Fornyet Porsche Taycan
Den dyreste versjonen har ikke engang bakseter
Porsche har fornyet Taycan og lanserer i tillegg rekordmodeller som er ventet til Norge i løper av våren sammen med de andre versjonene
Porsche Taycan hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i 2019 og tiden er kommet for et ansiktsløft. Det dreier seg imidlertid ikke bare om utseendet. Rekkevidde, ladehastighet og ytelser er forbedret.
Med den største batteripakken øker WLTP-rekkevidden til opptil 678 kilometer, som er en økning på 175 km eller 35 prosent sammenlignet med forgjengeren, ifølge Porsche.
Sammenlignet med forgjengeren
Da vi testet Taycan 4S i 2020 konkluderte vi med at den serverte den umiskjennelige Porsche-følelsen og en komplett kjøre- og kvalitetsopplevelse ingen andre helt var i nærheten av, men at den verken kjørte billigst, raskest eller lengst.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Porsche Taycan 4S
Det oppgitte forbruket var 2,11 kWt/mil, rekkevidde 463 kilometer. For oppgraderte 4S (1 276 518 kroner) skal forbruket ved kombinert kjøring ligge mellom 1,77 og 20,9 kWt/mil.
Rekkevidden ved blandet kjøring er oppgitt til 549 - 642 kilometer med Performance Battery Plus, som er ekstrautstyr til 67 700 kroner. Det innebærer kort og godt et større batteri, 97 kWt netto i stedet for 83,3 kWt. Med standardbatteriet er maks-rekkvidden oppgitt til 557 kilometer (alle tallene er i henhold til WLTP).
I tillegg til potensielt færre ladestopp, skal Taycan også lade raskere. Ved 800-volts DC-ladestasjoner kan den lades med opptil 320 kW, som er 50 kW mer enn tidligere.
Vinduet for hurtiglading er også utvidet og du skal kunne se 300 kW i opptil fem minutter. Oppdateringene gjelder alle de tre karosseriformene: Sportssedan, Sport Turismo og Cross Turismo.
Topper utvalget
Også akselerasjonen er blitt hvassere. Forbedringen er mest synlig på standardversjonen som har fått 82 flere hester og som med det er blitt 0,6 sekunder raskere fra null til hundre. 952 hester sterke Taycan Turbo S skal nøye seg med 2,4 sekunder på sprinten.
Og som ikke det var nok, så har Porsche kunngjort at de slipper ytterligere to versjoner med enda mer ekstreme ytelser i samme slengen. Det dreier seg om to utgaver av Taycan Turbo GT. Med Weissach-pakke skal den greie 0-100 km/t på 2,2 sekunder. 0-200 km/t skal gå unna på vanvittige 6,4 sekunder. Toppfarten ligger over 300 km/t og elmotorene leverer opptil 815 kW/1108 hk og 1340 Nm med Launch Control og overboost-effekt. 1 034 Hk
I begge Taycan Turbo GT-modellene brukes en omformer med maksimalt 900 ampere på bakakselen. Den sørger for enda enda mer kraft og dreiemoment enn i Taycan Turbo S, som har 600-ampere i omformeren. For bedre effektiviteten brukes også silisiumkarbid som halvledermateriale. Overføringsforholdet og robustheten til girkassen er også forbedret, noe som muliggjør er dreiemoment på opptil 1340 Nm.
Sammenlignet med Taycan Turbo S er vekten redusert ved utvidet bruk av karbon og seter laget av karbonforsterket plast. Taycan Turbo GT med Weissach-pakke skal være rundt 75 kilo lettere enn Turbo S. Mye av vekttapet skyldes at baksetene er kastet ut.
Fastmontert vinge
GT-versjonene kommer standard med det meste av utstyret som finnes i Porsches hyller. Som bakakselstyring og Porsche Torque Vectoring Plus, som innebærer variabel kraftdistribusjon på bakhjulene og elektronisk styrt differensiallås bak.
GT-versjonene har også Active Ride-fjæring med modellspesifikk tuning. Under dynamisk kjøring skal det vsikre god kontakt med underlaget ved hjelp av en balansert belastning på hjulene. Egne sommerdekk med 21-tommers smidde lettvektsfelger for høy ytelse er også standard.
De eksklusive Turbo GT-felgene sparer vekt og sikrer samtidig effektiv ventilasjon av bremsene. Frontspoileren er unik for GT-utgavene og kanaliseringen av luften på undersiden skal være optimalisert. Med Weissach-pakken følger en diger og fastmontert vinge som skal gi opptil 220 kilo mer marktrykk.
Rekordbil
Dokumentasjon på ytelsene finnes allerede. Ifølge Porsche er Taycan Turbo GT med Weissach-pakken den raskeste serieproduserte elektriske bilen på Weathertech Raceway Laguna Seca i California.
23. februar i år ble Porsche-sjåføren Lars Kern klokket inn til en rundetid på 1:27.87, som skal være raskere enn noen annen elektrisk bil godkjent for vanlig vei. En preppet Tesla Model S Plaid skal ha greid samme runde på 1:28.213 tidligere.
Bilen har selvsagt også besøkt Nürburgring. Med Kern bak rattet skal en preproduksjonsutgave notert en rundetid på 7:07.55 minutter på Nordschleife, som er hele 26 sekunder raskere enn Kern greide med en Taycan Turbo S i august 2022.
Den nye tiden står også som gjeldende rekord for serieproduserte elektriske biler, og gjør Turbo GT til den raskeste bilen med fire dører, uansett drivlinje på Nürburgring, ifølge Porsche. Rekorden er det for øvrig Mercedes-AMG One som har med en rundetid på 6:30.705.
– De to rekordene på Laguna Seca og på Nordschleife viser hvilket fantastisk banepotensial det er i Taycan, sier Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge, og legger til:
– For å maksimere resultatene på bane, er det ikke nok å bare ha så mye kraft som mulig. Totalpakken med akselerasjon og bremsing, grep i svingene, aerodynamikk, stabilitet og finjustering må være riktig. Med Taycan Turbo GT, og spesielt i Taycan Turbo GT med Weissach-pakken har ingeniørene våre oppnådd helt fantastiske resultater, sier Hiller.
Tekniske data
Billigste Taycan versus dyreste (sportssedan-karosseri)
Porsche Taycan vs Porsche Taycan Turbo GT med Weissach-pakkke
Motor: 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 300/408 580/789
Dreiemoment, Nm: 410 1340
Fremdrift: Bakhjulsdrift firehjulsdrift
Egenvekt, kg: 2090 2220
Taklast, kg: 75 --
Lengde/bredde/høyde, cm: 496/197/140 497/200/138
Akselavstand, cm: 290 290
Bagasjerom, liter: 407 367
Frunk, liter: 84 84
Standard dekkdimensjon: F: 225/55R19 B: 275/45R19 F: 265/35R21 B: 305/30R21
Batterikapasitet, kWh (netto): 82,3 97
Maks ladeeffekt DC, kW: 270 320
Rekkevidde, WLTP km: 592 556
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,66 2,06
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,8 2,2
Toppfart, km/t: 230 305
Pris fra, kr: 1 092 511 2 603 633
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn