Prøvekjørt: BMW iX

El-flaggskipet innfrir

Nyregrillen er strukket og dratt i alle retninger på BMW iX. Men hvordan står det til på andre fronter? Vi har prøvekjørt den elektriske nyheten.

Pluss ikon
<b>AERODYNAMIKK:</b> Frontarealet er stort som på alle SUV-er, men iX har likevel en cw-verdi på pene 0,25.
AERODYNAMIKK: Frontarealet er stort som på alle SUV-er, men iX har likevel en cw-verdi på pene 0,25. Foto: Uwe Fischer
Først publisert

De holder på sitt hos BMW. Se bare på hva som har skjedd med frontpartiet på merkets biler gjennom de ti siste årene.

Hver gang en ny modell er blitt presentert, er det blitt etterfulgt av protestbølger mot at BMW-nyrene har vokst igjen.

Det nyeste høydepunktet heter BMW iX. På den elektriske SUV-en er grillen rammet inn av ekstremt smale lykter, og den fremstår som større enn noensinne. Slikt skaper fyr og flamme i kommentarfeltene på internett. For vår del avslutter vi denne diskusjonen. I stedet skal vi endelig få kjøre bilen.

Kanskje passer ordet «oppleve» bedre. I motsetning til BMWs elektriske pionerer, i3 og i8, skal iX være en ekte allrounder. En bil som uten problemer kan erstatte en 5-serie, og som skal greie alle oppgaver i hverdagen.

<b>LADING:</b> BMW iX har maksimal ladeeffekt på inntil 200 kilowatt. Da øker rekkevidden med 150 kilometer på ti minutter.
LADING: BMW iX har maksimal ladeeffekt på inntil 200 kilowatt. Da øker rekkevidden med 150 kilometer på ti minutter. Foto: Uwe Fischer

Plassforholdene er det i hvert fall ingenting å si på. Med en utvendig lengde på 496 centimeter er den lengre enn X5, og akselavstanden er på hele tre meter.

Det betyr at det er rommelig på alle sitteplasser om bord, inkludert i midten bak, der plassen ikke blir innskrenket av en tunnel til mellomakselen.

Bagasjerommet har flatt gulv, og med et bagasjevolum på 500 til 1750 liter rommer det like mye som en stor stasjonsvogn. 635 kg nyttelast bidrar til at bagasjeplassen faktisk kan utnyttes.

<b>KROMMET:</b> Bak den bøyde glassflaten er instrumentene samlet på en 12,3-tommersskjerm. Multimediaskjermen måler 14,9 tommer.
KROMMET: Bak den bøyde glassflaten er instrumentene samlet på en 12,3-tommersskjerm. Multimediaskjermen måler 14,9 tommer. Foto: Uwe Fischer

Om dette ikke er nok, så kan iX i tillegg trekke henger på 2,5 tonn. Firehjulsdrift er standard, så slik sett er iX en drømmebil for miljøbevisste hesteeiere.

<b>IDRIVE:</b> Nytt iDrive-hjul og ny girspak med fin bruker-vennlighet. brbrukervennlighet.
IDRIVE: Nytt iDrive-hjul og ny girspak med fin bruker-vennlighet. brbrukervennlighet. Foto: Uwe Fischer

Mykt og mektig

Ikke finner vi noe å trekke for kjøreopplevelsen heller. Bilen vi kjører, er toppversjonen xDrive50. De to motorene, én foran og én bak, leverer hele 523 hestekrefter.

Det maksimale dreiemomentet er på 765 Newtonmeter. Resultatet er mykt og mektig på en gang.

Fullstendig uanstrengt skyter 2,5 tonn bil av gårde. Opplevelsen er egnet til å overbevise selv de staeste fossilskaller om at elbil har noe for seg.

Med variabel firehjulsdrift blir kraften fordelt til hjulene – sjåføren merker ikke at kraftfordelingen stadig endres. Sjåføren blir heller ikke plaget av ujevnheter i veibanen, for dem tar luftfjæring på alle fire hjul seg av.

Styringen er presis, men ikke så kontant at det blir nervøst. Støynivået innvendig er svært lavt. Dette gjør at fartsfølelsen er lav. 100 km/t kjennes som 50. 200 km/t på autobahn er som 120 km/t i en vanlig bil.

<b>STANDARD:</b> Integrerte hodestøtter foran og godt med plass. 
STANDARD: Integrerte hodestøtter foran og godt med plass.  Foto: Uwe Fischer

Derfor føles også toppfartsbegrensningen ved nettopp 200 km/t desto mer abrupt. Den er lagt inn for å skåne rekkevidden – og BMW har heller ikke to girtrinn slik Porsche Taycan har.

Derfor når utvekslingen sine grenser ved 200 km/t. Det gjør ikke noe, for selv om iX har sportslige talenter, er den først og fremst en cruiser.

<b>ROMSLIG:</b> God takhøyde og godt med plass til beina. 
ROMSLIG: God takhøyde og godt med plass til beina.  Foto: Uwe Fischer

Gjenvinning

For at den skal kunne cruise så lenge som mulig, har fabrikken i Dingolfing satt inn en diger batteripakke (litiumion) med nettokapasitet på 105,2 kilowattimer.

Med dette batteriet er maksimal rekkevidde oppgitt til 630 kilometer. Gjenstående rekkevidde ut fra kjørestil kan avleses i det nye “curved-displayet”. Systemet viser også ladestasjoner langs ruten.

<b>KRAFT FRA TO MOTORER:</b> Batteri­pakken ligger i bunnen av bilen. Motoren foran yter 258 hestekrefter, mens den bak yter 313 heste­krefter. Motorene, elektro­nikken og drivverket er montert i én pakke.
KRAFT FRA TO MOTORER: Batteri­pakken ligger i bunnen av bilen. Motoren foran yter 258 hestekrefter, mens den bak yter 313 heste­krefter. Motorene, elektro­nikken og drivverket er montert i én pakke. Foto: Produsent

BMW iX har dessuten adaptiv regenerering som benytter seg av data fra både kamera og kart. Systemet sørger for at strøm gjenvinnes når iX tar igjen en forankjørende bil eller nærmer seg et veikryss.

Om sjåføren løfter foten fra gasspedalen ute på åpen vei, vil systemet i stedet velge å la bilen trille. Hvis sjåføren vipper girspaken fra D til B, er gjenvinningen alltid maksimal. Da kan bilen kjøres med kun gasspedalen, slik vi kjenner fra flere andre elbiler.

<b>HVERDAGS­EGENSKAPER:</b> 500 til 1750 liter bagasje­volum, hele 635 kg nyttelast og hengerkapasitet på 2,5 tonn.
HVERDAGS­EGENSKAPER: 500 til 1750 liter bagasje­volum, hele 635 kg nyttelast og hengerkapasitet på 2,5 tonn. Foto: Uwe Fischer

Ingen billig bil

Prisene for BMW iX starter på 677 920 kroner for versjonen xDrive40 med 326 hestekrefter og mindre batteripakke. Denne utgaven har en oppgitt rekkevidde på rundt 400 kilometer (avhengig av utstyr).

<b>SPYLING:</b> Ryggekameraet i BMW-propellen har linsespyling.
SPYLING: Ryggekameraet i BMW-propellen har linsespyling. Foto: Uwe Fischer

Den sterkere xDrive50 koster fra 817 920 kroner. Som vanlig for tyske premium-merker finnes gode muligheter til å bruke en god del penger på ekstrautstyr i tillegg. Men nyre-grillen får du ikke gjort noe med.

DOMMEN

Luksusinnredning og elmotor er en kombinasjon som passer sammen. BMW iX byr på god plass, herlig komfort og lang rekkevidde. Selvfølgelig koster bilen en god del penger, men norsk avgiftspolitikk gjør den mer oppnåelig her enn i andre land.

TEKNISKE DATA

BMW iX xDrive50

Motor: To synkron-elektromotorer, foran og bak

Batteri: 105,2 kWt (netto)

Effekt: 523 hestekrefter (385 kW)

Dreiemoment: 765 Newtonmeter

Forbruk: 1,98 kWt/mil

Rekkevidde: Opptil 630 km

Drivlinje: Firehjulsdrift, ett girtrinn

Lengde/bredde/høyde: 495/197/170 cm

Akselavstand: 300 cm

Bakkeklaring: 20,3 cm

Vadedybde (ved 7 km/t): 38 cm

Egenvekt: 2585 kilo

Bagasjeromsvolum: 500–1750 liter

Hengervekt: 2500 kilo

Standard dekkdimensjon: 235/60 R20 108H XL

0–100 km/t: 4,6 sekunder

Toppfart: 200 km/t

Pris: Fra 817 920 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 34 2021