Prøvekjørt: Lucid Air
Ikke bare er den rask, rekkevidden virker også meget solid
Toppmodellen har 1251 hestekrefter, gjør 0-100 km/t på to sekunder og har en oppgitt rekkevidde rundt 700 kilometer. Den koster imidlertid 2,8 millioner kroner. Nå kommer en langt rimeligere versjon der både luksusfølelsen og solid rekkevidde er ivaretatt.
Det mangler ikke på nykommere på det norske bilmarkedet. Flesteparten av dem er kinesiske. Det gjelder imidlertid ikke Lucid, som er amerikansk. Ikke fra Detroit, men Silicon Valley.
Først litt bakgrunn. Lucid ble grunnlagt i 2007 som batteriprodusenten Atieva av blant andre Bernard Tse, tidligere visepresident i Tesla. Dagens administrerende direktør og teknisk direktør hos Lucid er Peter Rawlinson. Han har tidligere vært direktør for kjøretøyteknikk hos Tesla og ledet utviklingen av Model S.
Les også: Her finner du vår aller første test av Tesla Model S
I 2014 bestemte selskapet seg for å ta sjansen på å bygge sin egen bil, luksussedanen Lucid Air, med imponerende tekniske data. Lanseringen har gått temmelig trådt og dersom du straks sender tankene til Fisker og deres utfordringer, så er situasjonen likevel en ganske annen hos Lucid.
Les også: Fisker Ocean prøvekjørt: Fire ting gjør at Fisker Ocean virkelig skiller seg ut på en positiv måte
Saudi-amerikansk
Partner med Aston Martin
Lucid produserer rundt 80 prosent av delene sine selv, blant annet batterier og motor. De har også utviklet en 900-volts inverter og frontenheten på Formel E-bilene, som brukes til å regenerer energi tilbake til batteriene, er levert av Lucid. I 2023 inngikk selskapet en partneravtale med Aston Martin. Når Aston Martin lanserer sin ultraluksuriøse elbil, vil den ha batterier og motorer levert av Lucid.
Riktignok har også Lucid hatt sin skjerv med økonomiske problemer, men siden 2018 har Saudi-Arabia investert penger i Lucid gjennom det søkkrike, statlige investeringsfondet (PIF). Senest i mars i år gikk fondet inn med ytterligere én milliard dollar i Lucid, og i fjor ble det åpnet en Lucid-fabrikk i Saudi-Arabia.
Majoritetseier er Ayar Third Investment Company, som er en del av PIF. Lucids hovedfabrikk ligger imidlertid i Arizona og rundt 80 prosent av delene til Air utvikles og produseres av Lucid selv.
Utstillingslokaler i Oslo
Helt nytt i Norge er merket faktisk heller ikke. Lucid har hatt showrom på Karl Johans gate i Oslo siden 2023 der de har Lucid Air utstilt. Den kommer med to elmotorer og et 118 kWt-batteri, og skal ha en rekkevidde opptil 883 kilometer forutsatt at du ikke slipper løs alle kreftene hele tiden. Toppmodellen Sapphire har hele 920 kW/1251 hestekrefter, skal greie 0-100 km/t på to sekunder, mens toppfarten er hele 330 km/t.
Lucids tilstedeværelse i Europa og Norge har vært av ganske beskjeden art. Kun syv biler er registrert i Norge, men så dreier det seg også om kostbare biler der startprisen spenner fra 1,1 millioner til 2,8 millioner kroner. Nå kommer en rimeligere utgave av Air som Lucid håper kan sette fart på salget. Alle Air-versjonene har til nå hatt to elmotorer og firehjulstrekk, men billigere Pure kommer med én elmotor, bakhjulstrekk og 88 kWt-batteri.
Som ett av få norske medier har Vi Menn nylig prøvekjørt bilen i Tyskland og Østerrike, på Autobahn, på mindre landeveier og på bane. Selv om Pure kun har én elmotor, så skorter det ikke på krefter. Motoren genererer 442 hestekrefter og et dreiemoment på 550 Nm. 0-100 km/t går unna på 4,7 sekunder.
Lavt forbruk
Det mest slående ved bilen i tillegg til ytelsene samt muskuløse og luksuriøse utseendet er effektiviteten. Lucid høster fruktene av at Atieva i fire år var eneleverandør av batteriene til Formel E. Den elektriske ekvivalenten til Formel 1 ble brukt flittig som laboratorium.
Det har sammen med fokus på vekt og aerodynamikk gitt Air en imponerende rekkevidde. Pure har en oppgitt rekkevidde på 747 kilometer med 19-tommers felger, drøye 700 kilometer med 20-tommere.
Vi kjørte Pure med 20-tommers felger kledd med spesialkomponerte Michelin Pilot Sport-dekk. Under prøvekjøringsperioden ligger forbruket mellom 1,5 og 1,75 kWt per mil. På turen fra Kitzbühel via omveier til flyplassen i München ender vi ifølge kjørecomputeren opp med et forbruk på 1,6 kWt per mil, og da ble topphastigheten på 200 km/t med jevne mellomrom testet på Autobahn. Forbruket gir en estimert rekkevidde rundt 550 kilometer.
