Førsteinntrykk: Renault Scenic E-Tech electric

Det store hamskiftet

Etter 27 år som flerbruksbil med bensin og dieselmotorer, har Renault Scenic skiftet ham fullstendig. 

<b>TIL NORGE:</b> Renault Scenic E-Tech electric hadde verdenspremiere på bilutstillingen i München, men Vi Menn Bil fikk en eksklusiv kikk på bilen i forkant av utstillingen. Scenic er ventet til Norge i løpet av første kvartal neste år.
TIL NORGE: Renault Scenic E-Tech electric hadde verdenspremiere på bilutstillingen i München, men Vi Menn Bil fikk en eksklusiv kikk på bilen i forkant av utstillingen. Scenic er ventet til Norge i løpet av første kvartal neste år. Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Renault Scenic har siden 1996 vært kjent som en praktisk flerbruksbil, som mellom 2000 og 2003 også kunne fås i SUV-varianten RX4 med digre beskyttelseslister og firehjulstrekk.

Nå er Scenic i stedet blitt en helt elektrisk crossover på størrelse med Toyota Corolla Cross.

Scenic leveres i to batteristørrelser, men for Norges del er det trolig kun den store batteripakken med rause 87 kWt nettokapasitet som er aktuell. Det skal gi en maks WLTP-rekkevidde på imponerende 620 kilometer.

Maks ladehastighet er 150 kW, noe som innebærer at du potensielt skal kunne lade fra 15 til 80 prosent på rundt 30 minutter. Varmepumpe er standard.

Hengerfeste

Ved første øyekast kan Scenic minne om VW ID.4 og Skoda Enyaq i størrelse og form, men Scenic er 11,5 centimeter kortere enn ID.4. Likevel er bagasjeromsvolumet i liter det samme, 545 liter.

To pakker: Scenic kan fås med 60 eller 87 kWt batteripakke. Trolig er kun den store batteripakken aktuell for Norge. Bilen på bildet er toppversjonen Iconic. Den kommer med 19- eller 20 tommers felger.
To pakker: Scenic kan fås med 60 eller 87 kWt batteripakke. Trolig er kun den store batteripakken aktuell for Norge. Bilen på bildet er toppversjonen Iconic. Den kommer med 19- eller 20 tommers felger. Foto: Produsent

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av VW ID.4 og Skoda Enyaq

Bagasjerommet i Scenic er riktignok ganske kort og dypt med mulighet for dobbelt gulv. Ulempen er en høy lasteterskel. Baksetene har smart 40:20:40-fordeling og kan felles ned.

Du oppnår imidlertid ikke et helt flatt gulv. Scenic kan utstyres med hengerfeste og kan trekke henger på opptil 1100 kilo med 87 kWt-batteriet.

Fikse løsninger

Om ikke innlastingens beskaffenhet er den mest praktiske, så briljerer Scenic på andre områder. Sittehøyden og beinplassen i baksetet er meget god.

Det er minimum 28 centimeter mellom enden på sitteputen bak og førersetets rygg, og 88 centimeter fra puten og opp til soltaket.

I tillegg er baksetet utstyrt med et meget fikst midtarmlene med koppholdere og fester for mobiltelefon eller annen skjerm av typen iPad. Et lite oppbevaringsrom og to USB-C ladeporter har armlenet også.

Scenic kommer standard med panoramaglasstaket som kalles Solarbay. Taket benytter en teknologi (AmpliSky) som gjør at glasset kan mørknes og lysnes med en digital gardin.

Smart: God beinplass i baksetet som er utstyrt med et praktisk midtarmlene.
Smart: God beinplass i baksetet som er utstyrt med et praktisk midtarmlene. Foto: Martin Jansen
Skjerm: Armlenet har feste for en eller flere skjermer
Skjerm: Armlenet har feste for en eller flere skjermer Foto: Martin Jansen

Ifølge selskapet selv er Renault den første bilprodusenten på massemarkedet som tilbyr dette.

Fører og passasjerer kan velge mellom fire ulike tilstander: Helt lyst, helt mørkt, lys foran/mørkt bak, og motsatt. Solarbay kan stemmestyres med Google Assistant, eller med en knapp ved taklampen.

Trykk eller stemmestyr

Det Google-baserte infotainment-systemet gjør det sømløst å bruke mange av mobilappene som du antakelig er godt kjent med fra før av, som Google Maps. Dashbord-oppsettet er det samme som i Megane E-Tech.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Renault Megane E-Tech

Det digitale instrumentpanelet glir over i en 12-tommer stor og berøringsskjerm med god oppløsning. Skjermen er i høydeformat og er vinklet mot føreren.

