Fornyet Porsche Taycan

Den dyreste versjonen har ikke engang bakseter

Porsche har fornyet Taycan og lanserer i tillegg rekordmodeller som er ventet til Norge i løper av våren sammen med de andre versjonene

<b>TIL NORGE:</b> Nye Taycan kommer til norske Porsche-sentre våren 2024. Det gjelder også toppmodellene Taycan Turbo GT og Turbo GT med Weissach-pakke (bildet) - den er kraftigste serieproduserte Porsche noensinne.
TIL NORGE: Nye Taycan kommer til norske Porsche-sentre våren 2024. Det gjelder også toppmodellene Taycan Turbo GT og Turbo GT med Weissach-pakke (bildet) - den er kraftigste serieproduserte Porsche noensinne. Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Porsche Taycan hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i 2019 og tiden er kommet for et ansiktsløft. Det dreier seg imidlertid ikke bare om utseendet. Rekkevidde, ladehastighet og ytelser er forbedret.

Med den største batteripakken øker WLTP-rekkevidden til opptil 678 kilometer, som er en økning på 175 km eller 35 prosent sammenlignet med forgjengeren, ifølge Porsche.

Sammenlignet med forgjengeren

Da vi testet Taycan 4S i 2020 konkluderte vi med at den serverte den umiskjennelige Porsche-følelsen og en komplett kjøre- og kvalitetsopplevelse ingen andre helt var i nærheten av, men at den verken kjørte billigst, raskest eller lengst.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Porsche Taycan 4S

Det oppgitte forbruket var 2,11 kWt/mil, rekkevidde 463 kilometer. For oppgraderte 4S (1 276 518 kroner) skal forbruket ved kombinert kjøring ligge mellom 1,77 og 20,9 kWt/mil.

<b>LUFTFJÆRING ER STANDARD:</b> Maks bakkeklaring varierer etter versjon. Maks bakkeklaring (luftfjæring i offroad) er 17,6 cm i Cross Turismo-versjonen.
LUFTFJÆRING ER STANDARD: Maks bakkeklaring varierer etter versjon. Maks bakkeklaring (luftfjæring i offroad) er 17,6 cm i Cross Turismo-versjonen. Foto: Produsenten

Rekkevidden ved blandet kjøring er oppgitt til 549 - 642 kilometer med Performance Battery Plus, som er ekstrautstyr til 67 700 kroner. Det innebærer kort og godt et større batteri, 97 kWt netto i stedet for 83,3 kWt. Med standardbatteriet er maks-rekkvidden oppgitt til 557 kilometer (alle tallene er i henhold til WLTP).

FORBEDRINGER: De nye modellene kommer blant annet med ambient-belysning, oppgradert adaptiv luftfjæring, forseter med varme, elektriske ladeluke på fører- og passasjerside, servostyring pluss, varmepumpe, Porsche Intelligent Range Manager og elektrisk innfellbare speil. Park Assist foran og bak med ryggekamera er også en del av standardpakken.
FORBEDRINGER: De nye modellene kommer blant annet med ambient-belysning, oppgradert adaptiv luftfjæring, forseter med varme, elektriske ladeluke på fører- og passasjerside, servostyring pluss, varmepumpe, Porsche Intelligent Range Manager og elektrisk innfellbare speil. Park Assist foran og bak med ryggekamera er også en del av standardpakken. Foto: Produsent
<b>FORBEDRET:</b> Instrumentene, senterdisplayet og passasjerdisplayet (ekstrautstyr) har fått forbedret brukergrensesnitt og med flere funksjoner. Modusbryteren (Drive Mode) på rattet kommer nå som standard. Apple CarPlay er blitt mer omfattende integrert i kjøretøyets skjermer og funksjoner. Den nye In-Car Video-funksjonen muliggjør videostreaming på senterdisplayet og passasjerdisplayet
FORBEDRET: Instrumentene, senterdisplayet og passasjerdisplayet (ekstrautstyr) har fått forbedret brukergrensesnitt og med flere funksjoner. Modusbryteren (Drive Mode) på rattet kommer nå som standard. Apple CarPlay er blitt mer omfattende integrert i kjøretøyets skjermer og funksjoner. Den nye In-Car Video-funksjonen muliggjør videostreaming på senterdisplayet og passasjerdisplayet Foto: Produsenten

I tillegg til potensielt færre ladestopp, skal Taycan også lade raskere. Ved 800-volts DC-ladestasjoner kan den lades med opptil 320 kW, som er 50 kW mer enn tidligere.

Vinduet for hurtiglading er også utvidet og du skal kunne se 300 kW i opptil fem minutter. Oppdateringene gjelder alle de tre karosseriformene: Sportssedan, Sport Turismo og Cross Turismo.

Topper utvalget

Også akselerasjonen er blitt hvassere. Forbedringen er mest synlig på standardversjonen som har fått 82 flere hester og som med det er blitt 0,6 sekunder raskere fra null til hundre. 952 hester sterke Taycan Turbo S skal nøye seg med 2,4 sekunder på sprinten.

Og som ikke det var nok, så har Porsche kunngjort at de slipper ytterligere to versjoner med enda mer ekstreme ytelser i samme slengen. Det dreier seg om to utgaver av Taycan Turbo GT. Med Weissach-pakke skal den greie 0-100 km/t på 2,2 sekunder. 0-200 km/t skal gå unna på vanvittige 6,4 sekunder. Toppfarten ligger over 300 km/t og elmotorene leverer opptil 815 kW/1108 hk og 1340 Nm med Launch Control og overboost-effekt. 1 034 Hk

<b>FIRE DØRER, MEN IKKE BAKSETER:</b> Taycan Turbo GT med Weissach-pakke er bygget for banekjøring og kommer uten bakseter for å spare vekt. Et bagasjerom på 367 liter er uansett ikke spesielt familievennlig. Andre vektsparetiltak er forseter i karbonforsterket plast.
FIRE DØRER, MEN IKKE BAKSETER: Taycan Turbo GT med Weissach-pakke er bygget for banekjøring og kommer uten bakseter for å spare vekt. Et bagasjerom på 367 liter er uansett ikke spesielt familievennlig. Andre vektsparetiltak er forseter i karbonforsterket plast. Foto: koslowskiphoto_2023

I begge Taycan Turbo GT-modellene brukes en omformer med maksimalt 900 ampere på bakakselen. Den sørger for enda enda mer kraft og dreiemoment enn i Taycan Turbo S, som har 600-ampere i omformeren. For bedre effektiviteten brukes også silisiumkarbid som halvledermateriale. Overføringsforholdet og robustheten til girkassen er også forbedret, noe som muliggjør er dreiemoment på opptil 1340 Nm.

<b>MER KOMFORT:</b> Disse setene i Taycan Turbo Cross Turismo ser noen hakk mer komfortable ut. 
MER KOMFORT: Disse setene i Taycan Turbo Cross Turismo ser noen hakk mer komfortable ut.  Foto: Produsentene

Sammenlignet med Taycan Turbo S er vekten redusert ved utvidet bruk av karbon og seter laget av karbonforsterket plast. Taycan Turbo GT med Weissach-pakke skal være rundt 75 kilo lettere enn Turbo S. Mye av vekttapet skyldes at baksetene er kastet ut.

Fastmontert vinge

GT-versjonene kommer standard med det meste av utstyret som finnes i Porsches hyller. Som bakakselstyring og Porsche Torque Vectoring Plus, som innebærer variabel kraftdistribusjon på bakhjulene og elektronisk styrt differensiallås bak.

GT-versjonene har også Active Ride-fjæring med modellspesifikk tuning. Under dynamisk kjøring skal det vsikre god kontakt med underlaget ved hjelp av en balansert belastning på hjulene. Egne sommerdekk med 21-tommers smidde lettvektsfelger for høy ytelse er også standard.

TOPPMODELL:: Taycan Turbo GT bruker 2,3 sekunder fra null til 100 km/t, mens versjonen med Weissach-pakken bare bruker 2,2 sekunder. Dette gjør modellen en til to tideler raskere enn Taycan Turbo S.
TOPPMODELL:: Taycan Turbo GT bruker 2,3 sekunder fra null til 100 km/t, mens versjonen med Weissach-pakken bare bruker 2,2 sekunder. Dette gjør modellen en til to tideler raskere enn Taycan Turbo S. Foto: Produsent

De eksklusive Turbo GT-felgene sparer vekt og sikrer samtidig effektiv ventilasjon av bremsene. Frontspoileren er unik for GT-utgavene og kanaliseringen av luften på undersiden skal være optimalisert. Med Weissach-pakken følger en diger og fastmontert vinge som skal gi opptil 220 kilo mer marktrykk.

Tre former: Oppdateringene gjelder alle de tre karosseriformene: Sportssedan, Sport Turismo og Cross Turismo.
Tre former: Oppdateringene gjelder alle de tre karosseriformene: Sportssedan, Sport Turismo og Cross Turismo. Foto: Produsent

Rekordbil

Dokumentasjon på ytelsene finnes allerede. Ifølge Porsche er Taycan Turbo GT med Weissach-pakken den raskeste serieproduserte elektriske bilen på Weathertech Raceway Laguna Seca i California.

23. februar i år ble Porsche-sjåføren Lars Kern klokket inn til en rundetid på 1:27.87, som skal være raskere enn noen annen elektrisk bil godkjent for vanlig vei. En preppet Tesla Model S Plaid skal ha greid samme runde på 1:28.213 tidligere.

Variasjon: Det skiller over 1,5 millioner kroner mellom rimeligste og dyreste Taycan-modell: Prisene varierer fra 1 092 511 til 2 603 633 kroner.
Variasjon: Det skiller over 1,5 millioner kroner mellom rimeligste og dyreste Taycan-modell: Prisene varierer fra 1 092 511 til 2 603 633 kroner. Foto: Produsent

Bilen har selvsagt også besøkt Nürburgring. Med Kern bak rattet skal en preproduksjonsutgave notert en rundetid på 7:07.55 minutter på Nordschleife, som er hele 26 sekunder raskere enn Kern greide med en Taycan Turbo S i august 2022.

Den nye tiden står også som gjeldende rekord for serieproduserte elektriske biler, og gjør Turbo GT til den raskeste bilen med fire dører, uansett drivlinje på Nürburgring, ifølge Porsche. Rekorden er det for øvrig Mercedes-AMG One som har med en rundetid på 6:30.705.

– De to rekordene på Laguna Seca og på Nordschleife viser hvilket fantastisk banepotensial det er i Taycan, sier Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge, og legger til:

– For å maksimere resultatene på bane, er det ikke nok å bare ha så mye kraft som mulig. Totalpakken med akselerasjon og bremsing, grep i svingene, aerodynamikk, stabilitet og finjustering må være riktig. Med Taycan Turbo GT, og spesielt i Taycan Turbo GT med Weissach-pakken har ingeniørene våre oppnådd helt fantastiske resultater, sier Hiller.

Tekniske data

Billigste Taycan versus dyreste (sportssedan-karosseri)

Porsche Taycan vs Porsche Taycan Turbo GT med Weissach-pakkke

Motor: 2xEL 2xEL

Effekt, kW/hk: 300/408 580/789

Dreiemoment, Nm: 410 1340

Fremdrift: Bakhjulsdrift firehjulsdrift

Egenvekt, kg: 2090 2220

Taklast, kg: 75 --

Lengde/bredde/høyde, cm: 496/197/140 497/200/138

Akselavstand, cm: 290 290

Bagasjerom, liter: 407 367

Frunk, liter: 84 84

Standard dekkdimensjon: F: 225/55R19 B: 275/45R19 F: 265/35R21 B: 305/30R21

Batterikapasitet, kWh (netto): 82,3 97

Maks ladeeffekt DC, kW: 270 320

Rekkevidde, WLTP km: 592 556

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,66 2,06

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,8 2,2

Toppfart, km/t: 230 305

Pris fra, kr: 1 092 511 2 603 633

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn