Tesla

Tesla-aksjen stupte etter Wall Street-analyse

Tesla-sjefen jubler etter å ha nådd produksjonsmålet på 5000 Tesla Model 3 i uka. Wall Street heller kaldt vann i suppa.

<b>TESLA MODEL 3:</b> Tesla jobber på spreng for å få opp produksjonen av sin volummodell. Den siste uken i juni klarte selskapet en milepæl med 5000 produserte og kvalitetsgodkjente eksemplarer av Model 3. Men ikke alle analytikere lar seg imponere.
TESLA MODEL 3: Tesla jobber på spreng for å få opp produksjonen av sin volummodell. Den siste uken i juni klarte selskapet en milepæl med 5000 produserte og kvalitetsgodkjente eksemplarer av Model 3. Men ikke alle analytikere lar seg imponere. Foto: Salwan Georges / The Washington Post / Getty Images
Sist oppdatert

Tesla-aksjen gikk i været tirsdag morgen etter at Tesla bekreftet at de nå har klart å produsere 5000 eksemplarer av Tesla Model 3 i løpet av én uke - en av selskapets selvpålagte milepæler for å få fart på masseproduksjonen av Model 3.

Se brevet Elon Musk sendte til de ansatte etter å ha nådd målet lenger ned i artikkelen.

Men tirsdag kveld var aksjen på full fart ned igjen etter at Wall Street-analytiker Efraim Levy likevel anbefaler sine klienter å selge aksjen, skriver elbilbloggen Electrek.

Aksjen var ned over åtte prosent og nærmet seg samme nivå som den var 25. juni etter flere dager med oppgang, før den klatret noe igjen mot slutten.

Levy mener at Tesla ennå ikke er i stand til opprettholde tempoet på et "finansielt bærekraftig" vis.

Han uttrykker også bekymring over rapporter om at Tesla ber Model 3-kunder om et ekstra ikke-refunderbart depositum på 2500 dollar, og mener det er et aggressivt forsøk på å hente inn penger uten å måtte fri til investorer.

Det er imidlertid standard prosedyre hos Tesla, og er også tilfelle med Model S og Model X i Norge når kunder legger inn en faktisk bestilling på bilen. I Norge er summen på 30.000 kroner, og er ikke noe nytt.

Efraim Levy er rangert som nummer 1041 blant 4825 analytikere nettsiden TipRanks følger. Han har en suksessrate på 68 prosent og en gjennomsnittlig avkastning på litt over ti prosent.

I tillegg til de 5000 eksemplarene av Model 3, produserte Tesla 2000 eksemplarer av Model S og Model X, til sammen 7000 biler i løpet av den siste uken i juni.

I en e-post til de ansatte skriver teslasjef Elon Musk at Tesla nå "er et ekte bilselskap". Her er hele brevet Musk sendte ut etter milepælen:

From: Elon Musk
To: Everybody
Subject. 7000
Jul. 1, 12:37 PM

We did it!! What an incredible job by an amazing team. Couldn’t be more proud to work with you. It is an honor.

The level of dedication and creativity was mind-blowing. We either found a way or, by will and inventiveness, created entirely new solutions that were thought impossible.

Intense in tents. Transporting entire production lines across the world in massive cargo planes. Whatever. It worked.

Not only did we factory gate over 5000 Model 3’s, but we also achieved the S & X production target for a combined 7000 vehicle week!

What’s more, with the widespread productivity gains throughout Tesla and the new production lines spooling up, we are on track to reach 6k/week for Model 3 next month.

I think we just became a real car company …

Thank you for your hard work and dedication,

Elon

En liten seier for Tesla på veien mot det endelige målet: Å selge nok biler til å tjene mer enn det koster å lage dem.

7000 biler i løpet av en uke er imidlertid småpoteter å regne for mer etablerte bilselskap.

Det gjorde Ford et poeng av etter at Musk annonserte produksjonstallet på Twitter.

Denne saken ble første gang publisert 02/07 2018, og sist oppdatert 03/07 2018.

Les også