Under skjermen finnes en rad med knapper for ventilasjonen samt en smarttelefon-dokkingstasjon med en gummimatte som gjør at den ikke sklir frem og tilbake. Senterkonsollen har to koppholdere og rundt 10 liter med oppbevaringsplass

Terskel: Bagasjerommet er romslig, men kort. Dessuten har det en ganske solid lasteterskel og det er heller ikke mulig med helt flatt gulv når baksetene felles ned.
Terskel: Bagasjerommet er romslig, men kort. Dessuten har det en ganske solid lasteterskel og det er heller ikke mulig med helt flatt gulv når baksetene felles ned. Foto: Produsent

Noe multimedia kan styres med godt utformede knapper på rattet eller du kan snakke til Google. Opptil 70 kommandoer skal være tilgjengelig. Infotainmentsystemet varter opp med over 50 ulike apper, blant annet musikkquiz for familien.

Materialene som er brukt innvendig gir god kvalitetsfølelse og gjør at hele kupeen føles innbydende og finere enn det er rimelig å forvente i en bil til som trolig skal koste under 500 000 kroner.

Skinn er ikke tiulgjengelig. I stedet leveres Scenic med ulike kunsttekstiler der mye er basert på resirkulerte materialer. Utgaven vi kikket på var toppmodellen Iconic med elektrisk justerbart forsete. Justeringsmonnet er såpass bredt at du kan velge mellom alt fra sedan-aktige sittestilling til høy posisjon.

Standard: Det store panoramasoltaket med digital gardin som kan dekke forskjellige soner er standard.
Standard: Det store panoramasoltaket med digital gardin som kan dekke forskjellige soner er standard. Foto: Produsent

Samarbeid med tekno-gudfar

Under 30 km/t avgir Scenic en lyd slik at fotgjengere skal høre at den kommer. Lyden er komponert av ingen ringere enn komponisten Jean-Michel Jarre, som gjerne omtales som en gudfar innen elektronisk musikk.

Han er særlig kjent for Oxygene fra 1976. VPS-lyden (Vehicle Sound for Pedestrians) er inspirert av komposisjonen Crystal Garden fra Jarres seneste utgivelse Oxymore. Jarre har også komponert et par velkomstlyder i Scenic som kan nytes fra Harman Kardon-anlegget.

Innbydende: Materialvalget og utformingen er tiltalende. Sittekomforten er meget god, slik den ofte er i franske biler. Du kan velge mellom 48 ulike bakgrunnsbelysninger.
Innbydende: Materialvalget og utformingen er tiltalende. Sittekomforten er meget god, slik den ofte er i franske biler. Du kan velge mellom 48 ulike bakgrunnsbelysninger. Foto: Martin Jansen

Ikke firehjulstrekk

Noe firehjulstrekk som Scenic RX4 kan ikke elektriske Scenic vise til. Dette er en bil som det skal selges mange av i urbane områder på Kontinentet der firehjulstrekk ikke er etterspurt. Det kommer imidlertid en elektrisk SUV med firehjulstrekk i 2025 under Alpine-merkevaren.

Flerbruksbil: Renault Scenic anno 1996.
Flerbruksbil: Renault Scenic anno 1996. Foto: Produsent

Alpine skilles ut som eget merke med litt finere og mer luksuriøse modeller sammenlignet med Renault. I 2027 kommer Alpine med SUV-er i D og E-segmentet som også skal inn på det amerikanske markedet.

En elektrisk versjon av sportsbilen A110 er ventet i 2026 sammen med en roadster-versjon. Neste år skal Renault vise frem den elektriske og produksjonsklare nytolkningen av klassikeren Renault 5, som skal erstatte Zoe.

R5 vil også komme i en Alpine-versjon kalt A290 som vil ha mer utstyr og fetere styling. Renault vil også komme med en rimelig elektrisk SUV som blir en nytolkning av Renault 4.

TEKNISKE DATA

Motor: EL

Effekt, kW/hk: 160/220

Dreiemoment, Nm: 300

Batteri, kWt, netto: 87

Lengde/bredde/høyde, cm: 447/186/157

Akselavstand, cm: 279

Egenvekt, kg: 1842

Bagasjerom, liter: 545 - 1670

Tilhengervekt, kg: 1100

Taklast, kg: 80

Standard dekkdimensjon: 225/55-19

Maks rekkevidde, WLTP km: 620

DC-lading, kW: 150

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,4

Toppfart, km/t: 170

Pris fra, kr: 369.900 (60 kWt) 439 900 (87 kWt)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 46 2023