Førsteinntrykk: Mazda 6e
Rålekker, men mangler det nordmenn ønsker seg mest
Sedan med bakhjulsdrift er neppe den ideelle bilen for Norge der SUV med firehjulsdrift er drømmebilen, men Mazda kompenserer med rålekkert design og interiørluksus.
Mazda er noe for seg selv. Da merket som en gang var en gigant i Norge kom med sin første elbil var den en liten crossover med liten batteripakke og ditto rekkevidde. Det er imidlertid en veldig flott bil, som har solgt bra i Norge, mye takket være lav pris.
Nå er det klart for Mazdas andre elbil. En elektrisk CX-5 med solid rekkevidde er trolig norske Mazda-selgeres våte drøm, men nei. Heller ikke denne gangen er det en bil skreddersydd for norsk søm. Ingen elektrisk SUV med firehjulsdrift her nei, men en bakhjulsdrevet sedan. Det er neppe øverst på ønskelisten til Mazda Norge. Mye av grunnen til at det er en slik bil Mazda lanserer, er at den bygges i Kina og er utformet for det kinesiske markedet.
To batteripakker
En annen pussighet er batteriene. Den fås i to versjoner med 68,8 eller 80 kWt kapasitet, der utgaven med størst batteri og best rekkevidde, 552 kilometer (WLTP), har en maks ladehastighet på 95 kW, som ikke er all verden. Ladetiden fra 10 til 80 prosent er oppgitt til 45 minutter. Versjonen med 68,8 batteri har derimot maks ladekapasitet på 200 kW.
Rekkevidden er oppgitt til 479 kilometer. De to batterialternativene har forskjellig kjemi der det enkleste batteriet er et LFP-batteri (Litium-jern-fosfat). Trolig kommer de fra forskjellige leverandører og Mazda legger ikke skjul på at tilgjengelighet har spilt en rolle i valg av batteri.
Lekre linjer
Om Mazda ikke tar føringen på de primære elbilegenskapene, så er bilen en designmessig godbit. Lav, 4,9 meter lang, 19-tommers felger og rammeløse dører. Mazda kan kunsten å lage lekre biler og 6e er intet unntak.
De strømlinjete formene bygger videre på Mazda 6. Bakluken er utstyrt med en spoiler som automatisk løftes opp ved 90 km/t, men som også kan aktiveres av deg dersom du synes bilen ser tøffere ut med utfelt hekkspoiler.
Fronten er gjenkjennelig Mazda av nyere årgang med smale og lange lyshus med solide LED-elementer. De gir bilen et sporty utseende som signaliserer fart. De runde baklysene sender tankene til andre Mazda-modeller, som MX-5, men på 6e har de fått selskapet av en LED-skinne som strekker ser over hele hekken og ut over sidene. Det gir bilen et muskuløst inntrykk.
Gestikulering
Som eksteriøret er interiøret innbydende løftet frem av kromelementer, skinn og semsket skinn. Bilen kan leveres i tre forskjellige interiørfarger. Panoramasoltak er standard, og det kan leveres med dimmefunksjon.
Senterkonsollen er høy og bred og er utstyrt med to solide koppholdere og ladeplater. Nå er det brukervennlige kontrollhjulet på konsollen droppet og erstattet berøringsskjerm, stemmestyring (Hi Mazda), og gesture-kontroll som i BMW. Det betyr at enkelte funksjoner som lydvolum kan justeres med gestikulering.
Instrumentpanelet er 26 centimeter bredt og er supplert av en 37 centimeter bred berøringsskjerm. I tillegg kan 6e levers med head up-display med utvidet virkelighet (Augmented Reality). Det mest av knapper er ryddet vekk, bortsett fra knappene på rattet, som ikke er haptiske. Forsetene i bilen som vi fikk en sniktitt på var meget bekvemme i skinn og perforert semsket skinn.
Kan trekke henger
Den fine materialkvaliteten fortsette i baksetet. Høyt gulv gjør det vanskelig å få lårene ned på sitteputen, men hjelper dersom man kan få føttene under setet foran. Er man over 185 cm kan høyden også bli en utfordring.
Enden på senterkonsollen er utstyrt med en liten berøringsskjerm slik at baksetepassasjerene kan justere klimaanlegget. Mazda-en har klimaanlegg med tre soner. Kun ett USB-C for baksetet.
Bagasjerommet tar 330 liter, som er nokså beskjedent. Bakseteryggen mangler skiluke, men kan felles ned i 60:40-fordeling. Med baksetene felt ned, har Mazda 6e 1074 liter bagasjeplass. Den har også 70 liter lasteplass under panseret og trekke henger på 1500 kilo.
Foreløpig er ikke firehjulsdrift på trappene, men det er noe Mazda Europa ønsker seg. Kanskje også adaptiv demping. Bilen vi kikket på var ikke satt opp med forskjellige kjøremoduser, men det kommer. Det er et software-aspekt som er enkelt å implementere.
Tekniske data Mazda 6e
E-Skyactive EV E-Skyactive EV Long Range
Motor: EL, bakhjulsdrift EL, bakhjulsdrift
Effekt, kW/hk: 190/258 180/244
Dreiemoment, Nm: 320 320
Batteri, kWt: 68,8 80
Maks ladehastighet DC, kW: 200 95
Rekkevidde, WLTP km: 479 552
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,66 1,67
Ombordlader AC, KW: 11 11
Egenvekt, kg: 1971 1975
Tilhengervekt, kg: 1500 1500
Lengde/bredde/høyde, cm: 492/189/149 492/189/149
Akselavstand, cm: 290 290
Bakkeklaring, cm: 15 15
Bagasjerom, liter: 330
Frunk, liter: 70 70
Standard dekkdimensjon: 245/45-19
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,6 7,8
Toppfart, km/t: 170 170
Pris fra, kr: Ikke offentliggjort
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn