ELBIL
Her får du solid rekkevidde til under 300 000 kroner
batteripakken økes fra 28 kWt til 38,3 kWt.
I oktober kommer en fornyet versjon av Hyundai Ioniq electric på markedet i Norge. Batteripakken er økt fra 28 kWt til 38,3 kWt, og antall hestekrefter er økt fra 120 til 136.
Da vi testet Hyundai Ioniq Electric i 2017 konkluderte vi med at den var et fint tilskudd til de kompakte elbilene, ikke minst for dem som var på utkikk etter et rimelig og godt kjøp. Bra utstyrsnivå var plass, hjulstøy på grov asfalt var minus. Testforbruket endte på 12,4 kWh per mil. På en av dagen da bilen ble testet, var det ned mot 16 kuldegrader. Selv med mye motorveifart lå rekkevidden på 170 kilometer, 220 kilometer med temperaturer mellom null og minus tre grader og noe lavere snittfart. Den oppgitte rekkevidden på 280 kilometer virket derfor sannsynlig med mer sommerlige temperaturer.
Fornyede Ioniq electric har en rekkevidde oppgitt til 311 kilometer etter WLTP-syklusen. Den kan også lades raskere siden ombordladerens kapasitet er økt fra 6,6 kW til 7,2 kW. På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på 54 minutter, ifølge Hyundai Norge.
Dette er prisene:
Standard: 282.900 kroner
Teknikk: 307.900 kroner
Elektriske Ioniq har arvet funksjoner fra KONA electric, og med oppgradert system for regenerativ bremsing, skal den kunne håndtere "enpedalskjøring". Ved hjelp av hendler på rattet og funksjonen for smart regenerering skal du enkelt kunne bremse til full stans uten å bruke bremsepedalen. Den har også fått det ekstra gjerrige kjøremoduset Eco+, som gir enda lavere energiforbruk.