Maxus eT90
Første el-pickup til Norge
Den kinesiske pickupen kan fås som femseter til 549 900 kroner, men noen svakheter har den.
Om Ford F-150 Lightning ikke er klar for Norge med det første, så er denne pickupen det: Maxus eT90. I et marked som helt og holdent domineres av diesel blir kineseren første elektriske pickup i Norge. Den kommer med et 88,5 kWt batteri (netto). Batterivarmer er standard.
Rekkevidden skal være 330 kilometer (WLTP), og siden eT90 er typegodkjent som en N1 varebil, er den WLTP-testet med tung last, ifølge importøren. Maks ladeeffekt er 80 kW og den skal kunne lade fra 20 til 80 prosent på rundt 45 minutter ved ideelle forhold.
Kun bakhjulstrekk
Fremdriften besørges av en 150 kW elektromotor (204 hestekrefter), som genererer et dreiemoment på 310 Nm, og som driver bakhjulene. Pickupen har med andre ord ikke firehjulstrekk, noe som i tillegg til rekkevidden er den største ulempen sammenlignet med konvensjonelle pickuper.
I likhet med de fleste av sine konkurrenter med forbrenningsmotor, er eT90 utstyrt med doble triangelarmer foran og bladfjærer bak.
Nyttelasten på 1000 kilo er helt i toppsjiktet. eT90 kan også leveres med hengerfeste. Hvor mange kilo den faktisk kan trekke er foreløpig ubekreftet, men enkelte nettsteder oppgir 1500 kilo.
Familiebil
Den 2,3 tonn tunge Maxus-pickupen er 537 centimeter lang, 190 centimeter bred og 180 høy. Akselavstanden er på 315 centimeter. Lasteplanet er rundt 149 centimeter langt og 151 centimeter bredt. Dermed kan den ta en europall på tvers. Sideveggene er 53 centimeter høye.
Pickupen leveres som femseter uten at den koster en formue, siden elbiler har momsfritak. En konvensjonell pickup med fem seter koster like mye som en flott SUV i Norge.
– I første omgang skal vi selge eT90 som femseter, men vi vil se på mulighetene for å gjøre lokale tilpasninger til toseters-varianter for å kunne motta el-varebilfordeler for firmakunder, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge.
Noen svakheter
På korte listen over svakheter ved eT90 noterer vi halogen hovedlys. Ellers virker den å være brukbart utstyrt med blant annet ryggekamera, parkeringssensor og nedstigningskontroll (hill descent).
På innsiden finner vi en 10,3-tommers berøringsskjerm med Apple CarPlay. USB-uttak, samt 12V og 220V strømuttak, er også på plass. Rattet, som er trukket med skinn, kan høyde- og lengdejusteres. Setene er også i skinn. Sjåførsetet kan justeres seks veier, passasjersetet fire.
Det ble åpnet for bestilling av eT90 i september og prisen starter på 549 900 kroner. Den skal være leveringsklar i løpet av året. De første bilene er ventet i november.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 49 2022