LeSEE

LeSEE: Tesla fikk akkurat en alvorlig konkurrent

- Vi ønsker å gi bort elbilen gratis, sier utvikleren av elbilen LeSEE.

NY ELBIL PÅ VEI: Toppsjef og medgrunnlegger Jia Yueting i LeEco viste fram konseptelbilen LeSEE i Beijing onsdag 20. april 2016.
NY ELBIL PÅ VEI: Toppsjef og medgrunnlegger Jia Yueting i LeEco viste fram konseptelbilen LeSEE i Beijing onsdag 20. april 2016. Foto: Damir Sagolj (NTB Scanpix/Reuters)
Først publisert

Det kinesiske selskapet LeEco avduket onsdag den elektriske konseptbilen LeSEE. Planene er å gi Teslas populære elbil Model S real konkurranse.

LeEco er mest kjent for å lage TV-er og mobiltelefoner, men investerte tidligere i 2016 i Faraday Future (som står bak det vanvittige elbilkonseptet FFZero1) og Aston Martin.

Les også: Tesla-gründer: – Norge har alle muligheter

Bilprodusenter i Kina satser stort på elbiler, og LeSEE føyer seg inn i en rekke elektriske modeller under utvikling av flere produsenter i landet, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Ifølge LeEco skal LeSEE være en "smart", "tilkoblet" og "selvkjørende" bil.

Toppsjef Jia Yueting i LeEco signaliserer stor tro på selskapets elbil, og uttaler at han tror bilen kan hjelpe den kinesiske bilindustrien ut i det globale markedet.

Vil gjøre bilene gratis

Det som skiller LeEcos elbiler fra absolutt alle andre, er at den langsiktige planen er å tilby bilene til forbrukere gratis.

Kongstanken er å heller tjene penger på innhold og tjenester som selges gjennom de tilkoblede bilene.

Yueting sier imidlertid ingenting om når han tror det vil skje.

- Prismodellen på bilene våre vil bli lik modellen for mobiler og TV-er i dag. En dag vil bilene våre være gratis, vi er på vei dit, uttalte han under avdukingen av bilen.

Detaljene rundt gratiskonseptet er uklare. Yueting uttaler ifølge nettsiden Electrec at LeSEE skal bli et "verktøy for verdens første forflytnings-økosystem", at bilen kan bli "en del av en privat flåte av biler" og at de spesielle frontlyktene kan brukes til å indikere om en bil er tilgjengelig eller ei.

Fonetisk kan bilens navn hinte til en eller annen form for leasing, men dette er bare spekulasjon fra vår side.

Sportslig design

Første titt på LeSEE tyder på at kineserne satser på et sportslig og tiltalende design.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Coupen har har en bred og hissig front og en lav profil, og vil garantert skille seg ut på veien til tross for at designet minner en smule om Teslas.

Legg merke til de spesielle lyktene som brer seg over hele fronten. Vi kan bare håpe de følger med over i produksjonsutgaven av bilen.

- Toppfart: 210 km/t

Jia Yueting våget seg på en liten demonstrasjon av konseptbilen som ble vist fram onsdag. Med stemmestyring og en app på mobilen viste han fram hvordan LeSEE kan kjøre og parkere på egen hånd.

Yueting la til at bilen skal kunne kjenne igjen ansikter og lære seg kjøremønstre, og at baksetene på en eller annen måte skal tilpasse seg passasjeren slik at en person kan høre på musikk uten å forstyrre personen ved siden av som ser på film. Vi tror det når vi ser det.

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

Mer troverdig i en masseprodusert utgave er bilens store berøringsskjermer innebygget i forsetene. Her kan LeEco tilby filmer, spill og annet innhold i tråd med gratiskonseptet - som i det minste er en spennende tanke.

Ifølge Electrek skal den teoretiske toppfarten være 210 km/t. Ingen øvrige detaljer om rekkevidde, spesifikasjoner og mulig lansering av LeSEE er kjent så langt. Regn med flere detaljer under Beijing Auto Show som starter 24. april 2016.

Konseptbilder av LeSEE: