Nissan Ariya NISMO

Folke-SUV-en har vært til behandling hos motorsportsavdelingen

Her dreier det seg ikke bare om flere hestekrefter. 

<b>STERKERE:</b> NISMO-versjonen har 435 hestekrefter mot standardversjonens 306 hester. Trolig reduserer de ekstra kreftene rekkevidden, som for standardversjonen er 515 kilometer (WLTP). 
STERKERE: NISMO-versjonen har 435 hestekrefter mot standardversjonens 306 hester. Trolig reduserer de ekstra kreftene rekkevidden, som for standardversjonen er 515 kilometer (WLTP).  Foto: Bastien Gabalda
Sist oppdatert

Nissan var først ute med masseproduksjon av en elbil. Leaf kom allerede 2010 og har vært en suksess. Men Leaf var lenge en ensom elektriske svale i Nissans utvalg, samtidig som tradisjonelle storselgere som Qashqai og X-Trail havnet i bakevja grunnet den politisk initierte transformasjonen til elbiler.

Først i 2022 fikk Leaf selskap av en annen personbil med kun elektriske drift, 460 centimeter lange Ariya.

Les også: Test: Nissan Ariya e4orce: Går stille i dørene, men leverer varene

Spesialversjon

Nå kommer den i en spesialversjon der Nissans motorsportsdivisjon, NISMO, har vært involvert. NISMO fyller 40 år i år, og har siden etableringen blant annet stått bak den legendariske Gruppe A-bilen Nissan Skyline R32 GT-R, som fikk kallenavnet «Godzilla». NISMO har også levert spesialversjoner av 350Z, GT-R og Juke. Nå kommer også en NISMO-versjon av Ariya e4orce.

Les også: Test: Nissan GT-R: Jeg elsker denne bilen!

<b>I SALG:</b> Online-salget av Ariya NISMO startet 17. oktober. Den koster fra 534 400 kroner. De 30 første norske kundene vil få med verdisjekk på lading med Nissan Charge-appen til en verdi av 20 000 kroner. 
I SALG: Online-salget av Ariya NISMO startet 17. oktober. Den koster fra 534 400 kroner. De 30 første norske kundene vil få med verdisjekk på lading med Nissan Charge-appen til en verdi av 20 000 kroner.  Foto: Bastien Gabalda

Justert understell

De to elmotorene leverer til sammen 435 hk, rundt 130 hester mer enn standardversjonen. Dreiemomentet er det samme, 600 Nm, men NISMO-versjonen skal greie 0-100 på fem sekunder.

<b>AKSELERASJON:</b> Ariya NISMO skal greie 0-100 km/t på fem sekundet, og 80-120 km/t på 2,4 sekunder. 
AKSELERASJON: Ariya NISMO skal greie 0-100 km/t på fem sekundet, og 80-120 km/t på 2,4 sekunder.  Foto: Bastien Gabalda

Det er kanskje ikke primært motorytelsene som er det mest fremtredende med Ariya NISMO, men understellet. Den kommer blant annet med modifiserte fjærer, stabilisatorer og støtdempere, samt fartsavhengig styremotstand. NISMO-teamet har også klart å forbedre marktrykket med 40 prosent sammenlignet med en standard Ariya, og bilen leveres med 20-tommers Michelin Pilot Sport EV-dekk.

<b>SPORTSELEMENTER:</b> Røde sømmer på rattet og gjennomgående NISMO-elementer flere steder, blant annet i stolryggene, skal gi en sportslig følelse også inne i bilen.  
SPORTSELEMENTER: Røde sømmer på rattet og gjennomgående NISMO-elementer flere steder, blant annet i stolryggene, skal gi en sportslig følelse også inne i bilen.   Foto: Bastien Gabalda
<b>SPORTY TILSNITT:</b> Setene har fått et sportslig tilsnitt mest i form av pynt. Her er hverdagskomfort vektlagt. 
SPORTY TILSNITT: Setene har fått et sportslig tilsnitt mest i form av pynt. Her er hverdagskomfort vektlagt.  Foto: Produsenten

Les også: Test: Nissan Ariya 63 kWh og 87 kWh: Heldigvis for komfortorienterte bilkjøpere har ikke Nissan gått i den typiske elbil-fella

<b>NOE Å SLEKTE PÅ:</b> 2020-versjonen av Nissan GT-R NISMO med 600 hestekrefter levert av en 3,8-liters V6 med twinturbo. 
NOE Å SLEKTE PÅ: 2020-versjonen av Nissan GT-R NISMO med 600 hestekrefter levert av en 3,8-liters V6 med twinturbo.  Foto: Produsenten

Salg før jul i Norge

Bilen har selvsagt et eget NISMO-modus, i tillegg til «Standard» og «Økonomi». NISMO-versjonen kommer med samme 87 kWt-batteri som standard Ariya e4orce, som har en WLTP-rekkevidde 515 kilometer.

<b>NISMO-LEGENDE:</b> 1989 Nissan Skyline R32 GT-R, også kjent som «Godzilla». 
NISMO-LEGENDE: 1989 Nissan Skyline R32 GT-R, også kjent som «Godzilla».  Foto: Produsenten

– Forhåndssalget har startet, og håper å kunne levere biler til kunder på nyåret i 2025, sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef i Nissan Norge.


Denne saken ble første gang publisert 17/10 2024, og sist oppdatert 18/10 2024.

Les også