Test: Ford Mustang Mach-E AWD Long Range
Oser av overskudd
Er dette modellen som kan flytte elbil-euforien fra urbane strøk og ut i Distrikts-Norge? Skal vi stole på reaksjonene under vår test av Mustang Mach-E, kan mye tyde på det.
Jeg er ikke mer enn et par timers kjøretur nord for Oslo. Like fullt er det ingen tvil om at alle fire hjul er godt plantet i Bygde-Norge. Her er det lenger mellom elbilene enn i Roma, og i de ti minusgradene knatrer det liflig fra firesylindrete dieselmotorer. Enten det kommer fra en røslig pickup, eller en godt brukt BMW 3-serie. Det nærmeste vi kommer et miljøalibi, må være en Toyota RAV4 hybrid av forrige generasjon som ruller lydløst forbi.
Vi har vært her før. I alt fra Tesla Model S til Audi e-tron. Og følt blikkene i ryggen. De sier riking fra Oslo sniker seg unna bilavgiftene. Nå står jeg her med en rød Ford Mustang Mach-E, og stemningen har snudd. Ut fra pickupen, stasjonsvognen og rørleggerens kassebil kommer det karer for å ta en jovial bilprat. Den nye el-Forden slår an en helt annen tone enn små- og storsnobbete elbilmodeller før den.
Les også: Test av Audi e-tron 50 på vinterføre
Det var – ikke uventet – en del surmuling i krokene da Ford kalte sin nye elbilsatsing for Mustang. En karismatisk legende av en bilmodell, knyttet til 60-tallets ubekymrede roadtrips, voldsomme V8-motorer og alt annet vi elsker ved nostalgisk bilmimring.
Men verken Mustang eller verden er slik lenger. Og sannsynligvis – i alle fall om vi skal dømme etter vår lille signingsferd i Innlandet – er det en genistrek å kalle elbilen Mustang. Hadde den hatt kjedelige, avlange baklys og det sto Ford Kuga Electric på hekken, ville noen knapt har hevet et øyebryn. Og i hvert fall ikke trosset kulda for å slå av en prat.
Fire versjoner
Ofte definerer fronten et bildesign. I Mustang Mach-E er det motsatt, her gjør de tre slanke baklysene den jobben. Siden 1964 har den umiskjennelige designdetaljen vært uløselig knyttet til nettopp Mustang. Heller ikke profilen gjør noen dårlig jobb med å vekke Mustang-vibrasjonene, selv om det her er mer snakk om en halvhøy crossover enn en lav coupé.
Les også: Test: Tesla Model S Long Range - knuser alle på rekkevidde
Men selv om design og gode vibrasjoner kan varme opp interessen, må Fords nye elbil ha orden på egenskapene. Ikke bare på det elektriske området, men også når det kommer til alt fra det praktiske til det følelsesmessige.
Ford Mustang Mach-E kommer i fire hovedversjoner. Standard Range (SR) har et batteri med 68 kWh netto kapasitet, mens Long Range (LR) har 88 kWh. Så kan du velge mellom bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Det gir litt ulik ytelse og rekkevidde (se tekniske data), mens prisene varierer fra 412 000 for SR med bakhjulsdrift til 544 000 for LR med 4WD.
Vi kjører LR-versjonen med 4WD, sannsynligvis det som blir den mest populære utgaven. Lanseringsversjonen First Edition med samme basis, men mer utstyr, er utsolgt. En motor driver forhjulene, mens den andre tar seg av bakhjulene. Samlet effekt er på 258 kW/351 hk, med dreiemoment på 580 Nm.
Det gir den drøyt 2,2 tonn tunge bilen solide fartsressurser, selv om den ikke er helt i klasse med de aller raskeste elbilene på markedet. Men akselerasjonsmålingene viser at du ikke behøver å oppholde deg lenge i forbikjøringsfeltet. Vil du oppleve Mustang Mach-E med ordentlig bakoversveis, bør du vente på den 480 hk sterke GT-versjonen debuterer i andre halvår 2021.
Stødig og trygg
Rekkevidde og lading
Det var tøffe vintertemperaturer da vi kjørte bilen på test. Mellom -5 til -20 grader er ikke drømmeforhold når det gjelder rekkevidde og hurtiglading. Likevel gjør Mustang Mach-E en grei figur, forholdene tatt i betraktning. I vår faste rekkeviddetest klarer den 340 km ved -7 grader. På de drøyt 1000 km vi kjørte bilen, varierte rekkevidden mellom 270 og 400 km, avhengig av temperatur og kjøreforhold. Hurtiglading gikk i de fleste tilfelle raskt, med snittfart på 78 kW som beste resultat. Bare ved et tilfelle hadde vi en ladesesjon der ladefarten aldri beveget seg over 25 kW, uten at vi klarte å finne årsaken.
Aller best liker jeg den nydelige balansen i veiegenskapene, noe du til stadighet har glede av på vinterføre. Bilen kjennes stødig og trygg, men svarer mer lekent enn du forventer. Når det gjelder fordeling av krefter er elmotorene raskere og mer nøyaktig enn forbrenningsmotor med girkasse, mekanisk overføring og ABS-bremser som skal spille på lag.
Dessuten får Mustang Mach-E lov til å vifte fint med hekken når du gir gass ut av svingene. Og slår du på den elektroniske motorlyden i utemmet-modus, blir moroa jammen akkompagnert av et V8-aktig lydbilde i tillegg.
Prismessig er denne bilen et godt stykke unna mer luksusaktige modeller som Audi e-tron og Mercedes EQC. Heldigvis er den nærmere enn man skulle tro på komfortsiden, der en relativt smidig fjæring og et hyggelig støynivå gjør at man føler seg bedre tatt vare på enn man i utgangspunktet tenker. Det gjør Ford Mustang Mach-E til en bil med flere kort enn den rene kjøregleden på hånden.
DOMMEN
Ford har laget en småfrekk, morsom og samtidig relativt praktisk elbil. Henvisningene til Mustang-arven kjennes aldri påtatt, nettopp fordi bilens egenskaper trekker i sportslig og sjarmerende retning.
TESTDATA
0-100 km/t, sek.: 6,6
60-100 km/t, kickdown: 3,2
80-120 km/t, kickdown: 4,2
Støy 50 km/t, dBA: 59,5
Støy 80 km/t, dBA: 63,0
Støy 100 km/t, dBA: 65,5
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 2,3
TEKNISKE DATA
Ford Mustang Mach-E AWD Long Range
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 258/351
Dreiemoment, Nm: 580
Egenvekt, m/fører, kg: 2257
Tilhengervekt, kg: 750
Lengde/bredde/høyde, cm: 471/188/160
Bakkeklaring, cm: 14,5
Bagasjerom, liter: 402–1431
Frunk, liter: 100
Standard dekkdimensjon: 225/55-19
Batterikapasitet netto, Long Range/Standard Range kWh: 88/68
Rekkevidde, Long Range/Standard Range AWD WLTP km: 540/400
Rekkevidde, Long Range/Standard Range RWD WLTP km: 610/440
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,1
Toppfart, km/t: 180
Pris testbil kr: 589 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2021