Prøvekjørt: Lucid Air 

Ikke bare er den rask, rekkevidden virker også meget solid

Toppmodellen har 1251 hestekrefter, gjør 0-100 km/t på to sekunder og har en oppgitt rekkevidde rundt 700 kilometer. Den koster imidlertid 2,8 millioner kroner. Nå kommer en langt rimeligere versjon der både luksusfølelsen og solid rekkevidde er ivaretatt. 

Pluss ikon
<b>EFFEKTIV:</b> Etter å ha prøvekjørt 498 centimeter lange Lucid Air Pure i Østerrike og Tyskland, sitter vi igjen med et inntrykk av en bil som tross solide ytelser også er svært effektiv. 
EFFEKTIV: Etter å ha prøvekjørt 498 centimeter lange Lucid Air Pure i Østerrike og Tyskland, sitter vi igjen med et inntrykk av en bil som tross solide ytelser også er svært effektiv.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Det mangler ikke på nykommere på det norske bilmarkedet. Flesteparten av dem er kinesiske. Det gjelder imidlertid ikke Lucid, som er amerikansk. Ikke fra Detroit, men Silicon Valley.

Først litt bakgrunn. Lucid ble grunnlagt i 2007 som batteriprodusenten Atieva av blant andre Bernard Tse, tidligere visepresident i Tesla. Dagens administrerende direktør og teknisk direktør hos Lucid er Peter Rawlinson. Han har tidligere vært direktør for kjøretøyteknikk hos Tesla og ledet utviklingen av Model S.

Les også: Her finner du vår aller første test av Tesla Model S

I 2014 bestemte selskapet seg for å ta sjansen på å bygge sin egen bil, luksussedanen Lucid Air, med imponerende tekniske data. Lanseringen har gått temmelig trådt og dersom du straks sender tankene til Fisker og deres utfordringer, så er situasjonen likevel en ganske annen hos Lucid.

<b>RIMELIGERE VERSJON:</b> Pure blir rimeligste versjon av Lucid Air og har en startpris på 950 000 kroner i Norge. 
RIMELIGERE VERSJON: Pure blir rimeligste versjon av Lucid Air og har en startpris på 950 000 kroner i Norge.  Foto: Martin Jansen

Les også: Fisker Ocean prøvekjørt: Fire ting gjør at Fisker Ocean virkelig skiller seg ut på en positiv måte

Saudi-amerikansk

Partner med Aston Martin

Lucid produserer rundt 80 prosent av delene sine selv, blant annet batterier og motor. De har også utviklet en 900-volts inverter og frontenheten på Formel E-bilene, som brukes til å regenerer energi tilbake til batteriene, er levert av Lucid. I 2023 inngikk selskapet en partneravtale med Aston Martin. Når Aston Martin lanserer sin ultraluksuriøse elbil, vil den ha batterier og motorer levert av Lucid.  

Riktignok har også Lucid hatt sin skjerv med økonomiske problemer, men siden 2018 har Saudi-Arabia investert penger i Lucid gjennom det søkkrike, statlige investeringsfondet (PIF). Senest i mars i år gikk fondet inn med ytterligere én milliard dollar i Lucid, og i fjor ble det åpnet en Lucid-fabrikk i Saudi-Arabia.

Majoritetseier er Ayar Third Investment Company, som er en del av PIF. Lucids hovedfabrikk ligger imidlertid i Arizona og rundt 80 prosent av delene til Air utvikles og produseres av Lucid selv.

Utstillingslokaler i Oslo

Helt nytt i Norge er merket faktisk heller ikke. Lucid har hatt showrom på Karl Johans gate i Oslo siden 2023 der de har Lucid Air utstilt. Den kommer med to elmotorer og et 118 kWt-batteri, og skal ha en rekkevidde opptil 883 kilometer forutsatt at du ikke slipper løs alle kreftene hele tiden. Toppmodellen Sapphire har hele 920 kW/1251 hestekrefter, skal greie 0-100 km/t på to sekunder, mens toppfarten er hele 330 km/t.

<b>LAVT STØYNIVÅ:</b> Skreddersydde Michelin-dekk fylt med støydempende skum. Doble ruter er også med på å sikre et behagelig støynivå innvendig. 
LAVT STØYNIVÅ: Skreddersydde Michelin-dekk fylt med støydempende skum. Doble ruter er også med på å sikre et behagelig støynivå innvendig.  Foto: Martin Jansen

Lucids tilstedeværelse i Europa og Norge har vært av ganske beskjeden art. Kun syv biler er registrert i Norge, men så dreier det seg også om kostbare biler der startprisen spenner fra 1,1 millioner til 2,8 millioner kroner. Nå kommer en rimeligere utgave av Air som Lucid håper kan sette fart på salget. Alle Air-versjonene har til nå hatt to elmotorer og firehjulstrekk, men billigere Pure kommer med én elmotor, bakhjulstrekk og 88 kWt-batteri.

Muskuløs: Lucid Air utstråler kraft, men virker også svært effektiv takket være blant annet aerodynamikken og batterienes temperaturkontroll.
Muskuløs: Lucid Air utstråler kraft, men virker også svært effektiv takket være blant annet aerodynamikken og batterienes temperaturkontroll. Foto: Martin Jansen

Som ett av få norske medier har Vi Menn nylig prøvekjørt bilen i Tyskland og Østerrike, på Autobahn, på mindre landeveier og på bane. Selv om Pure kun har én elmotor, så skorter det ikke på krefter. Motoren genererer 442 hestekrefter og et dreiemoment på 550 Nm. 0-100 km/t går unna på 4,7 sekunder.

Lavt forbruk

Det mest slående ved bilen i tillegg til ytelsene samt muskuløse og luksuriøse utseendet er effektiviteten. Lucid høster fruktene av at Atieva i fire år var eneleverandør av batteriene til Formel E. Den elektriske ekvivalenten til Formel 1 ble brukt flittig som laboratorium.

Det har sammen med fokus på vekt og aerodynamikk gitt Air en imponerende rekkevidde. Pure har en oppgitt rekkevidde på 747 kilometer med 19-tommers felger, drøye 700 kilometer med 20-tommere.

Lager selv: 80 prosent av delene til Air har Lucid produsert selv. Her finnes ikke en eneste chip fra Kina, ifølge selskapet selv.
Lager selv: 80 prosent av delene til Air har Lucid produsert selv. Her finnes ikke en eneste chip fra Kina, ifølge selskapet selv. Foto: Martin Jansen

Vi kjørte Pure med 20-tommers felger kledd med spesialkomponerte Michelin Pilot Sport-dekk. Under prøvekjøringsperioden ligger forbruket mellom 1,5 og 1,75 kWt per mil. På turen fra Kitzbühel via omveier til flyplassen i München ender vi ifølge kjørecomputeren opp med et forbruk på 1,6 kWt per mil, og da ble topphastigheten på 200 km/t med jevne mellomrom testet på Autobahn. Forbruket gir en estimert rekkevidde rundt 550 kilometer.

Selv om det er et stykke bak 700 kilometer, så er det likevel imponerende tall for en bil på to tonn. Lucid omtaler 400-voltssystemer som gårsdagens løsning og toppmodellene i Air-serien kan vise til 900 volts arkitektur og en maks ladehastighet på 350 kW. Pure derimot har 650 volt og 210 kW. Den skal under optimale forhold kunne lade fra 20 til 80 prosent på 20 minutter.

<b>STORT OG DYPT:</b> Bagasjerommet er på rause 627 liter. Bakseteryggen har 60-40-fordeling og er utstyrt med skiluke. 
STORT OG DYPT: Bagasjerommet er på rause 627 liter. Bakseteryggen har 60-40-fordeling og er utstyrt med skiluke.  Foto: Martin Jansen

Banetest

Pure kommer med to innstillinger for regenerering og tre kjøreprogrammer som justerer dempingens karakter samt gassresponsen. Ingen av Air-modellene har luftfjæring, noe som sparer rundt 80 kilo. I stedet har den 500 hertz' adaptive dempere som gir bilen en myk, men balansert karakter. Vi fikk testet Air, både med 2WD og 4WD, på banen til ÖAMTC Saalfelden.

På bane. Vi fikk testet Air med både 2WD og 4WD på bane i Østerrike.
På bane. Vi fikk testet Air med både 2WD og 4WD på bane i Østerrike. Foto: Martin Jansen

Firehjulstrekkeren har torque vectoring og trekk også på forhjulene gir ekstra kontroll ut av svingen. Men tohjulstrekkeren oppleves minst like kontrollert inn i svingen. Ved å justere ned iveren på stabilitetskontrollen på bakhjulene får bilen en lett overstyring som gir en god følelse av kontroll i svingen. Den nyter også godt av å være rundt 300 kilo lettere enn firehjulstrekkeren.

Luksusfølelse

Selv om Pure er den enkleste versjonen, så mangler det ikke på luksusfølelsen innvendig. Interiøret i bilen vi kjører er en miks av nappaskinn, tekstil, aluminium og treverk (carbon oak). Det er både stilig og serverer et inntrykk av god kvalitet. Det er noe enklere materialkvalitet lengre ned i kupeen, men hard og simpel plast glimrer med sitt fravær.

<b>PURE:</b> Komfortable seter i Nappaskinn. De dyrere modellene kan fås med forlengelse av seteputen. 
PURE: Komfortable seter i Nappaskinn. De dyrere modellene kan fås med forlengelse av seteputen.  Foto: Martin Jansen

Mye av betjeningen foretas på en vertikal stilt berøringsskjerm, som elektrisk kan vippes opp og ut av syne. Skjermen er etter vår smak plassert for lavt, men heldigvis kan du få navi-visningen opp på den høyre delen av det store og buede panelet foran rattet. Over skjermen er en liten, men lekker rekke med aluminiumsknapper for klima og volum. Du må inn på berøringsskjermen for å justere ratt og sidespeil, men luftventilene justeres på godt, gammeldags vis, heldigvis.

<b>SKJERMER:</b> Skjermene på hver side av instrumentpanelet er av berøringstypen. Den store og vertikale berøringsskjermen på senterkonsollen er plassert for lavt etter vår smak, men heldigvis kan du få kartvising på den høyre siden av dashbordpanelet. 
SKJERMER: Skjermene på hver side av instrumentpanelet er av berøringstypen. Den store og vertikale berøringsskjermen på senterkonsollen er plassert for lavt etter vår smak, men heldigvis kan du få kartvising på den høyre siden av dashbordpanelet.  Foto: Martin Jansen

Instrumentpanelet er omgitt av to berøringsskjermer for henholdsvis lys-, visker- og varmefunksjoner og kartvisning. Lucid kan ikke fås med head up-display, men panelets plassering gjør det egentlig overflødig.

De elektrisk justerbare forsetene er komfortable, men gir ikke mye sidestøtte. Vi savner også muligheten til å forlenge sitteputen for mer lårstøtte. Setene har varme, og betaler du 37 000 kroner ekstra får du også ventilasjon og massasje. For 40 000 kroner ekstra får du musikkanlegg med 21 høyttalere.

<b>STREKK UT:</b> Solid beinplass i baksetet. Du må nøye deg med tresoners klima i Pure. 
STREKK UT: Solid beinplass i baksetet. Du må nøye deg med tresoners klima i Pure.  Foto: Martin Jansen

Foretrekker man baksetet, er det bare å glede seg. Beinplassen er raus og den bakhjulsdrevne versjonen har en fordel kontra firehjulstrekkerne: Mindre batteripakke gir lavere gulv og dermed bedre sittestilling.

Vi Menn Bil mener:

<b>FRUNK:</b> Under panseret er det plass til 283 liter. Ikke mange andre personbiler som kan matche det. 
FRUNK: Under panseret er det plass til 283 liter. Ikke mange andre personbiler som kan matche det.  Foto: Stefan Boesl

Norge befinner seg på en Lucid-eksklusiv liste over satsingsland i Europa sammen med Tyskland, Nederland og Sveits. Lucid håper at den bakhjulsdrevne og rimeligere versjonen av Air skal utvide nedslagsfeltet og salget. De har nå også kommet frem til leasing-avtale med Santander.

En bakhjulsdrevet bil til rundt én million kroner kommer likevel neppe til å selge som varmt hvetebrød i Norge der de fleste har tanken på vinterføre langt fremme i pannebrasken. Men Pure kan gi Lucid sårt tiltrengt volum i Europa og fungere som oppvarming til SUV-en Gravity

Tekniske data 

Lucid Air Pure (med 19-tommers hjul)

Motor: 1xEL

Fremdrift: Bakhjulstrekk

Effekt, hk/kW: 442/325

Dreiemoment, Nm: 550

Egenvekt, kg: 2070

Lengde/bredde/høyde, cm: 498/194/142

Akselavstand, cm: 296

Bakkeklaring. cm: 12,6

Bagasjerom, liter:  627

Frunk, liter: 283

Taklast, kg: 75

Standard dekkdimensjon: 245/45R19

Rekkevidde km, WLTP: 747

Netto batteri, kWh: 88

Maks ladehastighet, kW, DC: 210

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,7

Toppfart, km/t: 200

Pris levert, kr: 950 000 

SUV neste år

<b>SUV:</b> Gravity er ventet til Europa og Norge neste år. 

Senere i år lanseres den 502 centimeter store SUV-en Gravity i USA. Den er ventet til Europa neste år. Gravity har luftfjæring, tre seterader, 900-voltsarkitektur, opptil 800 hestekrefter og en 0-100-akselerasjon på 3,5 sekunder. Den kan trekke henger på rundt 2700 kilo og kommer trolig med 92 eller 112 kWt batteripakke. Rekkevidden skal være opptil 700 kilometer. Lucid planlegger også å lansere enn Tesla Model Y-konkurrent i 2027 og sikter seg inn på et forbruk ned mot 1,0 kWt per mil.   

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 37 2024


Denne saken ble første gang publisert 25/06 2024, og sist oppdatert 27/06 2024.

Les også