Test kia e-soul 64 Kwh

Nesten perfekt elbil

Hvis Kia e-Soul representerer det vi kan vente oss av elbiler framover, er det mye å glede seg til. Men det mangler fortsatt en del på det praktiske.

Pluss ikon
<b>ANNERLEDES:</b> Smal lysslisse i front gjør Kia e-Soul lett gjenkjennelig ute på veien.
ANNERLEDES: Smal lysslisse i front gjør Kia e-Soul lett gjenkjennelig ute på veien. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det har vært mye fokus på de store, kostbare elbilene vi har fått til Norge den siste tiden. Gode nyheter for normalt bemidlede bilkjøpere har det dessverre vært smått med. Nå er det i ferd med å endre seg. Nissan Leaf er rett rundt hjørnet i 62 kWh-utgave, men aller først ut er nye Kia e-Soul.

Bilen er 55 mm lenger enn forgjengeren, og har beholdt det ikoniske - eller rare utseendet - fra forgjengeren. Uansett hva du måtte mene om legoklossdesignen har det noen praktiske implikasjoner. Men mer om det senere.

Bedre batterikapasitet

LEGOKLOSS: Rar eller ikonisk? Det blir opptil den enkelte å avgjøre. Avslutningen er i alle fall temmelig brå.
LEGOKLOSS: Rar eller ikonisk? Det blir opptil den enkelte å avgjøre. Avslutningen er i alle fall temmelig brå. Foto: Terje Bjørnsen

Aller viktigst er det selvsagt at Kia e-Soul har fått større batterikapasitet.

LES OGSÅ: Honda e - bilen Honda MÅ lykkes med i Norge

Forgjengeren hadde 30 kWh, mens den nye leveres i to utgaver: Den rimeligste med 39 kWh batteri og 136 hk elmotor, den dyreste med 64 kW og 204 hk.

Prisene ligger i området 280-327 000 kroner for 39 kWh og 350-366 000 for 64 kWh. Rekkevidden er oppgitt til 276 og 452 km ifølge WLTP-normen.

Rimelig elbil

Vår testbil er en Kia e-Soul 64 kWh Exclusive. Det betyr høyeste utstyrsnivå og pris. Med to-tone lakk på vår bil blir regningen på nærmere 375 000 kroner.

Billigere enn Model 3 og Audi e-tron selvsagt, men noe direkte røverkjøp er det likevel ikke. Til det er bilen etter vår mening rett og slett i minste laget. Du behøver ikke gå lenger enn til storebror e-Niro: Mer praktisk og drøyt 10 000 kroner dyrere.

LES OGSÅ: Nordmenn elsker bobil-luksus

Kia e-Soul: Rekkevidde

De fleste elbilkjøpere er opptatt av den faktiske rekkevidden. Og med stadig større risiko for kø ved hurtigladeren både i hverdagen og på helgetur, bør du være det. Med noen unntak leverer 64 kWh-versjonen av e-Soul slik du forventer.

KOMPLETT: Med utstyrsnivå Executive mangler ikke noe i et ryddig førermiljø. Men så koster det litt også.
KOMPLETT: Med utstyrsnivå Executive mangler ikke noe i et ryddig førermiljø. Men så koster det litt også. Foto: Terje Bjørnsen

I vår faste 200 km lange forbrukstest bruker bilen 1,44 kWh per mil. Det er merkbart lavere enn WLTP-forbruket på 1,57 kWh per mil.

Dermed blir den beregnede rekkevidden 470 km i vår test, mot 452 etter WLTP-normen. På testdagen er været elbil-ideelt med 15-17 grader og gode kjøreforhold.

Høyere forbruk på motorvei

Totalt logger vi 100 mil med Kia e-Soul og får prøvd bilen under varierte forhold. Motorvei liker verken bil eller forbruksmåler like godt som landevei- eller bykjøring. I 100- og 110-sone må du ta noe av straffen for legoklossdesignens manglende aerodynamikk: Våre 25 mil på motorvei gir et forbruk på 2 kWh per mil.

LES OGSÅ: Slurver du med bilvasken her, så blir sluttresultatet dårligere

Praktisk rekkevidde fra 30-40 mil

Snittforbruket over hele testdistansen endte på 1,7 kWh per mil. Det tror vi gir et ganske reelt bilde av hva e-Soul vil prestere i variert bruk. I så fall vil den praktiske rekkevidden - der man bruker rundt 80 % av batteriet før man lader - ligge fra snaut 30 til drøyt 40 mil med forbruk mellom 1,5 til 2,0 kWh per mil. For de aller fleste er da rekkeviddeangst et avsluttet kapittel.

Lading er en viktig del av brukeropplevelsen for elbiler. Kia e-Soul skal klare inntil 80 kW på nye hurtigladere med høyere kapasitet enn dagens norm på 50 kW. Og på veggboks med 32 ampere skal hjemmelading gå unna med 7,2 kW. Vi hurtigladet e-Soul på Ionitys nye superlader og på en normal Fortum-lader. Resultatene var blandet.

SUPERLADER: På Ionity-laderne skal Kia e-Soul klare 80 kW. Vi oppnår 75 for et lite øyeblikk.
SUPERLADER: På Ionity-laderne skal Kia e-Soul klare 80 kW. Vi oppnår 75 for et lite øyeblikk. Foto: Terje Bjørnsen

Maksimal ladehastighet

På Fortums 50 kW-lader lå maksimal ladehastighet på 42-43 kW. Hos Ionity så vi 75 kW et par minutter, med stabilt 55 kW over det meste av ladeperioden. Ved alle tre hurtiglade-testene, gikk farten ned til 23 kW når batteriet passerte 75 % kapasitet. Dermed blir ventetiden unødvendig lang om du trenger å putte på noe særlig mer enn 80 % på batteriet.

En veggboks er både sikkerhetsmessig og praktisk sett noe man bør ha der elbilen lades fast. Vi skal ikke ta detaljene i veggboksdiskusjonen her, men det er en ganske stor forskjell på om bilens lader er laget for 1- eller 3-fas anlegg.

Eksempel: Den laderen vi bruker til våre testbiler er en såkalt 16A 3-fas og kan levere 10-11 kW på biler som er forberedt for slikt.

Siden Kia e-Soul ikke er det, kan den bare ta imot rundt 1/3-del av laderens maksnivå. Det stemmer også med resultatet i praksis, der ladeindikatoren i dashbordet viser 3,3 til 3,4 kW ladefart. I vår testperiode ladet da bilen rundt 19 km rekkevidde i timen og 11-12 timers lading fylte opp ca. 50 % av batterikapasiteten. Greit, men ikke fantastisk.

KABELPLASS: Under den løse platen i bagasjeromsgulvet er det ekstra rom. Fint for ladekablene.
KABELPLASS: Under den løse platen i bagasjeromsgulvet er det ekstra rom. Fint for ladekablene. Foto: Terje Bjørnsen

Ikke aerodynamisk design

Innledningsvis var vi innom den noe spesielle fasongen på Kia e-Soul. Sannsynligvis ikke den mest aerodynamisk effektive i motorveifart og produserer i tillegg en del vindstøy.

Den loddrette avslutningen på bilen sørger for at bakluke og -vindu blir møkkete på null komma niks. Sikten i ryggekameraet forsvinner samtidig, men du er likevel aldri i tvil om hvor bilen slutter.

LES OGSÅ: Vi har prøvekjørt kabrioleten Bentley Continental CTC. Prislappen er på fire millioner kroner

Normalt sett pleier en rett bakluke å gi noen fordeler når du laster inn bagasje. Men bagasjerommet er for kort til at det har noen særlig betydning her. 315 liter er det ingen familiebiltakter over, det skal ikke så mange bager til før det er fullt.

