Førsteinntrykk: Mazda 6e

Rålekker, men mangler det nordmenn ønsker seg mest

Sedan med bakhjulsdrift er neppe den ideelle bilen for Norge der SUV med firehjulsdrift er drømmebilen, men Mazda kompenserer med rålekkert design og interiørluksus. 

<b>EKSKLUSIV SNIKTITT:</b> Vi Menn fikk en eksklusiv kikk på Mazda 6e før den offisielle premieren i Brussel i dag. Sniktitten fant sted hos Mazda European Research &amp; Development-senter i Oberursel i Tyskland. Bilen ser rålekker ut etter vårt syn, men karosseri og fremdrift er neppe nordmenns førstevalg.
EKSKLUSIV SNIKTITT: Vi Menn fikk en eksklusiv kikk på Mazda 6e før den offisielle premieren i Brussel i dag. Sniktitten fant sted hos Mazda European Research & Development-senter i Oberursel i Tyskland. Bilen ser rålekker ut etter vårt syn, men karosseri og fremdrift er neppe nordmenns førstevalg. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Mazda er noe for seg selv. Da merket som en gang var en gigant i Norge kom med sin første elbil var den en liten crossover med liten batteripakke og ditto rekkevidde. Det er imidlertid en veldig flott bil, som har solgt bra i Norge, mye takket være lav pris.

Nå er det klart for Mazdas andre elbil. En elektrisk CX-5 med solid rekkevidde er trolig norske Mazda-selgeres våte drøm, men nei. Heller ikke denne gangen er det en bil skreddersydd for norsk søm. Ingen elektrisk SUV med firehjulsdrift her nei, men en bakhjulsdrevet sedan. Det er neppe øverst på ønskelisten til Mazda Norge. Mye av grunnen til at det er en slik bil Mazda lanserer, er at den bygges i Kina og er utformet for det kinesiske markedet.

<b>SPORTY LINJER:</b> Både fronten og bakparten signaliserer fart, selv om dette ikke er en elbil i hyperspace-klassen. 0-100 km/t går unna på rundt åtte sekunder. 
SPORTY LINJER: Både fronten og bakparten signaliserer fart, selv om dette ikke er en elbil i hyperspace-klassen. 0-100 km/t går unna på rundt åtte sekunder.  Foto: Produsenten

To batteripakker

En annen pussighet er batteriene. Den fås i to versjoner med 68,8 eller 80 kWt kapasitet, der utgaven med størst batteri og best rekkevidde, 552 kilometer (WLTP), har en maks ladehastighet på 95 kW, som ikke er all verden. Ladetiden fra 10 til 80 prosent er oppgitt til 45 minutter. Versjonen med 68,8 batteri har derimot maks ladekapasitet på 200 kW.

<b>SPOILER:</b> Hekkvingen på den muskuløse hekken løftes automatisk ved 90 km/t
SPOILER: Hekkvingen på den muskuløse hekken løftes automatisk ved 90 km/t Foto: Produsenten

Rekkevidden er oppgitt til 479 kilometer. De to batterialternativene har forskjellig kjemi der det enkleste batteriet er et LFP-batteri (Litium-jern-fosfat). Trolig kommer de fra forskjellige leverandører og Mazda legger ikke skjul på at tilgjengelighet har spilt en rolle i valg av batteri.

<b>LUKSUS:</b> Mazda kan kunsten å lage interiør med luksusfølelse, noe rimelige MX-30 er et eksempel på. Mazda 6e er intet unntak. 
LUKSUS: Mazda kan kunsten å lage interiør med luksusfølelse, noe rimelige MX-30 er et eksempel på. Mazda 6e er intet unntak.  Foto: Produsenten

Lekre linjer

Om Mazda ikke tar føringen på de primære elbilegenskapene, så er bilen en designmessig godbit. Lav, 4,9 meter lang, 19-tommers felger og rammeløse dører. Mazda kan kunsten å lage lekre biler og 6e er intet unntak.

De strømlinjete formene bygger videre på Mazda 6. Bakluken er utstyrt med en spoiler som automatisk løftes opp ved 90 km/t, men som også kan aktiveres av deg dersom du synes bilen ser tøffere ut med utfelt hekkspoiler.

Fronten er gjenkjennelig Mazda av nyere årgang med smale og lange lyshus med solide LED-elementer. De gir bilen et sporty utseende som signaliserer fart. De runde baklysene sender tankene til andre Mazda-modeller, som MX-5, men på 6e har de fått selskapet av en LED-skinne som strekker ser over hele hekken og ut over sidene. Det gir bilen et muskuløst inntrykk.

<b>RYDDET:</b> Ratt med godt ti på to-grep. Mazda har ryddet vekk knapper og betjeningshjulet på senterkonsollen. Dessverre, vil nok noen innvende. 
RYDDET: Ratt med godt ti på to-grep. Mazda har ryddet vekk knapper og betjeningshjulet på senterkonsollen. Dessverre, vil nok noen innvende.  Foto: Martin Jansen
<b>SEMSKET SKINN:</b> Bilen vi fikk en sniktitt på hadde meget komfortable skinnseter med store flater med perforert, semsket skinn. 
SEMSKET SKINN: Bilen vi fikk en sniktitt på hadde meget komfortable skinnseter med store flater med perforert, semsket skinn.  Foto: Martin Jansen

Gestikulering

Som eksteriøret er interiøret innbydende løftet frem av kromelementer, skinn og semsket skinn. Bilen kan leveres i tre forskjellige interiørfarger. Panoramasoltak er standard, og det kan leveres med dimmefunksjon.

<b>BAKLUKE:</b> Mazda 6e har stor hatchback-bakluke
BAKLUKE: Mazda 6e har stor hatchback-bakluke Foto: Martin Jansen

Senterkonsollen er høy og bred og er utstyrt med to solide koppholdere og ladeplater. Nå er det brukervennlige kontrollhjulet på konsollen droppet og erstattet berøringsskjerm, stemmestyring (Hi Mazda), og gesture-kontroll som i BMW. Det betyr at enkelte funksjoner som lydvolum kan justeres med gestikulering.

Instrumentpanelet er 26 centimeter bredt og er supplert av en 37 centimeter bred berøringsskjerm. I tillegg kan 6e levers med head up-display med utvidet virkelighet (Augmented Reality). Det mest av knapper er ryddet vekk, bortsett fra knappene på rattet, som ikke er haptiske. Forsetene i bilen som vi fikk en sniktitt på var meget bekvemme i skinn og perforert semsket skinn.

<b>BYGGES I KINA:</b> De første versjonene av Mazda 6e er ventet til Norge i juli-august. Bilen vises for første gang i Norge på eCarExpo på Lillestrøm 7-9 februar.
BYGGES I KINA: De første versjonene av Mazda 6e er ventet til Norge i juli-august. Bilen vises for første gang i Norge på eCarExpo på Lillestrøm 7-9 februar. Foto: Martin Jansen

Kan trekke henger

Den fine materialkvaliteten fortsette i baksetet. Høyt gulv gjør det vanskelig å få lårene ned på sitteputen, men hjelper dersom man kan få føttene under setet foran. Er man over 185 cm kan høyden også bli en utfordring.

Enden på senterkonsollen er utstyrt med en liten berøringsskjerm slik at baksetepassasjerene kan justere klimaanlegget. Mazda-en har klimaanlegg med tre soner. Kun ett USB-C for baksetet.

<b>BEINPLASS:</b> Bekvemt også i baksetet, men som i så mange andre elbiler gir batteripakkens plassering er litt høyt gulv. 
BEINPLASS: Bekvemt også i baksetet, men som i så mange andre elbiler gir batteripakkens plassering er litt høyt gulv.  Foto: Martin Jansen

Bagasjerommet tar 330 liter, som er nokså beskjedent. Bakseteryggen mangler skiluke, men kan felles ned i 60:40-fordeling. Med baksetene felt ned, har Mazda 6e 1074 liter bagasjeplass. Den har også 70 liter lasteplass under panseret og trekke henger på 1500 kilo.

<b>PLASS:</b> Bagasjerommet tar 330 liter. Bakseteryggen har 60:40-splitt. 
PLASS: Bagasjerommet tar 330 liter. Bakseteryggen har 60:40-splitt.  Foto: Martin Jansen

Foreløpig er ikke firehjulsdrift på trappene, men det er noe Mazda Europa ønsker seg. Kanskje også adaptiv demping. Bilen vi kikket på var ikke satt opp med forskjellige kjøremoduser, men det kommer. Det er et software-aspekt som er enkelt å implementere.

Tekniske data Mazda 6e

E-Skyactive EV E-Skyactive EV Long Range

Motor: EL, bakhjulsdrift  EL, bakhjulsdrift

Effekt, kW/hk: 190/258 180/244

Dreiemoment, Nm: 320 320

Batteri, kWt: 68,8 80

Maks ladehastighet DC, kW: 200 95

Rekkevidde, WLTP km:  479 552

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,66 1,67

Ombordlader AC, KW: 11 11

Egenvekt, kg: 1971 1975

Tilhengervekt, kg: 1500 1500

Lengde/bredde/høyde, cm: 492/189/149 492/189/149

Akselavstand, cm:  290 290

Bakkeklaring, cm:  15 15

Bagasjerom, liter: 330 

Frunk, liter: 70 70

Standard dekkdimensjon: 245/45-19

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,6 7,8

Toppfart, km/t: 170 170

Pris fra, kr: Ikke offentliggjort

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn