Kia EV9
Den gigantiske familiebilen kommer med en helt spesiell funksjon
Den elektriske sjuseteren er enorm i størrelse, og har stjålet en idé fra bobilenes verden.

I løpet av fjerde kvartal i år er Kias neste elbil ventet til Norge. EV9 er navnet og det dreier seg om en familiebil av dimensjoner: 5,1 meter lang med mulighet for seks eller syv seter.
Akselavstanden er hele 3,1 meter. Nylig ble prislappen på modellen sluppet, og den starter rundt 900 000 kroner. (se prisene nederst i saken). Det dreier seg om godt utstyrte biler. Du må ut med 20 000 kroner ekstra dersom du ønsker panoramatak og 8900 kroner for metalliclakk.
Seks-seteren kommer med pilotstoler på andre rad som kan snus 180 grader mot tredje rad når bilen står stille - i såkalt Pause Mode. Både setene på første og andre rad er ventilerte og har fotskammel.
I Enjoy Mode kan setene legges bakover slik at man kan få hvilt skikkelig mens bilen lader. Koppholdere og ladepunkter er tilgjengelig på alle seterrader, også den bakerste.
Store skjermer
Instrumentpanelet og infotainment-systemet består av to sammenhengende skjermer, hver 31 centimeter brede. Et 14 centimeter bredt felt i berøringsskjermen er forbeholdt klimakontroll.
EV9 kommer også med head up-display og digitale sidespeil. Senterkonsollen har store oppbevaringsrom og er utstyrt med USB-kontakter og plate for trådløs lading av mobiltelefon. Bilen kan leveres med et Meridian-anlegg med 14 høyttalere.

Masse plass
Kia EV9 kan leveres med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Felles for begge er masse lagringsplass. Frunken på 2WD-versjonene rommer alene 80 liter - 52 liter med firehjulstrekk.

Med tredje seterad felt ned har du 828 liter bagasjeplass tilgjengelig, 333 liter dersom alle setene er i bruk. Trenger du å ha med mer enn det bilen kan romme, så kan EV9 med firehjulstrekk dra henger på 2,5 tonn.

800-voltsteknologi
Standardversjonen med bakhjulsdrift har batteri på 76,1 kWt, mens Long Range-versjonen med bakhjulsdrift samt Performance-versjonen med firehjulsdrift har 99,8 kWt-batteri.
2WD-versjonen er utstyrt med en 150 kW-motor som leverer 203 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm. Den trenger 9,4 sekunder på å komme seg fra 0 til 100 km/t. Maks rekkevidde er 541 kilometer basert på WLTP.

AWD-versjonen har to 141 kW-motorer som til sammen leverer 385 hestekrefter og opptil 700 Nm med boost-funksjonen aktivert. 0-100 km/t skal den greie på seks skunder, 5,3 sekunder med GT-line-spesifikasjon. WLTP-rekkevidden er oppgitt til 497 kilometer.

Lade opp verktøy
EV9 har som EV6 800-voltsteknologi som gjør at den kan lade like raskt som Porsche Taycan. Under ideelle forhold innebærer det at 4WD-versjonen kan gulpe i seg 219 kilometers rekkevidde på 15 minutter.

EV9 har også «vehicle to load»-funksjon som gjør at du kan bruke den til å lade opp for eksempel verktøy eller forsyne en annen elbil med strøm.
En litt småfiks detalj er vaskemaskin-funksjonen Car Wash Mode. Ved å trykke på en knapp sørger elektronikken for at alle dører og vinduer er lukket og at sidespeilene og dørhåndtakene felles inn.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn