Nissan Ariya NISMO
Folke-SUV-en har vært til behandling hos motorsportsavdelingen
Her dreier det seg ikke bare om flere hestekrefter.
Nissan var først ute med masseproduksjon av en elbil. Leaf kom allerede 2010 og har vært en suksess. Men Leaf var lenge en ensom elektriske svale i Nissans utvalg, samtidig som tradisjonelle storselgere som Qashqai og X-Trail havnet i bakevja grunnet den politisk initierte transformasjonen til elbiler.
Først i 2022 fikk Leaf selskap av en annen personbil med kun elektriske drift, 460 centimeter lange Ariya.
Les også: Test: Nissan Ariya e4orce: Går stille i dørene, men leverer varene
Spesialversjon
Nå kommer den i en spesialversjon der Nissans motorsportsdivisjon, NISMO, har vært involvert. NISMO fyller 40 år i år, og har siden etableringen blant annet stått bak den legendariske Gruppe A-bilen Nissan Skyline R32 GT-R, som fikk kallenavnet «Godzilla». NISMO har også levert spesialversjoner av 350Z, GT-R og Juke. Nå kommer også en NISMO-versjon av Ariya e4orce.
Les også: Test: Nissan GT-R: Jeg elsker denne bilen!
Justert understell
De to elmotorene leverer til sammen 435 hk, rundt 130 hester mer enn standardversjonen. Dreiemomentet er det samme, 600 Nm, men NISMO-versjonen skal greie 0-100 på fem sekunder.
Det er kanskje ikke primært motorytelsene som er det mest fremtredende med Ariya NISMO, men understellet. Den kommer blant annet med modifiserte fjærer, stabilisatorer og støtdempere, samt fartsavhengig styremotstand. NISMO-teamet har også klart å forbedre marktrykket med 40 prosent sammenlignet med en standard Ariya, og bilen leveres med 20-tommers Michelin Pilot Sport EV-dekk.
Salg før jul i Norge
Bilen har selvsagt et eget NISMO-modus, i tillegg til «Standard» og «Økonomi». NISMO-versjonen kommer med samme 87 kWt-batteri som standard Ariya e4orce, som har en WLTP-rekkevidde 515 kilometer.
– Forhåndssalget har startet, og håper å kunne levere biler til kunder på nyåret i 2025, sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef i Nissan Norge.