Nyhet: Toyota Urban Cruiser

Gjør comeback i Norge som elbil

Kan fås med firehjulsdrift og blir trolig en storselger. 

<b>KOMMER NESTE ÅR:</b> Urban Cruiser blir lansert på det norske markedet i tredje kvartal 2025. Den er Toyotas andre elbil av totalt seks elbiler som skal lanseres innen 2026. 
KOMMER NESTE ÅR: Urban Cruiser blir lansert på det norske markedet i tredje kvartal 2025. Den er Toyotas andre elbil av totalt seks elbiler som skal lanseres innen 2026. 
Først publisert

Toyota Urban Cruiser var en 393 centimeter lang by-SUV som ble introdusert i 2009. Frem til den forsvant fra sortimentet i Norge i 2014 ble 5907 biler registrert. 11 år senere vender modellbetegnelsen tilbake, nå klistret på en 429 centimeter lang elbil i SUV-kategorien. Den er dermed litt større enn Yaris Cross, Norges mest solgte fullhybrid.

Les også: Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross: Så bra er Toyota Yaris som SUV med firehjulstrekk

14 centimeter lengre akselavstand skal gi Urban Cruiser et romslig interiør. Lengden er omtrent som Kia EV3. Det samme gjelder akselavstanden på 270 centimeter.

Les også: Kia EV3 prøvekjørt: Blir en tøff konkurrent

Flere versjoner

Noe av det mest attraktive med modellen er at den kan fås med firehjulsdrift, dog ikke av den permanente typen, men ved behov.

<b>FIREHJULSDRIFT:</b> At den kan fås med firehjulsdrift er nok en gledelig nyhet for mange nordmenn. 
FIREHJULSDRIFT: At den kan fås med firehjulsdrift er nok en gledelig nyhet for mange nordmenn.  Foto: Produsenten

AWD-versjonen har et 61 KWt-batteri, og systemet leverer 184 hestekrefter (135 kW). I tillegg har den en 48 kW motor på bakakselen, som gir stabil og sikker ytelse på løst og glatt underlag, ifølge Toyota. Firehjulsdriftsystemet har Downhill Assist Control og en Trail-modus som oppdager og bremser hjul som spinner mens det fordeler dreiemoment til det motsatte hjulet.

<b>KNAPPER OG SKJERM:</b> 10,25-tommers instrumentpanel henger sammen med en nesten like stor multimediaskjerm. 
KNAPPER OG SKJERM: 10,25-tommers instrumentpanel henger sammen med en nesten like stor multimediaskjerm.  Foto: Produsenten

Modellene med forhjulsdrift kommer også med et 61 KWt-batteri med effekt på 128 kW/174 hester. I tillegg vil et 49 KWt batteri være tilgjengelig i FWD-versjonen med en effekt på 106 kW/144 hestekrefter. Den forhjulsdrevne modellen har et «snømodus» som kontrollerer dreiemomentet for å redusere hjulslipp når du kjører på snødekte veier.

<b>SMART:</b> Baksetene kan skyves i lengderetning, noe som øker fleksibiliteten. 
SMART: Baksetene kan skyves i lengderetning, noe som øker fleksibiliteten.  Foto: Produsenten

Urban Cruiser-versjonene kommer med LFP-batterier (Litium-jernfosfat). Fordelen med denne typen batteri er god holdbarhet og sikkerhet, i tillegg er de rimeligere sammenlignet med litium-ion-batterier. Ulempen er lavere energitetthet og svakere ladehastighet. Toyota har ikke oppgitt rekkevidde for Urban Cruiser.

Les også: Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010: Verdens gjerrigste firehjulstrekk

Verdt å trekke frem

Alle Urban Cruiser-versjonene vil ha en omfattende pakke med aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer. Funksjonene inkluderer et pre-kollisjonssystem, adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsling og kjørefeltassistent. Et 360-graders kamerasystem gir føreren full oversikt over bilens omgivelser når man manøvrerer over ulendt terreng eller parkerer på trange steder.

<b>DELT:</b> Ryggen på baksetene har 40:20:40-fordeling.
DELT: Ryggen på baksetene har 40:20:40-fordeling. Foto: Produsenten
<b>IKKE OPPGITT:</b> Toyota har foreløpig ikke offentliggjort alle tekniske data om Urban Cruiser. Bagasjeromsvolumet er ikke oppgitt. Heller ikke om bilen kan trekke henger. 
IKKE OPPGITT: Toyota har foreløpig ikke offentliggjort alle tekniske data om Urban Cruiser. Bagasjeromsvolumet er ikke oppgitt. Heller ikke om bilen kan trekke henger.  Foto: Produsenten

At bilen kommer med bakseter som kan skyves i lengderetning samt 40:20:40-fordeling på seteryggen er verdt å trekke frem. Førermiljøet ser ut til å ha en fin miks av store knapper og en 26 centimeter bred berøringsskjerm som deler hus med et like stort instrumentpanel.

Navigasjonssystemet er basert på skybaserte data og skal dermed alltid være oppdatert på nyeste trafikkinformasjon. Multimediasystemet virker å være trådløst kompatibelt med smarttelefonen din. Urban Cruiser kan blant annet leveres med elektrisk justering av førersetet, JBL-anlegg, soltak og 18- eller 19-tommers felger.

<b>STØRRELSE:</b> Akselavstanden er 270 centimeter. Kia EV3 har 268 centimeter, mens storselgeren Volvo EX30 har 265 centimeter. 
STØRRELSE: Akselavstanden er 270 centimeter. Kia EV3 har 268 centimeter, mens storselgeren Volvo EX30 har 265 centimeter.  Foto: Produsenten

Toyota Norge har åpnet for reservering av bilen som er forventet til Norge i løpet av tredje kvartal 2025.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn