XC40 - dette er dommen

Kvalitet for pengene

<b>RENT:</b> God kvalitetsfølelse og minimalistiske betjeningsløsninger gir fin oversikt på førerplass. 
RENT: God kvalitetsfølelse og minimalistiske betjeningsløsninger gir fin oversikt på førerplass. 

Men Mazda MX-30 har mange andre gode egenskaper.

Mazda MX-30 sammenlignet med MG ZS EV 

Bilmerke Mazda MG

Modellbetegnelse MX-30 First Edition ZS EV Luxury

Motor: EL EL

Effekt, kW/hk: 105/143 105/143

Dreiemoment, Nm: 265 353

Egenvekt, m/fører, kg: 1720 1593

Lengde/bredde/høyde, cm: 440/180/156 431/181/162

Bagasjerom, liter: 366 448

Standard dekkdimensjon: 215/55-18 215/50-17

Batterikapasitet brutto, kWh: 35,5 44,5

Rekkevidde, WLTP km: 200 263

Rekkevidde i 200 km test: 180 210

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,9 1,86

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,7 8,2

Toppfart, km/t: 140 140

Pris testbil fra, kr: 249 000 249 990

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 10,3 9,3

60–100 km/t, kickdown: 5,4 4,8

Støy 80 km/t, dBA: 63,5 65,5

Støy 100 km/t, dBA: 66,0 67,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,63 1,89

Se mer

Den aller beste er et overraskende forseggjort interiør. Pent, elegant og med overbevisende kvalitetsinntrykk. Bilen har masse utstyr, og med en pris på 249 000 kroner for vår First Edition holder Mazda det de lover når det gjelder prisnivået.

Dørløsningen vil glede mange BMW i3-eiere, her er det to små bakdører som svinger bakover og må åpnes sammen med fordørene. Benplassen i baksetet er knapp for to normalvoksne, mens det er mer schwung over bagasjerommet.

Premiumfølelsen på førerplass brer seg også videre til komfortinntrykket. Støynivået er behagelig lavt selv i motorveifart, og kan sammenlignes med biler til den tredoble prisen.

Stabiliteten gir også en følelse av å kjøre større bil, men blir det mange skarpe ujevnheter avsløres bilens faktiske dimensjoner av temmelig kontante fjæringsbevegelser.

Les også: (+) Slik tåler BMW iX3 sammenligningen med Audi e-tron og Mercedes EQC

Dommen

<b>COUPEAKTIG:</b> Langt panser, store fordører og fallende bakrute gir MX-30 et småsportslig utseende. 
COUPEAKTIG: Langt panser, store fordører og fallende bakrute gir MX-30 et småsportslig utseende. 

Du skal ikke skue elbilen kun på rekkevidden.

Det kan være dagens fyndord for Mazda MX-30.

Ikke noe for deg som skal på lange helgeturer, eller skyr opphold på landets ladestasjoner. Men klarer du deg med 10–15 mil rekkevidde, og vil ha solide bilegenskaper til en billig penge, kan dette være rett bil til en hyggelig pris.

Få "billigbiler"

Du skulle kanskje tro at det var et godt tilbud av rimelige elbiler her i Norge, men dessverre finner du bare 13 av totalt 196 helelektriske modellvarianter i prisområdet fra 200 000 til 275 000 kroner.

Alle de tre utstyrsversjonene av MX-30 ligger her, og er med unntak av den kinesiske MG ZS EV eneste SUV/crossover-varianten i dette prisområdet.

Ved siden av minibilene fra Seat, Honda og Volkswagen, er det typiske småbiler som Mini Cooper S E, Renault Zoe samt tvillingene Peugeot e-208 og Opel Corsa-e som utgjør konkurransen. For en som ikke trenger all verdens rekkevidde, kan det være fordel Mazda.