Verdenslansering Taycan Turbo S

Slik blir Porsche Taycan

I dag ble Porsche Taycan Turbo S lansert. Den viktigste lanseringen fra Porsche på mange år.

Pluss ikon
<b>PORSCHE TAYCAN: </b>Slik ser den ut, Porsche Taycan. Over 3000 nordmenn har forhåndsbestilt Porsches aller første helelektriske bil.
PORSCHE TAYCAN: Slik ser den ut, Porsche Taycan. Over 3000 nordmenn har forhåndsbestilt Porsches aller første helelektriske bil. Foto: Porsche
Først publisert Sist oppdatert

Saken oppdateres fortløpende...

- Dette er de første helektriske sportsbilen vi lanserer, uttalte Porsche-sjefen, Oliver Blume, under lanseringen onsdag ettermiddag. Han pekte på at bilen skal ta egenskapene fra racerbanen ut på veien - og være like ikonisk som tidligere Porsche-modeller.

Selv om Porsche nå kommer med en elektrisk sportsbil, understreket Porsche-sjefen at fossildrevne biler fortsatt vil ha en viktig plass i selskapets portefølje.

Men, følger vi pengene så er det elektrisitet som gjelder fremover også for Porsche. De skal investere hele seks milliarder euro i elektrifisering de neste årene. De har bygd en splitter ny fabrikk til 700 millioner euro, som blant annet skal lage elektriske motorer til Porsche.

- I løpet av noen få år vil annenhver Porsche ha en elektrisk motor som en del av fremdriftsystemet, fortalte Porsche-sjefen under den nettbasert lanseringen onsdag ettermiddag.

Tekniske data:
Porsche Taycan Turbo S

Batteri: 93,4 kWh
Ytelse: 460 kW / 625 HK
Ytelse (boost): 560 kW / 761 HK
Dreiemoment: 1050 Nm
Maks ladehastighet: 270 kW
Lengde: 4963 mm
Bredde: 1966 mm/2144 mm m/speil
Høyde: 1,378 mm
Bagasjerom: 366 l bak / 81 l foran
Vekt: 2.295 u/fører
Maks hastighet: 260 km/t
0-100 km/t: 2,8 s
0-200 km/t: 9,8 s
Rekkevidde: 388-412 km (WLTP min/max)
Forbruk: 26,9 kWh/100km

Taycan må ha Porsche-kvalitet

Fra den nye fabrikken understreker Albercht Reinholt at en elektrisk Porsche må ha den kvaliteten man forventer fra en Porsche.

Det betyr blant annet ekstreme ytelser, som 0-100 på 2,8 sekund og 0-200 på 9,8 sekund.

Motoren får en toppytelse på 560 kW, noe som tilsvarer 716 hestekrefter og et dreiemoment på 1050 Nm.

Porsche Taycan: Pris

Porsche Taycan lanseres i to versjoner og blir priset slik:

Porsche Taycan Turbo: 1.314.000 kroner
Porsche Taycan Turbo S: 1.598.900 kroner

Prisene inkluderer frakt og levering.

I Norge er det over 3.000 kunder som har betalt depositum for Porsche Taycan.

Porsche Taycan: Rekkevidde

<b>PORSCHE TAYCAN:</b> Ingen tvil om at det er en Porsche. Lysstripen viser også slektskapet til Volkswagen.
PORSCHE TAYCAN: Ingen tvil om at det er en Porsche. Lysstripen viser også slektskapet til Volkswagen. Foto: Porsche

Rekkeviden til Porsch Taycan blir på inntil 450 kilometer basert på WLTP-standarden. Porsche lover også lynrask lading. Bilen er klar for 270 kW-ladehastighet, noe som skal gjøre at man kan "fylle på" 10 mils rekkevidde i løpet av fem minutter.

Bilen er utstyrt med to motorer som sørger for kraften. Den bakre akselen er utstyrt med to gir. Det første giret skal sørge for en rask oppstart, mens gir nummer to skal gi fart og rekkevidde.

Luftmotstanden til Porsche Taycan skal være på 0,22, noe som er lavere enn Tesla Model S, som har en dragkoeffisient på 0,24.

Styring på bakakselen

- Chassiset en del av vår ekspertise. Med Taycan tar vi dette til neste nivå. Blant annet blir styring på bakakselen tilgjengelig, noe som skal sikre full kontroll under krevende kjøring. Firehjulssystemet er raskere og bedre enn normale firehjulssystemet, hevdes det fra Porsche-hold.

Porsche lover også en fullt oppkoblet bil, noe som gjør at man skal kunne motta oppdateringer og gjøre endringer på bilens innstillinger trådløst.

Porsche selv hevder at de ikke bare har satt en ny standard for elektriske sportbiler, men at de har klart å kombinere elektrifisering med følelser og at bilen har fått "sjel".

Porsche Taycan: Eksteriør

Designet på Porsche Taycan er typisk "Porsche", selv om bilen bringer inn en del nye elementer.

Bilen har blant annet fått et nytt "ansikt" der det mest iøynefallende er firepunktslyktene som gir bilen et tøft visuelt uttrykk.

Bak har Porsche fått en heltrukket "lyslinje" - ikke helt ulikt Audi e-tron.

Porsche Taycan: Interiør

<b>TAYCAN: </b>Første offisielle bilde av interiøret i Porsche Taycan. Det skal være inspirert av første 911 fra 1963 og har mange likhetstrekk med interiøret i nye Porsche 911. Som 918 har ikke Taycan en tradisjonell girspak. Retningsvelgeren ligger sentralt på midtkonsollen og ser ut som en bryter. Instrumentet på toppen av dashbordet er en stoppeklokke for rundetider som følger med Sport Chrono-pakka. Det inkluderer også en Porsche Track Precision app.
TAYCAN: Første offisielle bilde av interiøret i Porsche Taycan. Det skal være inspirert av første 911 fra 1963 og har mange likhetstrekk med interiøret i nye Porsche 911. Som 918 har ikke Taycan en tradisjonell girspak. Retningsvelgeren ligger sentralt på midtkonsollen og ser ut som en bryter. Instrumentet på toppen av dashbordet er en stoppeklokke for rundetider som følger med Sport Chrono-pakka. Det inkluderer også en Porsche Track Precision app. Foto: Porsche

- Sitteposisjonen på Taycan er svært lik den man har i Porsche 911, uttalte sjefsdesigner Peter Varga under verdenslanseringen. Det betyr at man sitter lavt.

Interiøret er for øvrig "klassisk", men den nye og moderne "bredskjermen" som dekker deler av dashbordet gir tilgang til det meste av bilens funksjoner - inkludert underholdningssystemet.

Varga fortalte at hele operativsystemet er restrukturert for Porsche Taycan og lover at det skal være svært intuitivt og brukervennlig.

For første gang kan Porsche også tilby et interiør fritt for lær og skinn - om man ønsker.

<b>PANEL: </b>Instrumentclusteret ligger på en 16,8-tommer stor skjerm. Legg merke til at triptelleren står på 1963, året for første 911. Klokken viser selvsagt også 911.
PANEL: Instrumentclusteret ligger på en 16,8-tommer stor skjerm. Legg merke til at triptelleren står på 1963, året for første 911. Klokken viser selvsagt også 911. Foto: Porsche

Samarbeider med Apple

Porsche har inngått et unikt samarbeid med Apple. Fra berøringsskjermen (Porsche Advanced Cockpit) i Taycan kan Apple Music-abonnenter strømme over 50 millioner sanger, ferdige spillelister og den Apple-eide radiostasjonen Beats 1.

<b>TAYCAN: </b>Porsche tar egenskapene fra racerbanen med ut på gata. Det kan bli spennende. 0-200 km/t går unna på 9,8 sekunder.
TAYCAN: Porsche tar egenskapene fra racerbanen med ut på gata. Det kan bli spennende. 0-200 km/t går unna på 9,8 sekunder. Foto: Porsche
<b>BERØRT: </b>Over konsollen ser vi et 10,9-tommer stort infotainmentdisplay. Skjermen lengre ned er 8,4-tommer stort med haptisk feedback. Skjermen foran passasjersetet er ekstrautstyr.
BERØRT: Over konsollen ser vi et 10,9-tommer stort infotainmentdisplay. Skjermen lengre ned er 8,4-tommer stort med haptisk feedback. Skjermen foran passasjersetet er ekstrautstyr. Foto: Porsche

Porsche Taycan: Lading

Taycan vil ha et 800 volt-system som åpner for rekordrask lading med 270 kW-kapasitet. Ifølge Porsche vil det kun ta fem minutter å lade bilen for 100 kilometers rekkevidde med 270 kW-lading.

Vi har tidligere skrevet at Taycan skal støtte ladehastigheter på opp til 350 kW, men fasiten ble altså 270 kW. Om det betyr at hastigheten kan skrus på på et senere tidspunkt vites ikke.

Foreløpig er det ingen elbiler som støtter 350 kW lading, ifølge Norsk Elbilforening.

Ionity-ladenettverket skal støtte lading på hastigheter opp til 350 kW.

Det lå altså an til at Taycan skulle bli den første bilen til å støtte denne ladehastighetene, men ifølge Electrek vil 350 kW-kapasitet bli mulig først i 2021.

<b>PRIS PORSCHE TAYCAN:</b> Du må ut med 1,3 eller 1,6 millioner kroner for å sikre deg en Porsche Taycan.
PRIS PORSCHE TAYCAN: Du må ut med 1,3 eller 1,6 millioner kroner for å sikre deg en Porsche Taycan. Foto: Porsche

Porsche er del av VW-konsernet, og Volkswagen er en av partnerne bak hurtigladenettverket Ionity, der også BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company er med.

I løpet av 2020 skal Ionity ha opprettet rundt 400 hurtigladestasjoner på strategiske steder langs hovedferdselsårene i Europa. De første Ionity-laderne er på plass i Norge, og er laget for opptil 350 kW ladeeffekt.