ELEKTRISK BMW

Fremskynder satsingen på elektriske biler

Neste år kommer BMW med en helt ny elektrisk drivlinjen. Nå testes en 5-serie som har tre elmotorer, 720 hk og en akselerasjon fra 0-100 km/t på godt under tre sekunder.

Pluss ikon
<b>POWER BEV: </b>Elektromotoren og batteriene som nå testes vil bli å finne i kommende BMW-modeller.
POWER BEV: Elektromotoren og batteriene som nå testes vil bli å finne i kommende BMW-modeller. Foto: BMW
Først publisert Sist oppdatert

På det store arrangementet #NEXTGen i München, kunngjorde BMW i dag at de skal fremskynde planene for elektrifisering. Selskapet har tidligere kunngjort at de skal ha 25 ladbare modeller på markedet i 2025, men modellene skal være klare i 2023.

Ny elektrisk drivlinje

<b>TRE ELMOTORER:</b> I 2020 introduserer BMW femte generasjon elektrisk drivlinje. En av bilene som testes er en 5-serie med tre nye elektromotorer og en total effekt på 530 kW/720 hk. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på godt under 3 sekunder. Elektromotoren og batteriene som nå testes vil bli å finne i kommende BMW-modeller.
TRE ELMOTORER: I 2020 introduserer BMW femte generasjon elektrisk drivlinje. En av bilene som testes er en 5-serie med tre nye elektromotorer og en total effekt på 530 kW/720 hk. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på godt under 3 sekunder. Elektromotoren og batteriene som nå testes vil bli å finne i kommende BMW-modeller. Foto: BMW

Allerede neste år introduserer BMW en elektrisk drivlinje, som ifølge selskapet selv er femte generasjon. Ingeniørene er godt i gang med å teste dynamikken til den nye drivlinjen.

En av bilene som testes er en BMW 5-serie med tre nye elektromotorer og en total effekt på 530 kW/720 hk. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på godt under tre sekunder. Elektromotoren og batteriene som nå testes vil bli å finne i kommende BMW-modeller.

LES OGSÅ: Tesla Model 3 som pickup

Egen bysone-modus

Plug in-hybrider er fortsatt en viktig del av fremtidsplanene, og i forbindelse med #NEXTGen skriver BMW:

"Fra 2020 er målet til BMW Group at all elektrisitet som kjøpes til de ulike fabrikkene kommer fra fornybare energikilder. Kravene til fremtidig mobilitet har imidlertig flere nyanser. Det vil ikke være bare en enkelt løsning som oppfyller mobilitetsbehovet til alle kunder over hele verden. Personer som bor på landsbygda, trenger for eksempel ulike teknologiske løsninger for mobilitet enn de som bor i by. Med tilstedeværelse i mer enn 140 land, betyr det at elektrifiseringen vil skje i ulike tempo. Nettopp derfor er også satsningen på plug-in hybrider svært sentral for BMW også de neste årene."

<b>UTSLIPPSSONE:</b> Ny teknologi kan slippe ladbare hybrider inn i soner som i dag er forbeholdt rene elbiler.
UTSLIPPSSONE: Ny teknologi kan slippe ladbare hybrider inn i soner som i dag er forbeholdt rene elbiler. Foto: BMW

Fra 2020 vil alle BMWs plug in-hybrider leveres med såkalt "eDrive Zones» som standard – det betyr at man gjennom geofencing-teknologi automatisk kan styre bilen over på ren elektrisk fremdrift når den kjører inn i en sone som er definert som utslippsfri.

På den måten skal ladbare hybrider kunne kjøre i nullutslippsoner på samme måte som elbiler. Et større pilotprosjektet er allerede iverksatt i Rotterdam.

<b>VISJON:</b> Vision M Next er delvis bygget av resirkulert karbon fra vrakede i3 og i8.
VISJON: Vision M Next er delvis bygget av resirkulert karbon fra vrakede i3 og i8. Foto: BMW

Neste BMW M?

Tidligere i år viste BMW frem konseptet Vision iNext, en studie på autonome biler. Men heldigvis dreier ikke alt seg om selvkjørende biler.

Vision M Next er en pekepinn på en bil som i høyeste grad skal kjøres selv, og den gir ledetråder for hvordan neste generasjon modeller fra sportsavdelingen BMW kan se ut. Bilen som ble vist frem på #NEXTGen har referanser til både i8 og konseptbilen Turbo X1 fra 1972.

Den ble designet av franskmannen Paul Bracq som også hadde ansvaret for den første 5-serien (E12) og første første 6-serien (E24).

<b>KRAFTIG:</b> Konseptet har både bensinmotor og to elmotorer.
KRAFTIG: Konseptet har både bensinmotor og to elmotorer. Foto: BMW

Med elektrisk motor på både for- og bakakselen kan Vision M Next kjøres helt elektrisk med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

I tillegg bidrar en firesylindret bensinmotor til driv på bakhjulene. Total effekt er over 600 hk og den skal greie 0-100 km/t på tre sekunder. Konseptbilen skal ha en elektrisk rekkevidde på 100 km.