Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric: Pris, dato, rekkevidde, hengerfeste og plass i bagasjerom

Enorm pågang fører også til enorm venteliste på Hyundai Kona. Dette er alt vi vet om lanseringsdato i Norge, pris, rekkevidde (WLTP), kWh, lading, hengerfeste og liter i bagasjerom for elbilen Hyundai Kona Electric.

Pluss ikon
HYUNDAI KONA ELECTRIC: Slik ser elbilen mange nordmenn venter på ut. Etter to uker hadde nærmere 7000 nordmenn bestilt bilen. Versjonen med størst batteri har en rekkevidde på hele 482 km (WLTP).
HYUNDAI KONA ELECTRIC: Slik ser elbilen mange nordmenn venter på ut. Etter to uker hadde nærmere 7000 nordmenn bestilt bilen. Versjonen med størst batteri har en rekkevidde på hele 482 km (WLTP).
Først publisert Sist oppdatert

I slutten av februar 2018 avduket Hyundai produksjonsversjonen av elbilen Hyundai Kona rekordmange nordmenn har meldt sin interesse for.

Da over 20.000 nordmenn hadde satt seg på liste 20.000, stengte de muligheten for flere forhåndsregistreringer.

Dette er riktignok ikke bestillinger, og Hyundai forventet ikke at alle skulle ha bilen. Men at det er rekordhøy interesse for denne bilen, ble klart da prisene ble annonsert og det ble åpnet for kjøp.

Eksklusivt: Her er første skikkelige test av Tesla Model 3 i Norge

Pris for Kona Electric: Fra 325.900 kr

De norske prisene på Kona Electric ble annonsert den 31. mai 2018.

Prisene er som følger:

Modell Pris
Kona electric 64 kWt Teknikk 325.900 kr
Kona electric 64 kWt Teknikk med skinninteriør 335.900 kr
Kona electric 64 kWt Teknikk med soltak og skinninteriør 345.900 kr

Metallic lakk koster 4.900 kroner i tillegg.

Foto: Brendan McDermid / Reuters (NTB Scanpix)

Hyundai opplyser at prisene inkluderer veiledende frakt- og leveringsomkostninger på 10.900 kroner levert Drammen og vil variere med ønsket leveringssted.

Det er altså ikke mulig å velge i de tre tradisjonelle utstyrsnivåene standard-, teknikk- og pluss-pakke. Bilen tilbys kun i utstyrsnivået teknikk, men altså i tre forskjellige varianter av denne.

- Enorm pågang

Det ble åpnet for bestilling fra 1. juni 2018, og Hyundai meldte om enorm pågang. De første 72 timene kom det inn 3132 bestillinger. Det vil si at det ble bestilt om lag to biler hvert tredje minutt.

Fristen for å benytte seg av sitt kønummer hvis en hadde registrert seg på forhånd gikk ut 17. juni 2018. Etter to uker var det kommet inn 6969 bestillinger.

- Man blir jo litt overveldet av responsen. Vi hadde sett for oss at rundt 25 prosent av dem som meldte forhåndsinteresse ville bestille bil. Nå ser vi at et sted mellom 35 og 40 prosent til slutt la inn ordre, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.

KOMPAKT: Slik ser elbilen mange nordmenn venter på ut. 20.000 har sagt seg interessert i bilen.
KOMPAKT: Slik ser elbilen mange nordmenn venter på ut. 20.000 har sagt seg interessert i bilen. Foto: hyundai

De aller fleste velger enten skinninteriør, eller kombinasjonen skinninteriør og soltak.

Ordinært salg starter mandag 2. juli 2018 klokken 08.00, men da må en smøre seg med tålmodighet. Hyundai opplyser at ventetiden for den som bestiller nå strekker seg ut til midten av 2020. Les mer om det under avsnittet for lanseringssdato lenger ned i artikkelen.

Rekkevidde på Hyundai Kona Electric: 482 km (WLTP)

Hyundai Kona produseres i utgangspunktet med to forskjellige batteripakker, men:

Det blir kun den største batteripakken og motoren som tilbys i Norge.

- Årsaken til at vi kun tilbyr den største drivlinjen i Kona Electric er knyttet til forventet etterspørsel i markedet og at vi ønsker å strømlinjeforme produksjons- og kjøpsprosessen, opplyser Hyundai.

Long-range-utgaven av Hyundai Kona Electric har batterikapasitet på 64 kWh. På forhånd var det antatt at rekkevidden ville ligge rundt 340 km, men Hyundai overrasket og bekrefter en rekkevidde på hele 482 km (WLTP).

Standardutgaven har en kapasitet på 39,2 kWh. Det skal gi en rekkevidde på 312 km etter den nye WLTP-standarden, men denne skal altså ikke selges i Norge.

Søstermodellen Kia Niro kommer imidlertid med batteripakken på 39,2. Les alt om pris, dato, rekkevidde, hengerfeste og plass i bagasjerom på Kia Niro Electric her.

Lanseringsdato for Kona Electric

Hyundai opplyser at produksjonen av Kona Electric starter i april 2018, og de første kundebilene ankommer i juli. Deretter følger leveringer hver måned.

Selskapet forventer å få rundt 2500 biler til Norge i 2018. Dersom du stod på interessentlisten før fristen gikk ut, mener Hyundai at det er sannsynlig at du mottar bil senest i løpet av 2019.

Hyundai sendte torsdag 21. juni ut lister med forventet leveringstid for alle som har lagt inn ordre til sine forhandlere. Kundene vil deretter bli kontaktet av sin forhandler i tur og orden. Selskapet ber særlig kunder med høyt kønummer om å være litt tålmodige.

- Vi forstår at folk nå er spente på leveringssituasjonen, og vi vil fortsette å holde en så åpen og god linje som mulig på dette. Det er klart at interessen vi nå ser vil gi utslag i leveringssituasjonen, særlig for dem med høyt kønummer, og de som kommer til med ordinær bestilling fra 2. juli, sier Stenbo.

- Vi kan allerede nå si at vi med 6969 bestillinger forventer at nye kunder som kommer til må belage seg på ventetider mot midten av 2020.

HURTIGLADING: Både den største og minste batteripakken kan hurtiglades. Med en 100 kW-lader tar det 54 minutter å lade begge batteriene til 80 prosent.
HURTIGLADING: Både den største og minste batteripakken kan hurtiglades. Med en 100 kW-lader tar det 54 minutter å lade begge batteriene til 80 prosent. Foto: Hyundai

Hyundai understreker at det nå jobbes med å sikre et høyere antall leveringer til Norge.

- Det er mange ting som spiller inn, men vi kan forsikre om at vi jobber det vi kan for å sikre et så høyt antall biler som mulig til Norge. Leveringssituasjonen preges av høyere etterspørsel internasjonalt, men Norge er helt klart et prioritert marked, sier Stenbo i Hyundai.

Lading

Lang rekkevidde er bra, men vel så viktig er det hvor lang tid det tar å lade bilen.

Ifølge Hyundai kan Kona Electric lades til 80 prosent på 54 minutter med en 100 kW hurtiglader.

Med en 7,2 kW-lader vil det ta 9 timer og 40 minutter å lade 64 kWh-batteriet.

Ytelser og hestekrefter i Kona Electric

Motoreffekten på long-range-utgaven er på 150 kW (204 hk). Forbruket skal være på 14,3 kWh/100 km.

IKKE HENGERFESTE: Hyundai Kona som elbil blir i første omgang ikke utstyrt med hengerfeste.
IKKE HENGERFESTE: Hyundai Kona som elbil blir i første omgang ikke utstyrt med hengerfeste. Foto: Hyundai

Bilen har et drivmoment på 395 Nm.

Motoren sørger for at bilen gjør unna 0-100 km/t på 7,6 sekunder.

Mål, plass og bagasjerom i Kona Electric

En mulig utfordring for elektriske Kona som fullverdig familiebil er at størrelsen er relativt beskjeden. Den har følgende dimensjoner: 4,18 m (l) x 1,57 m (h) x 1,80 m (b).

Utstyr for Hyundai Kona Electric Teknikk

  • Head-up display med hastighet, navigasjon- og multimedieinformasjon
  • SmartSense (Safety Pack) med FCA (Automatisk nødbrems, med fotgjengergjenkjenning)
  • Frontkollisjonsvarsler
  • Aktiv filholder
  • Tretthetsvarsler
  • Adaptiv smart cruise control
  • Full-LED hovedlykter med automatisk fjernlysdimming
  • Smart skiltleser
  • Varmepumpe
  • Batterivarmer
  • Oppvarmet skinnratt
  • Oppvarmede forseter
  • Automatisk klimaanlegg med «Driver Only»-funksjon
  • Blindsonevarsler
  • 10-veis elektrisk justerbare fører- og passasjerseter
  • Ryggeradar for kryssende trafikk
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • Ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer
  • 8'' infotainment med Live Services, Android Auto og Apple CarPlay
  • KRELL premium lydanlegg med 8 høyttalere inkludert subwoofer og ekstern forsterker
  • Navigasjon med DAB+ radio og bluetooth handsfree
  • Smart Key-nøkkeløs lås og start
  • Trådløs lader til mobiltelefon
  • Privacy glass (tonede ruter fra B-stolpen)
  • Automatisk avblendbart innvendig speil
  • Super Vision instrument display (7.0" TFT farge-LCD)
  • 17" aerodynamiske lettmetallfelg

I tillegg vil bilens radarer automatisk bruke regenerering til å bremse og tilpasse bilens fart til trafikken foran.

Kundene kan i tillegg velge:

  • Skinninteriør med ventilerte forseter eller

eller

  • Skinninteriør med ventilerte forseter, kombinert med soltak

Biler med skinninteriør får i tillegg oppgradert dashbord med myke materialer og skinntrekk i dører, og biler med soltak får også LED interiørbelysning.

Kilde: Hyundai Motor Norway

IKKE 4WD: Hyundai Kona kommer ikke med 4x4, kun forhjulstrekk.
IKKE 4WD: Hyundai Kona kommer ikke med 4x4, kun forhjulstrekk. Foto: Hyundai
FØRERMILJØ: Hyundai har satset på et tradisjonelt, men moderne interiør. Det er nok av knapper å trykke på i tillegg til den store skjermen til høyre for føreren. Prisen antas å bli hyggelig.
FØRERMILJØ: Hyundai har satset på et tradisjonelt, men moderne interiør. Det er nok av knapper å trykke på i tillegg til den store skjermen til høyre for føreren. Prisen antas å bli hyggelig. Foto: Hyundai
ELEKTRISK: I tillegg til skjermen til høyre vises viktig informasjon for en fører av elektrisk bil på skjermen rett forut.
ELEKTRISK: I tillegg til skjermen til høyre vises viktig informasjon for en fører av elektrisk bil på skjermen rett forut. Foto: Hyundai

Den drøyt fire meter lange bilen er en femseter, men bagasjeplassen er på rundt 373 liter uten egen oppbevaring for ladekabler. Inkludert denne oppbevaringen reduseres bagasjerommet til 332 liter. Med baksetene slått ned, har bilen 1114 liter tilgjengelig.

Overfor Side3 bekrefter Hyundai at Kona Electric ikke kommer med firehjulstrekk eller hengerfeste i første omgang.

Her kan du se video av avdukingen:

TIPS: Denne artikkelen oppdateres jevnlig. Bokmerk siden så har du de siste nyhetene om Kona Electric lett tilgjengelig.