Selv om det er et stykke bak 700 kilometer, så er det likevel imponerende tall for en bil på to tonn. Lucid omtaler 400-voltssystemer som gårsdagens løsning og toppmodellene i Air-serien kan vise til 900 volts arkitektur og en maks ladehastighet på 350 kW. Pure derimot har 650 volt og 210 kW. Den skal under optimale forhold kunne lade fra 20 til 80 prosent på 20 minutter.
Banetest
Pure kommer med to innstillinger for regenerering og tre kjøreprogrammer som justerer dempingens karakter samt gassresponsen. Ingen av Air-modellene har luftfjæring, noe som sparer rundt 80 kilo. I stedet har den 500 hertz' adaptive dempere som gir bilen en myk, men balansert karakter. Vi fikk testet Air, både med 2WD og 4WD, på banen til ÖAMTC Saalfelden.
Firehjulstrekkeren har torque vectoring og trekk også på forhjulene gir ekstra kontroll ut av svingen. Men tohjulstrekkeren oppleves minst like kontrollert inn i svingen. Ved å justere ned iveren på stabilitetskontrollen på bakhjulene får bilen en lett overstyring som gir en god følelse av kontroll i svingen. Den nyter også godt av å være rundt 300 kilo lettere enn firehjulstrekkeren.
Luksusfølelse
Selv om Pure er den enkleste versjonen, så mangler det ikke på luksusfølelsen innvendig. Interiøret i bilen vi kjører er en miks av nappaskinn, tekstil, aluminium og treverk (carbon oak). Det er både stilig og serverer et inntrykk av god kvalitet. Det er noe enklere materialkvalitet lengre ned i kupeen, men hard og simpel plast glimrer med sitt fravær.
Mye av betjeningen foretas på en vertikal stilt berøringsskjerm, som elektrisk kan vippes opp og ut av syne. Skjermen er etter vår smak plassert for lavt, men heldigvis kan du få navi-visningen opp på den høyre delen av det store og buede panelet foran rattet. Over skjermen er en liten, men lekker rekke med aluminiumsknapper for klima og volum. Du må inn på berøringsskjermen for å justere ratt og sidespeil, men luftventilene justeres på godt, gammeldags vis, heldigvis.
Instrumentpanelet er omgitt av to berøringsskjermer for henholdsvis lys-, visker- og varmefunksjoner og kartvisning. Lucid kan ikke fås med head up-display, men panelets plassering gjør det egentlig overflødig.
De elektrisk justerbare forsetene er komfortable, men gir ikke mye sidestøtte. Vi savner også muligheten til å forlenge sitteputen for mer lårstøtte. Setene har varme, og betaler du 37 000 kroner ekstra får du også ventilasjon og massasje. For 40 000 kroner ekstra får du musikkanlegg med 21 høyttalere.
Foretrekker man baksetet, er det bare å glede seg. Beinplassen er raus og den bakhjulsdrevne versjonen har en fordel kontra firehjulstrekkerne: Mindre batteripakke gir lavere gulv og dermed bedre sittestilling.
Vi Menn Bil mener:
Norge befinner seg på en Lucid-eksklusiv liste over satsingsland i Europa sammen med Tyskland, Nederland og Sveits. Lucid håper at den bakhjulsdrevne og rimeligere versjonen av Air skal utvide nedslagsfeltet og salget. De har nå også kommet frem til leasing-avtale med Santander.
En bakhjulsdrevet bil til rundt én million kroner kommer likevel neppe til å selge som varmt hvetebrød i Norge der de fleste har tanken på vinterføre langt fremme i pannebrasken. Men Pure kan gi Lucid sårt tiltrengt volum i Europa og fungere som oppvarming til SUV-en Gravity
Tekniske data
Lucid Air Pure (med 19-tommers hjul)
Motor: 1xEL
Fremdrift: Bakhjulstrekk
Effekt, hk/kW: 442/325
Dreiemoment, Nm: 550
Egenvekt, kg: 2070
Lengde/bredde/høyde, cm: 498/194/142
Akselavstand, cm: 296
Bakkeklaring. cm: 12,6
Bagasjerom, liter: 627
Frunk, liter: 283
Taklast, kg: 75
Standard dekkdimensjon: 245/45R19
Rekkevidde km, WLTP: 747
Netto batteri, kWh: 88
Maks ladehastighet, kW, DC: 210
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,7
Toppfart, km/t: 200
Pris levert, kr: 950 000
SUV neste år
Senere i år lanseres den 502 centimeter store SUV-en Gravity i USA. Den er ventet til Europa neste år. Gravity har luftfjæring, tre seterader, 900-voltsarkitektur, opptil 800 hestekrefter og en 0-100-akselerasjon på 3,5 sekunder. Den kan trekke henger på rundt 2700 kilo og kommer trolig med 92 eller 112 kWt batteripakke. Rekkevidden skal være opptil 700 kilometer. Lucid planlegger også å lansere enn Tesla Model Y-konkurrent i 2027 og sikter seg inn på et forbruk ned mot 1,0 kWt per mil.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 37 2024