Bakseteplassen følger normen i kompaktbilklassen og i bredden har fasongen sine fordeler: Like bredt foran som bak og med rette karosserisider er plassutnyttelsen meget god.

Også positivt med tyngde

NORMAL STANDARD: Bakseteplassen er som for de fleste kompaktbiler. Lett å utnytte plassen i bredden.
NORMAL STANDARD: Bakseteplassen er som for de fleste kompaktbiler. Lett å utnytte plassen i bredden. Foto: Terje Bjørnsen

For mange overskygger rekkevidde og batterikapasitet de viktige basisegenskapene til en bil. De legger vi like stor vekt på i tester av elbiler som av vanlige biler.

Og Kia e-Soul har orden i sysakene på dette feltet. Egenvekt med fører på 1757 kilo er mer enn en vanlig kompaktbil, men langt unna giganter som Audi e-tron. Det gjør bilen litt mindre leken og styrevillig på svingete vei, men i unnamanøvertesten klarer den seg brukbart og uten unoter.

Vekten fører bokstavelig talt med seg større tyngde i kjørefølelsen. Særlig på ujevn vei får Kia e-Soul en autoritet du normalt sett forbinder med større biler, og fjærer smidig unna det aller meste norsk vårløsning kan by på.

Raske forbikjøringer

Med 204 hk, 395 Nm dreiemoment og elmotorens kontante respons mangler du aldri krefter i Kia e-Soul. I våre akselerasjonstester går bilen fra 0-100 km/t på 7,2 sekunder - betydelig raskere enn Kias anslag på 7,9 sekunder.

Og forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t er i boks på meget kvikke 3,6 sekunder. Det er slike tall du tidligere måtte grave dypt i lommeboken etter.

<b>STØRRE:</b> Kia e-Soul har mer plass enn forgjengeren. Men er ingen komplett familibil.
STØRRE: Kia e-Soul har mer plass enn forgjengeren. Men er ingen komplett familibil. Foto: Terje Bjørnsen

Bra utstyrt

Executive-versjonen har alt du trenger av komfortutstyr og i tillegg en omfattende pakke av sikkerhets- og assistentsystemer. Særlig de såkalte selvkjøringsfunksjonene er en kilde til glede og fortvilelse om dagen. Et ganske typisk tegn på at de er i en tidlig fase av evolusjonsprosessen.

Heldigvis beviser Kia e-Soul at prisen på bilen ikke behøver å ha noen sammenheng med hvordan slike systemer fungerer i bruk. Filholder og adaptiv cruisekontroll virker harmonisk sammen på motorvei og hovedveier, uten at det napper, drar eller skjener – slik vi har opplevd på en del dyrere biler.

Velg 39 kWh-utgaven om du kan

Totalt sett framstår Kia e-Soul som en moderne og kapabel elbil. Den er litt for liten til å fungere som fullblods familiebil og virker derfor ganske dyr med stort batteri og i høyeste utstyrsgrad. Vi tipper en del av dem som er fornøyd med en hit-og-dit-bil i hverdagen godt kan klare seg med 39 kWh-utgaven. Da slipper du også vesentlig billigere unna, uten at annet enn rekkevidden blir dårligere.

Tekniske data: Kia e-Soul

Effekt, hk ved o/min: 204
Dreiemoment, Nm ved o/min: 395
genvekt, m/fører, kg: 1757
Lengde/bredde/høyde, cm: 420/180/161
Bagasjerom, liter: 315-1339
Standard dekkdimensjon: 215/55-17
Batterikapasitet, kWh: 64
Rekkevidde, WLTP km: 452
Rekkevidde i 200 km test: 470 km
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,57
Forbruk i 200 km test, kWh/mil: 1,44
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,9
0-100 km/t i test, sek: 7,2
Toppfart, km/t: 167
Pris fra, kr: 349 900
Pris testbil, kr: 372 900