Ladbare hybridbiler 2019-2020
20 viktige ladbare hybrider
I løpet av 2019 og 2020 kommer det mange ladbare hybrider som har det til felles at de alle er svært interessante sett med norske øyne.
Avgiftssystemet har gjort plug in-hybridene svært populære i Norge. Du kan kjøre noen mil på bare strøm, men slipper uro knyttet til rekkevidde, jakten på ladestasjoner og ladekøer. Vi har plukker ut de heteste kandidatene som nylig er lansert, og som kommer rundt årsskiftet eller i 2020.
Toyota RAV4: Nå kan du lade den hjemme
Lenge sverget Toyota til selvladende hybrider, men nå kommer en storoffensiv både på elbiler og plug in-hybrider. Den selvladende versjonen er en av Norges mest solgte biler. En RAV4 du kan lade i kontakten hjemme, har enda større potensial. Foreløpig er det bare Prius som kan fås som ladbar hybrid, men det har en stund vært en dårlig skjult hemmelighet at også RAV4 vil komme som plug in-hybrid. Og nå er det bekreftet. I en meget spinkel pressemelding bekrefter Toyota at RAV4 Plug-in kommer neste år, og at den vil bli vist for første gang under Los Angeles Auto Show i november. Ifølge Toyota blir den ladbare versjonen den mest kraftfulle RAV4 noensinne. Fargen, kalt Supersonic Rød, hinter om overraskende ytelser, ifølge Toyota.
– Generelt kan vi bekrefte at Toyota jobber med fremtidige plug in-hybrider og vil lansere en ny modell årlig fra 2020, kommenterer Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
Ford Kuga: Endelig ladbar folke-Ford
Med en ladbar modell i den populære kompakt-SUV-klassen, har Ford endelig fått på plass en brennhet kandidat. Den fås ikke med firehjulstrekk, men med en elektrisk rekkevidde på opptil 56 km og raus bagasjeplass, er Ford Kuga mer aktuelle enn noensinne.
Motor: 2,5 bensin
HK: 225
Dreiemoment: Ikke oppgitt
Elmotor: Ikke oppgitt
Batteri: 14,4 kWh
Rekkevidde, el: 56 km
Oppgitt forbruk: 0,14 l/mil
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris, fra: 415 000 kroner
Kia Xceed: Prisgunstig plug-in
I november kommer crossoveren Kia Xceed til Norge med diesel og bensin. I februar kommer den som plug in-hybrid.
Motor: 1,6 bensin
HK: 141
Dreiemoment: 265 Nm
Elmotor: 44,5 kW
Batteri: 8,9 kWh
Rekkevidde, el: 48–50 km
Oppgitt forbruk: Ikke oppgitt
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris, fra: ca. 330 000 kroner
LES OGSÅ: Kia Xceed Plug In Hybrid - har det meste som nordmenn liker
BMW X5 xDrive 45e: Tredobler rekkevidden
Ladbare BMW X5 xDrive 45e kommer til plug in-konkurransen med rekkesekser og gjør 0–100 på under seks sekunder. Rekkevidden er tredoblet sammenlignet med forgjengeren 40e.
Motor: 3,0 rekkesekser
HK: 394
Dreiemoment: 600 Nm
Elmotor: 83 kW
Batteri: 24 kWh
Rekkevidde, el: 67–87 km
Oppgitt forbruk: 0,17 l/mil
Tilhengerfeste/hengervekt: Ja, 2700 kg
Pris, fra: 858 800 kroner
LES OGSÅ: BMW X5 XDRIVE 45E - tredobler rekkevidden
Mercedes GLE 350 de 4Matic: Dieselhybrid
I motsetning til erkekonkurrenten X5 plug in-hybrid kommer ikke ladbare Mercedes GLE 350 de 4Matic med sekssylindret bensinmotor, men med en firesylindret dieselmotor.
Ja, du leste riktig, dieselmotor. Den elektriske rekkevidden skal ligge i underkant av 10 mil.
Motor: 2,0 diesel
HK: 320
Dreiemoment: 700 Nm
Elmotor: 100 kW
Batteri: 31,2 kwh
Rekkevidde, el: 90–99 km
Oppgitt forbruk: 0,11 l/mil
Hengervekt: 3500 kg
Pris, fra: Ikke oppgitt
Peugeot 3008, Opel Grandland og DS7: Ladbar 4x4-trio:
Peugeot 3008 GT Hybrid 4, Opel Grandland X Hybrid 4 og DS 7 Crossback E-Tense 4x4 er en trio fra PSA-gruppen (Peugeot Société Anonyme), og alle kommer i løpet av året eller rett over nyttår med plug in-hybrider med samme drivlinje. Både Peugeot 3008 GT Hybrid 4, Opel Grandland X Hybrid 4 og DS 7 Crossback E-Tense 4x4 kommer med 1,6-liters bensinmotor, åttetrinns automatgir og elmotor på både for- og bakaksel og dermed 4x4. Alle kan leveres med hengerfeste. Prisen på DS-versjonen er klar. Det koster fra 570 000 kroner. De to andre vil ventelig bli rimeligere, Peugeoten vil antagelig koste rundt 500 000 kroner.
