VW ID.7 Tourer
Noen liter opp til Passat
Stasjonsvognutgaven av VW ID.7 skal være på plass i Norge i løpet av sommeren.
I 2023 ble Volkswagen ID.7 lansert som en firedørs coupé med stor bakluke og godt med plass. Nå er det også klart for stasjonsvognutgaven, Tourer. Den er 496 centimeter lang, og har en akselavstand på nærmere tre meter.
Les også: Her finner du vår første prøvekjøring ID.7
– ID.7 har blitt omtalt som arvtageren etter Volkswagen Passat, noe som naturligvis er en stor arv å leve opp til, men som vi absolutt mener ID.7 gjør, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for importør Harald A. Møller AS.
2024 er året da elektriske stasjonsvogner virkelig gjør sin entré. Det startet med Opel Astra Sports Tourer og Peugeot E-308 SW GT, med bagasjerom på henholdsvis 516 og 548 liter, og nå kommer de litt større stasjonsvognene.
Les også: I år kommer denne biltypen tilbake for alvor
I første første omgang representert med BMW i5 Touring og ID.7 Tourer. Snart skal også Audi A6 Avant e-tron vises.
Les også: Disse hyperaktuelle elbilene er snart klare for Norge
Bak Passat
BMW i5 stasjonsvogn har et oppgitt bagasjevolum på 570 liter, mens ID.7 har maks 605 liter. Seteryggen kan justeres og i standard posisjon er volumet 545 liter.
Målene er dermed stykke bak nye Passat som har hele 690 liter. Feller du ned bakseteryggene i ID.7 Tourer øker plassen til 1714 liter. Lengden på bagasjerommet med nedslåtte bakseter måler nesten to meter. Bredden mellom hjulhusene er én meter.
ID.7 stasjonsvogn vil i første omgang bli tilgjengelig med to batterier, 77 eller 86 kWt. Det dreier seg om bakhjulsdrevne versjoner, som leverer 286 hk/210 kW og 545 Nm. Avhengig av batteristørrelse, skal bilen ha en rekkevidde på inntil 685 kilometer (WLTP).
Det største batteriet har en hurtiglade-kapasitet på maks 200 kW, noe som ved optimale forhold skal gi en ladetid under en halvtime fra 10-80 prosent. Batteriet kan forvarmes ved å benytte navigasjonen, eller manuelt via en knapp i bilens menysystem.
Til sommeren
Du kan nå bestille ID.7 Tourer som koster fra 554 700 kroner. Det er bare 10 000 kroner dyrere enn coupé-varianten. En bedre utstyrt Pro Exclusive-utgave av ID.7 stasjonsvogn koster fra 579 900 kroner. Da er utstyr som dette inkludert: Metallic lakk. Komfortpakke, som inkluderer blant annet oppvarmet ratt og navigasjon. Assistentpakke med ting Travel Assist og Ryggekamera med 360 graders visning. Eksteriørpakke med LED Matrix-lykter og sensorstyrt elektrisk bakluke, og en interiørpakke, som omfatter blant annet elektriske seter med minne og massasje.
Det planlegges det for utlevering av de første kundebilene i løpet av sommeren. Det er ikke oppgitt noe hengervekt, men trolig kan Tourer-utgaven trekke henger på 1000 kilo som coupé-versjonen. Volkswagen UK oppgir 1400 kilo med 4Motion-firehjulstrekk.
– ID.7 stasjonsvogn er en av de aller første store, helelektriske stasjonsvognene på markedet, og bilen fyller et behov som til nå ikke har blitt dekket. Vi tror ID.7 stasjonsvogn vil gjøre at enda flere kunder tar steget til helelektriske biler, uttaler Hekneby.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 14 2024