New Energy Vehicle-politikken

Kina er på vei til å sende sjokkbølger inn i elbil-markedet

Verdens største bilmarket vil snart straffe produsenter som ikke lager nok elbiler.

Pluss ikon
<b>KINESISK ELBIL: </b>Den elektriske SUV-en M-Byte er utviklet av det kinesiske selskapet Byton. Elbilen lanseres internasjonalt og skal rulle på norske veier fra 2020. Det blir ikke den siste kinesiske elbilen. Kina akselererer nå overgangen til såkalte «ny energi»-biler. Målet er blant annet å skape en internasjonal industri for kinesiske elbiler
KINESISK ELBIL: Den elektriske SUV-en M-Byte er utviklet av det kinesiske selskapet Byton. Elbilen lanseres internasjonalt og skal rulle på norske veier fra 2020. Det blir ikke den siste kinesiske elbilen. Kina akselererer nå overgangen til såkalte «ny energi»-biler. Målet er blant annet å skape en internasjonal industri for kinesiske elbiler Foto: Visual China Group / Getty Images
Først publisert Sist oppdatert

Kina er på vei til å riste kraftig i motorindustrien når de nå innfører strenge føringer for å promotere såkalte «ny energi»-biler.

Fra 2019 risikerer de store bilprodusentene straff med mindre de når kvoter for null- og lavutslippsbiler eller de kjøper kreditt fra andre selskap som overgår sine kvoter, skriver Bloomberg.

Kinas plan har flere sider: På den ene vil de minske forurensningen i landet og gjøre seg mindre avhengig av å importere olje. På den andre å skape en internasjonal industri for kinesiske elbiler.

Elbiler utgjør bare tre prosent av det totale bilmarkedet i Kina, men takket være landets enorme størrelse er dette likevel verdens største elbilmarked, foran Europa på andreplass og USA på tredje.

Tre prosent gir mer enn nok rom for å utvide, noe Kina nå presser på for å få til. Myndighetene gir forbrukere fordeler ved kjøp av elbiler (tilsvarende i Norge) samtidig som de presser motorgigantene til å produsere flere elbiler.

<b>HYBRID: </b>BYD Tang er en svært populær ladehybrid i verdens største bilmarked, og var blant Kinas mest solgte i 2015 og 2016. Dette er oppfølgeren Tang II.
HYBRID: BYD Tang er en svært populær ladehybrid i verdens største bilmarked, og var blant Kinas mest solgte i 2015 og 2016. Dette er oppfølgeren Tang II. Foto: Wikipedia

Globale følger

Organisasjonen International Council on Clean Transportation (ICCT) omtaler politikken som en global milepæl.

- Siden Kina er verdens største bilmarked, vil dette New Energy Vehicle (NEV)-mandatet utvilsomt få fart på den globale overgangen til nullutslippsbiler, som vil være avgjørende for klimaet og luftkvaliteten i byer, uttaler organisasjonen.

Bloomberg anslår at markedet for elbiler i Kina kommer til å vokse til 4-5 prosent innen 2020. Det vil si at produksjonen skal omtrent firedobles i forhold til 2017.

<b>VERDENS MEST SOLGTE ELBIL:</b> Du har kanskje ikke hørt om BAIC, men selskapets elbiler i EC-serien var verdens mest solgte i 2017. Nesten 80.000 biler rullet ut fra forhandlerne. På bildet ser vi BAIC EC-180.
VERDENS MEST SOLGTE ELBIL: Du har kanskje ikke hørt om BAIC, men selskapets elbiler i EC-serien var verdens mest solgte i 2017. Nesten 80.000 biler rullet ut fra forhandlerne. På bildet ser vi BAIC EC-180. Foto: Wikipedia

Reglene er innviklede med mange «hvis» og «dersom», men grovt sett er retningslinjene som følger: For bilselskap som produserer mer enn 30.000 biler må NEV-kreditten være på minst ti prosent.

Hvor miljøvennlig bilen er, avgjør kreditten. En batteridrevet elbil må blant annet ha en rekkevidde på minst 100 km og en toppfart på minst 100 km/t for å kvalifisere. Jo lengre rekkevidde, jo mer kreditt kalkuleres for bilen. Avhengig av bilens egenskaper kan den få maksimalt 6 kredittpoeng.

Ford langt bak i løypa

Kinesiske myndigheter har gjort en vurdering av de største bilprodusentene i forhold til hvor godt de ligger an i NEV-løypa. Her kommer kinesiske selskap som BYD og BAIC godt ut, mens Ford og den kinesiske SUV-produsenten Great Wall Motors ligger heller dårlig an.

Merker som Toyota og Volkswagen havner omtrent midt på treet. Rene elbilselskap som amerikanske Tesla og kinesiske NIO har foreløpig lavt volum, men er forventet å score bra.

Ifølge Bloomberg er de aller fleste globale bilmerkene, som tradisjonelt har produsert bensin- og dieselbiler, langt unna å nå kravene.

<b>BASERER NY ELBIL PÅ MUSTANG: </b>Denne strektegningen er foreløpig det beste Ford har å vise til når det gjelder elbil. Da ser vi bort fra ombyggingen av Ford Focus.
BASERER NY ELBIL PÅ MUSTANG: Denne strektegningen er foreløpig det beste Ford har å vise til når det gjelder elbil. Da ser vi bort fra ombyggingen av Ford Focus. Foto: Ford

Ford er blant selskapene som tar grep. De investerer nå mer enn 92 milliarder kroner i elektrifisering og planlegger å tilby i alt 40 elektrifiserte modeller globalt, i løpet av 2022. 16 av disse modellene vil være helelektriske biler.

Selskap som BMW, Mercedes, Audi, Hyundai, Kia og Volkswagen har også annonsert store elbilsatsinger, men de færreste har en elbil i butikk kundene faktisk kan gå å kjøpe.

Disse forbrukerne kan forvente flere nylanseringer i årene som kommer - ikke minst takket være Kina.

- Kina kan ta kontroll over markedet

Magnus Blaker er motorekspert i Nettavisen. Han tror Kina er i posisjon til å ta kontrollen i markedet.

- Kina har store utfordringer med forurensning, og den eksplosive veksten i antall som har hatt råd til å kjøpe bil de siste årene har ikke gjort problemet noe mindre, sier han til Side3.

- Men dette kan nok vel så mye sees på som at Kina ser sitt snitt til å lede utviklingen på et felt der både amerikansk- og europeisk bilindustri har holdt litt igjen. Det er faktisk koreansk industri, med LG i spissen, som har vært den største premissleverandøren for elbiler de siste årene - også de europeiske og amerikanske. Her er det et enormt marked de kan få kontroll over i årene som kommer. Skal du bli ledende, hjelper det å ha kontroll på verdens største bilmarked.

Også motorekspert Øyvind Jakobsen i Vi Menn Bil forventer innrykk fra kinesisk hold framover.

- Når Kina innfører et slikt system, blir landet den desidert viktigste premissleverandøren for elbiler. Om du kan si mye om det politiske systemet i landet, er det en kjensgjerning at det ikke skorter på gjennomføringskraft. Det er bare å forberede seg på at elbiler fra Kina i løpet av få år vil komme til Norge og Europa. Dette blir noe annet enn de stusslige kinesiske forsøkene på å selge fossilbiler i Europa, sier Jakobsen til Side3.