Kia e-Soul, 3. generasjon 2019
Dobler rekkevidden på Kia e-Soul
Nye Kia e-Soul kommer i to versjoner. Den største batteripakken vil være på 64 kWh og gi en rekkevidde på inntil 452 kilometer. Nå er prisene på nye Kia e-Soul klare.
Det er tredje generasjon e-Soul som nå ser dagens lys. De første kundeleveringene i Norge er ventet å skje i løpet av sommeren, men allerede nå er interessen for bilen stor. 24 timer etter at Kia åpnet for muligheten for å reservere bilen, hadde 1800 nordmenn betalt depositumbeløpet på 7777 kroner for å sikre seg en plass i køen.
- Antall biler samt pris vet vi foreløpig ikke, uttaler Mette S. Sauge, informasjonsansvarlig i Kia Norge.
Nye Kia e-Soul kommer i to versjoner, med batteripakker på henholdsvis 64 kWh og 39,2 kwh. De nye batteriene har 25 prosent bedre energieffektivitet enn den utgående modellen. Med den største batteripakken på 64 kWh, skal Kia e-Soul klare en rekkevidde på 452 kilometer, målt etter WLTP-metoden.
Det er noe lavere enn da vi først omtale nye Kia e-Soul. Da skrev vi at den skulle få en rekkevidde på 485 kilometer.
Dagens Kia e-Soul har en rekkevidde på 250 kilometer, men det er etter den utgående (og alt for snille) NEDC-normen, slik at reell rekkevidde trolig er nærmere 150 kilometer.
LES OGSÅ: Vintertest av Kia e-Niro
Det betyr at nye Kia e-Soul trolig vil mer enn doble reell rekkevidde i forhold til dagens e-Soul-modell.
Tidligere i år testet den noe større Kia e-Niro. Den har også en batteripakke på 64 kWt. Her klarte vi en rekkevidde på 330 kilometer i minusgrader og på vinterføre. Trolig bør vi forvente minst like bra «vinter»-rekkevidde på nye e-Soul. På sommerføre bør en WLTP-rekkevidde på 452 kilometer på nye e-Soul ikke være så urealistisk.
2019 Kia e-Soul: Pris
Prisen på nye 2019-utgaven av Kia e-Soul er nå klare.
Prisen på Kia e-Soul med 39,2 kWt batteri, 136 hk og inntil 276 km rekkevidde blir på de ulike utgavene:
- Classic 279.900
- Active 310.900
- Exclusive 326.900
Prisen på Kia e-Soul 2019 utgaven med 64 kWt batteri, 204 hk, inntil 452 km rekkevidde
- Active 349.900
- Exclusive 365.900
Prisen inkluderer understellsbehandling, ekstra ladekabel type 2 til type to, gummimatter og bagasjeromsmatte. Ekstrautstyr og levering vil komme på toppen av prisene nevnt over.
CCS-lader på nye Kia e-Soul
Ladesystemet på nye Kia e-Soul er CCS og gjør at tredje generasjon Kia e-Soul kan lades fra 20–80 prosent på 42 minutter på en 100 kW DC-hurtiglader.
– Det er veldig gøy å lansere nok en elbil med tøff design og god rekkevidde. Soul Electric har vært en av våre bestselgere siden den ble lansert høsten 2014, og det er stor interesse for nye e-Soul, sier Irene Solstad, Adm. direktør for Kia i Bertel O. Steen i en pressemelding
Kia e-Soul i butikk i april
Nye Kia e-Soul vil vises frem på bilmessen i Genève 5. mars. Dagen før kan du reservere bilen din her i Norge. De første bilene vil dukke opp i en Kia-butikk nær deg «i løpet av april», som det heter i pressemeldingen.
Nye Kia e-Soul vil kun bli lansert som elektrisk bil for det europeiske markedet.
LES OGSÅ: Barsk skjærgårdsjeep klar for 850 hk
Kia e-Soul: Forbruk
Kia opplyser at de forventer et forbruk på 1,57 Wh/km. Den kraftigste elmotoren vil yte 204 hestekrefter (150 kW) og ha et dreiemoment på 395 Nm. 0–100 skal gå unna på 7,6 sekunder. Snittforbruket for bykjøring skal være på 109 Wh/km.
Den minste batteripakken får en motor som yter 136 hestekrefter/100 kW og rekkevidden på denne modellen blir på inntil 277 kilometer.
De nye batteripakkene til Kia e-Soul har en energitetthet på 250 Wh/kg. Det skal være en økning på 25 prosent i forhold til utgående modell.
Bagasjerom
Kia e-Soul får et bagasjerom på 315 liter. Lastekapasiteten øker til 1.339 liter om du legger ned baksetene. Det er noe mindre enn bagasjerommet på en storselger som Nissan Leaf, der bagasjerommet er på 435 liter.
Litt ny utvendig
Nye e-soul er 55 millimeter lenger enn forrige modell. Eksteriøret er fornyet, samtidig som mange av designelementene vi kjenner fra forgjengeren er beholdt. Blant nyhetene er nye LED-hovedlys, LED-tåkelys. Ladeporten er plassert i fronten bak en luke.
Forbedret interiør
Kia skriver at nivået på interiøret skal være betraktelig hevet. Det er mulig å velge en lyspakke som gjør at stemningen i interiøret endrer seg i takt med musikken.
Oppvarmede seter foran og varme i rattet er standard. I tillegg kan man bestille ventilerte seter, trådløs lader for telefon, head-up display og Harman Kardon lydanlegg.
Underholdningssystemet i bilen er kompatibelt både med Apple CarPlay og Android Auto. Bilen blir den første som leveres med et nytt telematikksystem fra Kia (Uvo Connect). Via bilens 10,25 tommers store informasjons- og underholdningsskjerm kan sjåføren få trafikkinformasjon, værmelding og oppdatert parkeringsinformasjon. Systemet skal også kunne identifisere og sjekke status på nærliggende ladestasjoner.
LES OGSÅ: Test av Huawei Watch GT - smartklokke med imponerende batterilevetid
En ny app, Uvo-app, er laget for Apple og Android. Den vil levere kjøredata fra bilen, se ladestatus, styre klimaanlegget og for å sende veibeskrivelser til bilen.
Energisparing
Nye Kia e-Soul har fem ulike nivåer for regenerering av energi. I tillegg er bilen utstyrt med en effektiv varmepumpe, og ventilasjonsanlegget kan stilles inn slik at det kun påvirker sjåføren, mens det skrus av i resten av bilen.
Sikkerhet
Karosseriet på nye e-Soul skal være stivere enn tidligere, med en høyere andel av høyfast stål og forsterkede sidepaneler. Dette skal redusere vibrasjoner og øke sikkerheten til passasjerene.
Kia e-Soul er utstyrt med filskifteholder, fotgjengergjenkjenning, tretthetsvarsel for fører og blindsonevarsling som inkluderer varsel ved kryssende trafikk ved rygging.
Levering av nye Kia e-Soul
I Norge kan nye Kia e-Soul bestilles fra 4. mars. Kia e-Soul leveres med garanti på 7 år/150.000 km. Nye Kia e-Soul blir produsert hos Kia i Gwangju i Korea.