Motor: 1,6 bensin
HK: 300
Dreiemoment: 450 Nm
Elmotor: 2x80 kW
Batteri: 13,2 kwh
Rekkevidde, el: 50–59 km
Oppgitt forbruk: 0,13 – 0,22 l/mil
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris fra: 492 000 kroner
LES OGSÅ: Spennende hybrid fra Opel
Porsche Turbo S E-Hybrid: 680 hestekrefter
Med et totalt antall hestekrefter på 680 tar Turbo S E-Hybrid-versjonen av Porsches store SUV mer form som en ytelseshybrid enn en sparehybrid. Det ladbare Cayenne-hurtigtoget skal greie 0–100 på 3,8 sekunder.
Motor: 4,0 V8
HK: 680
Dreiemoment: 900 Nm
Elmotor: 100 kW
Batteri: 14,1 kWh
Rekkevidde, el: 40 km
Oppgitt forbruk: 0,39 l/mil
Hengervekt: 3000 kilo
Pris, fra: 2 052 900 kroner
AUDI A7 55 TFSI e quatro: Enda mer i vente
Store og linjelekre A7 kommer på markedet snart som plug in-hybrid, 55 TFSI e quattro. Denne drivlinjen finnes allerede i ladbare Audi Q5 55 TFSI e quatro som er på markedet i Norge nå. Samme drivlinje blir også å finne i A6.
En akselerasjon fra 0–100 km/t på 5,7 sekunder forteller at A7 55 TFSI e quattro ikke blir noen sinke. Mer interessant enn A7 er det nok at den store SUV-en Q7 kommer som plug in-hybrid neste år. Tallene her gjelder ladbare A7.
Motor: 2,0 bensin
HK: 367
Dreiemoment: 500
Elmotor: 105 kW
Batteri: 14,1 kWh
Rekkevidde, el: 40 km
Oppgitt forbruk: 0,21 l/mil
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris, fra: Ikke klar
LES OGSÅ: Audi Q5 viser frem lademusklene
Seat Terraco: Stor hybrid
SEATs store plug in-versjon, iSEAT, ble relansert som merke i Norge i fjor med en forretningsmodell uten bilselgerleddet, men ved kjøp og leasing via nettet. Det har ikke tatt av for SEAT, noe som kan skyldes mangelen på markedstilpassede modeller.
Men det kan plug in-versjonen av den røslige SUV-en Tarraco gjør noe med. Produksjonen starter i 2020.
Motor: 1,4 bensin
HK: 245
Dreiemoment: 400
Elmotor: 85 kW
Batteri: 13 kWh
Rekkevidde, el: 50 km
Oppgitt forbruk: Ikke oppgitt
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris, fra: Ikke klar
Citroën C5 Aircross: Ladbare uten 4x4
Citroën er også en del av PSA-gruppen og snart kommer også C5 Aircross som ladbare hybrid. Men i motsetning til sine slektninger må den nøye seg med én elmotor og har heller ikke firehjulstrekk. Trøsten er at den ventelig blir rimeligere. Den er ventet tidlig neste år.
C5 Aircross kommer med en motorpakke på 225 hestekrefter. Bensinmotoren er en 1,6-liters turbomotor med 180 hestekrefter som er koblet til en 8-trinns automatkasse. En elektrisk motor med 110 hestekrefter hjelper til med både ytelser og utslippsfri kjøring. Batteriet har en kapasitet på 13,2 kilowatt og lades på under to timer via normalladeinntaket på 7,4 kW. Samme drivlinje blir å finne i stasjonsvognen Peugeot 508 Hybrid. Mye tyder på at det komme en ladbare 508-versjon med firehjulstrekk og rundt 400 hester neste år som del av programmet Peugeot Sport Engineered.
Motor: 1,6 bensin
HK: 225
Dreiemoment: 380 Nm
Elmotor: 80 kW
Batteri: 13,2 kWh
Rekkevidde, el: 50 km
Oppgitt forbruk: 0,17 l/mil
Hengervekt: 1340 kilo
Pris: Ikke oppgitt
LES OGSÅ: Test av Citroën C5 Aircross 1,6 Puretech
VW Passat GTE og Skoda Super iV:
Populære stasjonsvogner
Den ladbare versjonen av VW Passat GTE har vært populær i Norge med mer en 3200 nyregistrerte biler i 2017. Nå er en ny Passat GTE klar for Norge med betydelig bedre elektrisk rekkevidde. Akkurat samme drivlinje kan du imidlertid også få i nye og ladbare Skoda Super iV som både er rimeligere og har større bagasjerom. Bagasjerommet er litt mindre enn den vanlige modellen på grunn av batteriet - 510 liter i stedet for 660 liter. Men det er fortsatt mye bagasjeplass og plassen i baksetet er enorm.
Motor: 1,4 bensin
HK: 218
Dreiemoment: 400
Elmotor: 85 kW
Batteri: 13 kWh
Rekkevidde, el: 55 km
Oppgitt forbruk: 0,15 l/mil
Hengervekt: 1600 kilo
Pris, VW Passat GTE: 465 000 kroner
Pris, Skoda Superb iV: 411 600 kroner
LES OGSÅ: VW Passat GTE - populær familiebil øker rekkevidden
BMW X3 30e: Firehjulstrekk
BMW har flere ladbare nyheter i ermet. En ladbar X3 30e med firehjulstrekk kommer før nyttår, og i løpet av første kvartal 2020 komme X1 som ladbar hybrid. Først ut er imidlertid BMW 330e (testet i Vi Menn nr. 37) og BMW 530e som nå også kan fås med firehjulstrekk. Noen stasjonsvogn er ikke i vente dessverre. Tallene her gjelder 530e xDrive.
Motor: 2,0 bensin
HK: 252
Dreiemoment: 420 Nm
Elmotor: 83 kW
Batteri: 12 kWh
Rekkevidde, el: 45-53 km
Oppgitt forbruk: 0,18-0,24 l/mil
Hengervekt: 750 kilo
Pris, fra: 594 100 kroner
Bentley Bentayga: Absolutt luksus
Bentley har fått en norsk avdeling som åpnet tidligere i år på Billingstad i Asker. Kort etter åpningen sikret den norske avdelingen seg en liten Europa-premiere på Bentley Bentayga Hybrid - riktignok prototype. Bentayga Hybrid kommer med en 3,0-liters V6 motor som er hentet fra Volkswagen-konsernet som Bentley er en del av. Den kraftige TFSI-motoren jobber sømløst sammen med en elektrisk motor som yter 350 Nm. Bentayga Hybrid vil ha Norgespremiere i midten av oktober. Det er allerede forhåndsolgt over 10 biler, ifølge Bentley Oslo.
Motor: V6 3.0 bensin
HK: 450
Dreiemoment: 700 Nm
Elmotor: 94 kW
Batteri: 17,3 kWh
Rekkevidde, el: 40-50 km
Oppgitt forbruk: Ikke oppgitt
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris, fra: 2,1 millioner kroner
Renault Captur E-TECH Plug-in: Billigst
Dersom du synes mange av disse ladbare hybridene er for store eller dyre, så har Renault et ess i ermet: Neste år kommer den vesle crossoveren Captur som plug in-hybrid. Med en 1,6-liters bensinmotor og et batteri på 9,8 kWh, skal den ha en rekkevidde på 65 kilometer, basert på WLTP. Ifølge Renault Norge er Renault den første rimelige modellen i sitt segment som tilbyr en plug-in hybrid drivlinje. Captur med tresylindret motor med 90 hester, koster fra 260 000 kroner i Norge. Det er også ventet at Megane kommer som ladbar hybrid i 2020.
Ford Explorer: 7-seters ladehybrid
Dette er en bil mange venter i spenning på. Under panseret sitter Fords 3.0-liters EcoBoost-motor, som sammen med en 100-hesters elmotor gir en totaleffekt på hele 457 hk og 825 Nm. Kreftene håndteres av en 10-trinns automatgirkasse. Den nye 7-seters ladbare hybrid-SUVen vil ha et estimert drivstofforbruk på 0,31 l/mil og et CO2-utslipp på 71 g/km. Elektrisk rekkevidde er estimert til 42 km, målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Et bagasjeromsvolum på opptil 2274 liter er raust. Raust er det også med koppholdere: Det er tolv av dem. At den kan trekke 2500 kilo er garantert noe mange nordmenn vil sette pris på. Ladbare Ford Explorer er ventet til Norge i mars.
Motor: V6 3.0 bensin
HK: 457
Dreiemoment: 825 Nm
Elmotor: 100 hk
Batteri: 13,1 kWh
Rekkevidde, el: 42 km
Oppgitt forbruk: 0,31 l/mil
Hengervekt: 2500 kilo
Pris, fra: 831 800 kroner
Les test av Ford Explorer Plug In-Hybrid her
Denne saken ble første gang publisert 05/11 2019, og sist oppdatert 06/11 2019.