Peugeot e-3008
Nå får den alt nordmenn ønsker seg av en elbil
Firehjulstrekk, Long Range-versjon med 700 kilometers rekkevidde, god bakkeklaring og plass, og muligheten til å trekke henger.
Peugeot har siden januar 2020 solgt rundt 6500 versjoner av elektriske e-2008 og 5000 biler av e-208. Det plasserer dem i midtsjiktet på registreringsstatistikken bak biler som MG ZS EV.
Vi Menn Bil har gitt Peugeot-modellene god omtale, men medioker rekkevidde har gjort at for eksempel e-2008 ikke er et reelt alternativ for mange av dem som ønsker å kjøre til hytta på fjellet vinterstid uten flere ladeøkter.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Peugeot e-2008
Les også: Elbilen vi trengte nå - Vi Menn Bils test av Peugeot e-208
Situasjonen blir en ganske annen når det gjelder splitter nye e-3008, som er ventet til Norge til våren. Prisene starter på 428 900 kroner. Det er uten firehjulstrekk som kommer senere.
E-3008 er bygget på en helt ny plattform, som verker dreier seg om Ekofisk eller Gyda, men en chassis- og drivlinjebase som åpner for firehjulstrekk og rekkevidder opp mot 700 kilometer.
Long Range-utgave
Det blir flere valgmuligheter når det kommer til drivhjul og rekkevidde. Innstegsmodellen får motor foran, forhjulstrekk og 210 hestekrefter. Batteriet med en nettostørrelse på 73 kWt skal gi en rekkevidde opp mot 525 kilometer. Denne varianten vil senere også komme med firehjulsdrift. Da får den i tillegg en motor bak med 110 hestekrefter, som til sammen gir 320 hestekrefter. Batteri og rekkevidde skal være den sammen.
I tillegg kommer det en Long Range med forhjulstrekk og 230 hestekrefter. Den kommer med et batteri på 98 kWt netto, og skal ha en potensiell rekkevidde rundt 700 kilometer.
Ladehastighet er 160 kW, og ifølge Peugeot kommer e-3008 med smartlading som gjør at den lader på de prismessig gunstigste tidene. Den kommer også med såkalt V2L, Vehicle to Load, som innebærer at du kan bruke bilen som strømkilde til elektriske apparater når bilen står stille. Effekten er tre kW.
Litt kortere enn ID.4
Peugeot e-3008 er 454 centimeter lang, rundt fire centimeter kortere enn VW ID.4. Sammenlignet med dagens 3008, som ikke er elektrisk, så er e-3008 9,5 centimeter lengre, 5,4 centimeter bredere og to centimeter høyere.
Akselavstanden er 5,5 centimeter lengre. Bakkeklaringen på 19,8 centimeter er litt lavere enn dagens 3008. Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 520 liter, helt likt som 3008 med kun forhjulstrekk. E-3008 kan trekke henger på 1200 til 1350 kilo avhengig av modell.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Peugeot 3008 som plug in-hybrid
690 watts musikkanlegg
Innvendig har i-Cockpit-layouten fått en oppgradering. En buet, 53 centimeters bred HD-panoramaskjerm utgjør hovedbestanddelen av dashbordet og er plassert slik at du skal se informasjonen over det kompakte rattet som er blitt Peugeots varemerke. Det blir nå utstyrt med varme.
Bilen kan leveres med stereoanlegg som Peugeot har utviklet sammen med franske Focal. Det dreier seg om et 690 watts anlegg med 10 høyttalere.
E-3008 kommer også standard med trådløs Apple CarPlay og Android Auto og et navigasjonssystem fra TomTom. Dette inkluderer blant annet en reiseplanlegger som gjør det lettere å planlegge ladeøkter og dermed maksimere bilens rekkevidde, ifølge Peugeot.
Kommer til andre Stellantis-merker
Det er bilkonglomeratet Stellantis som har utviklet den splitter nye STLA Medium-plattformen som hadde verdenspremiere i juli i år. E-3008 er den første modellen som bygges på denne plattformen.
STLA er ikke bare godt nytt for Peugeot, men også de andre merkene i Stellantis-gruppen, som Citroën, Opel, Fiat og Jeep. Nye modeller fra disse merkene vil dermed også komme med betydelige bedre rekkevidde.
Les også: Her har vi samlet tester av fire Stellatis-modeller
STLA Medium er basert på en 400-volts arkitektur og skal gi rom for at bilene kan lades fra 20 til 80 prosent på 27 minutter. I begynnelsen av 2024 vil Peugeot komme med informasjon om en større elektrisk SUV – e-5008.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn