Test: Nio ET7

Har kvaliteter langt utover det normale

Men enkelte ting i Nio ET7 er det vanskelig å venne seg til. 

Pluss ikon
<b>COUPEFASONG:</b> Designet går i retning av femdørs coupé med stor bakluke, slik blant annet BMW, Audi og Tesla har hatt stor suksess med i ulike bilklasser. Men utseendet bedrar, dette er en sedan. 
COUPEFASONG: Designet går i retning av femdørs coupé med stor bakluke, slik blant annet BMW, Audi og Tesla har hatt stor suksess med i ulike bilklasser. Men utseendet bedrar, dette er en sedan.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Kinesiske Nio dukket opp på det norske markedet i 2021 med den store luksus-SUV-en ES8, en bil som stort sett leverte det den skulle i forhold til europeiske og amerikanske produkter i samme klasse.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Nio ES8 - Det er mye pent å si om ES8, men vi kunne greid oss uten Nomi

Men en enslig svale gjør ingen sommer, og utover i 2022 og 2023 har det dukket opp flere nye Nio-modeller.

Les også: Nå har den fjerde Nio-modellen ankommet Norge

ET5 er den rimelige utfordreren til Tesla Model 3, EL7 skal bryne seg på den store massen av mellomklasse-SUV-er, mens vår testbil ET7 er en stor premiumsedan.

Gjør ting annerledes

Nio gjør ting litt annerledes enn mange andre elbilprodusenter. En ting er at man ikke har et tradisjonelt forhandlernettverk.

<b>LYST:</b> En lett og livlig atmosfære preger interiøret på førerplass. Seter og sittestilling gjør seg bra på langtur. 
LYST: En lett og livlig atmosfære preger interiøret på førerplass. Seter og sittestilling gjør seg bra på langtur.  Foto: Terje Bjørnsen

En annen er batteriløsningen. Det kan nemlig byttes på en dertil egnet Nio-stasjon, som det

ifølge planene skal bli 20 stykker av i Norge. Nå i starten av 2023 er det etablert fem slike. Dessuten kan du velge å leie batteriet. Det gir en kraftig reduksjon av innkjøpsprisen.

Les også: I stedet for å lade bytter du hele batteriet på noen minutter

Eksempelvis koster Long Range-versjonen av Nio ET7 i overkant av 800 000 kroner, men leier du batteriet slipper du unna med drøyt 600 000 kroner. Batterileien av det store batteriet med cirka 90 kWh nettokapasitet koster deg da 2000 kroner i måneden og inkluderer to batteribytter i samme periode.

Outsider

Sammenlignet med andre kinesiske bilprodusentene er Nio et relativt nyetablert og lite merke. Bilproduksjonen startet i 2014, og med unntak av ES8 som dukket opp i 2018, er de øvrige modellene ferskvare.

ET7 kom eksempelvis i salg i 2022. Bilmarkedet i Norge er litt vanskelig å lese, grunnet «momsåret 2022» med påfølgende bråstopp så langt i 2023.

<b>UVANT:</b> Nio har sine smale lysslisser som designkjennetegn i fronten. Innretningene for selvkjøring og overvåkning på taket gir et uvanlig utseende forfra. 
UVANT: Nio har sine smale lysslisser som designkjennetegn i fronten. Innretningene for selvkjøring og overvåkning på taket gir et uvanlig utseende forfra.  Foto: Terje Bjørnsen

I 2022 solgte Nio i overkant av 1100 biler og havnet med det på en 25. plass på merkestatistikken. Til sammenligning solgte de to største merkene her i Norge, Tesla og VW, henholdsvis drøyt 21 000 og 20 000 biler.

Nå ville nok Nio fått ut noen flere biler hvis de tre nye modellene hadde dukket opp tidligere, men i likhet med andre kinesiske bilmerker spiller de foreløpig en outsiderrolle her i Norge.

<b>FOR TO:</b> God sittekomfort i to av baksetene, ikke like bra i midten. Bilen har et hav av benplass. 
FOR TO: God sittekomfort i to av baksetene, ikke like bra i midten. Bilen har et hav av benplass.  Foto: Terje Bjørnsen

Plassforhold

Det betyr likevel ikke at det er noe i veien med produktene til Nio. Og Nio ET7 gjør sine saker bra. Det her er jo en svær bil; 5,1 meter lang, to meter bred og veier snaut 2,5 tonn med fører.

Utseendemessig har den likhetstrekk med både Tesla Model S og Audi A7, men i stedet for en stor bakluke med kombikarosseri, har den vanlig bagasjerom og en relativt smal luke.

Med et volum på 363 liter er det knapt nok kompaktklasse-dimensjon over bagasjekapasiteten, så i forhold til de rikelige plassforholdene i kupeen, må du være nøysom med bagasjepakkingen. Det er heller ikke mulig å felle ned baksetene.

<b>VELG SELV:</b> Du kan stille inn mange av kjøreparametrene selv, blant annet mange grader av akselerasjon. 
VELG SELV: Du kan stille inn mange av kjøreparametrene selv, blant annet mange grader av akselerasjon.  Foto: Terje Bjørnsen

Innbyr til langtur

Det er synd, for Nio ET7 innbyr nemlig til langtur. Bilen er på sitt beste når den får leke milsluker på åpne landeveier eller motorvei. I komformodus er understellet mykt og støynivået på et behagelig nivå i norsk motorveifart.

Dette fikk vi prøvd i praksis på en reportasjetur fra Oslo til Mandal og tilbake. Med få unntak er dette motorvei med 110-sone, og vi er godt fornøyd med avslappende kjørefølelse og en maksimal rekkevidde mellom 430–480 km på de ulike strekkene underveis.

Også på de mer svingete landeveiene på vår faste testrunde gjør Nio ET7 en god figur, selv om understellet og støttesystemene blir mindre begeistret jo mer ujevnt og smalt det blir.

<b>SMAL SAK:</b> Nio har en slank informasjonsskjerm foran føreren. Fint både under kjøring og ved lading. 
SMAL SAK: Nio har en slank informasjonsskjerm foran føreren. Fint både under kjøring og ved lading.  Foto: Terje Bjørnsen

Panisk filholderelektronikk

Bilen er utstyrt med ulike kjøreprogram, og når komfort blir for mykt, er sport et naturlig valg. Da blir det imidlertid mer støt og stussing i understellet, som aldri helt finner ut av norsk telehiv.

Særlig filholdersystemet får panikkangst straks du nærmer deg en veimerking, noe som ofte skjer på norske fylkesveier. Du kan slå av dette, men det må gjøres på nytt etter hver oppstart.

Lynrask

Som seg hør og bør en elbil i denne klassen er Nio ET7 overmotorisert og lynrask. Gjennom kjøreprogrammene kan du velge ulik motorkraft, signalisert gjennom hvor kvikk bilen da er fra 0–100 km/t. Et individuelt oppsett gjør at du kan sette opp kombinasjonene akkurat slik de passer deg.

Med alle de 653 hestene til stede i Sport+ klokket vi inn på 3,7 sekunder, i det vanlige sportsprogrammet 5,2 sekunder og i den «late» komfortinnstillingen tok samme øvelse syv sekunder.

Bilens karakter som komfortabel langturekspress gjorde at vi sjelden hadde behov for å forlate komfortinnstillingen, utenom rent testøyemed. Forskjellene kan du kikke på i tabellen for testdata.

<b>EGEN ATMOSFÆRE:</b> Det er mye å stille inn i ET7. Her menyen for de mange lyselementene i bilen. 
EGEN ATMOSFÆRE: Det er mye å stille inn i ET7. Her menyen for de mange lyselementene i bilen.  Foto: Terje Bjørnsen

Lading og rekkevidde

I vår faste forbruks- og rekkeviddetest gjorde Nio ET7 sine saker bra. Med Long Range-batteri endte vi opp med et forbruk på 1,7 kWh per mil og en rekkevidde på maksimalt 515 km.

Det var typiske vårlige kjøreforhold og en snittemperatur på 10°. I motorveifart lå rekkevidden rundt 450 km.

I hurtigladetesten fra 10-90 prosent så vi maks fart på 130 kW og et snitt på 95 kW 10-80 prosent tok 38 minutter med snittfart på 106 kW. Det er viktig å forvarme batteriet før hurtiglading for best resultat.

Vi Menn Bil mener:

Nio ET7 er et interessant bekjentskap i klassen for store, luksuriøse biler. Kjøper man bilen og leier batteri, er ingen av de typiske konkurrentene i nærheten rent prismessig, også fordi ET7 er godt utstyrt. Noen særegenheter må du ta med deg på kjøpet, der det lille bagasjerommet og tidvis overivrige støttesystemer er de mest åpenbare.

TESTDATA

0–100 km/t, Sport+: 3,7

0–100 km/t, Sport: 5,2

0–100 km/t, Comfort: 7,0

60–100 km/t, Sport+: 1,6

60–100 km/t, Sport: 2,2

60–100 km/t, Comfort: 3,0

80–120 km/t, Sport+: 2,1

80–120 km/t, Sport: 2,5

80–120 km/t, Comfort: 3,3

Støy 100 km/t, dBA: 65,5

Testforbruk, kWh/mil l/mil: 1,7

Misvisning 100 km/t: 98

TEKNISKE DATA Nio ET7 Long Range

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 480/653

Dreiemoment, Nm: 850

Egenvekt, m/fører, kg: 2474

Tilhengervekt, kg: 2000

Lengde/bredde/høyde, cm: 510/199/151

Bagasjerom, liter: 363

Standard dekkdimensjon: 245/45-20 V

Batterikapasitet, kWh: 90

Rekkevidde, WLTP km: 580

Rekkevidde i 200 km test: 515

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,9

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,8

Toppfart, km/t: 200

Pris fra, kr: 807 000 (607 000)*

* Ved leie av batteri

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn