Prøvekjørt: Renault Megane E-Tech
Denne har alle mulige forutsetninger for å bli en suksess
Elektriske Renault Megane E-Tech er en meget tiltalende bil som ikke koster skjorta.
Ut over den lille elbilen Zoe og plug in-hybriden Captur har Renault de seneste årene vært relativt beskjedent til stede i personbilmarkedet. Det viser registreringsstatistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Men Renault har hatt suksess med Zoe og nå kommer en ny elbil som har alle mulige forutsetninger til å bli en ny suksess. I året da det er 50 år siden Renault 5 ble introdusert for verden, kommer Renault med en kompaktbil som har mange av kjennetegnene til R5 - som ble en kommersiell suksess.
Les også: Renault 5 - enkel oppskrift på suksess
Dette er den:
Megane E-Tech er navnet og energikilden er et 60 kWh batteri som leverer strøm til en 160 kW-motor. Du kan velge mellom to motorytelser, 130 eller 202 hestekrefter, der de aller fleste i Norge kommer til å velge maks ytelse, selv om det reduserer den oppgitte rekkevidden med 20 kilometer.
Maks ladekapasitet er 130 kWh, og elektriske Megane skal under prima forhold kunne lade cirka 300 kilometer på rundt en halv time. Varmepumpe er standard og bruker du navigasjonen skal systemet sørge for optimal ladetemperatur på batteriet når du kommer frem til ladestasjonen.
Megane E-Tech er omtrent like lang som Captur og bitte litt kortere enn Golf. Rent visuelt ser den ut som en crossover, men bakkeklaringen på 15,4 centimeter er som en Nissan Leaf. Renault er for øvrig i allianse med Nissan - og Mitsubishi - og Megane E-Tech er bygget på samme base som Nissans neste, store elbilsatsing, Ariya.
Les også: Førsteinntrykk: Så bra blir Nissan Ariya
Slik er den å kjøre:
Først og fremst er Megane E-Tech en lettkjørt bil. Hva legger vi i det? Styringen er lett og rattutslaget er beskjedent, noe som betyr at du ikke trenger å vrenge armene i krappe svinger. E-Tech er en lett og kompakt bil.
Den er gjerne med på sportslig kjøring, men noen sportsbil er den ikke. Understellet og bremsene virker ikke tunet for dette. Dempingen er såpass myk at den krenger i svingene dersom man bommer på inngangshastigheten, og det skal ikke så veldig mye til før du merker at den elektroniske stabilitetskontrollen slår inn. Vandringen på bremsepedalen før bremsene tar kan oppleves litt lang, men dette er smak og behag.
0-100 km/t skal Renaulten greie på 7,4 sekunder, noe som føles mer enn raskt nok. Den leverer såpass mye moment at forhjulene sliter med festet dersom du tråkker gassen i bånn fra null.
Bilen har forskjellige kjøremodus, som du velger med en knapp på rattet. Her har Renault lånt litt fra Ferrari og utstyrt rattet med en slags «manettino», en bryter (kalt Multi Sense) som du velger kjøremodus med. Velger du sportsmodus endres gassresponsen og styringen. Vi merker endringen på gasspedalen, men ikke styringen. Det gir en litt distansert følelse, selv om rattet har flotte «ti på to»-grep.
Det bedre å innse at man ikke er Fernando Alonso, sette regenereringen av bremsekraften på maks med «girhendlene» foran rattet slik at du nesten ikke trenger å bruke bremsepedalen, og nyte den myke komforten.
Vi fikk nylig prøvekjøre bilen i Sør-Spania. På gode veier med jevnt dekke hører vi lite til dekkstøy, noe mer av vindsus. Aktiverer du den adaptive cruisekontrollen, bruker bilen kartdata og kameraer som leser skilter til å justere farten etter fartsgrenser og veiens beskaffenhet. Den bremser for eksempel automatisk inn mot svinger og rundkjøringer.
Flere produsenter har lignende systemer og det må skytes inn at det virker som om det er verdens mest nidkjære kjøreskolelærer som har lagt premissene for disse systemene. Men innimellom kan det jo være behagelig å la bilens elektronikk gjøre mesteparten av jobben.
Toppversjonen av Megane E-Tech leveres med elektrisk justerbare skinnseter og det er mulig å få en høy sittestilling dersom man ønsker det.
Slik er den innvendig:
Som for eksempel Volvo og Polestar så er infotainment-systemet basert på Google. Dermed er det sømløst å bruke mange av mobilappene som du antakelig er godt kjent med fra før av, som Google Maps.
Du kan også bruke Apple CarPlay. Instrumentpanelet glir over i en 12-tommers stor multimediaskjerm som er vinklet mot føreren.
Under skjermen finnes en rad med knapper for ventilasjonen samt en smarttelefon-dokkingstasjon med en gummimatte som gjør at den ikke sklir frem og tilbake.
Som seg hør og bør kan mange funksjoner styres med knapper på rattet eller ved å snakke til Google.
Materialene som er brukt innvendig gir god kvalitetsfølelse og gjør at hele kupeen føles innbydende og langt finere enn det er rimelig å forvente i en bil til under 400 000 kroner.
Det franske og fikse trer også frem i kupeen i form av rundt 30 liter oppbevaringsplass: Syv liter i rommet mellom forsetene i fotbrønnen. Ytterligere tre liter i det justerbare armlenet som også har en 12V-kontakt og to USB-C-kontakter (ytterligere to i baksetet) Koppholderne er godt utformet, men er plassert langt ned.
Girvelgeren er flyttet opp foran rattet, noe som innebærer at det blir hele tre hendler på høyre side: gir, vindusvisker og en enhet for lydkilde. Hendlene for gir og visker er plassert såpass tett sammen at vi under prøvekjøringen i Spania stadig opplever at vi aktiverer vindusviskerne når vi skal velge gir. Litt enerverende, men eiere av bilen vil antakelig raskt vende seg til riktig valg.
Vi er ikke spesielt begeistret for enheten for lydkilde, som du også kan velge radiokanal, lydspor og volum med. Den er nok også en vanesak, men spesielt intuitiv eller brukervennlig er den ikke. Da fungerer knappene på rattet og stemmestyringen langt bedre.
Bagasjerommet tar 440 liter, like mye som en Mercedes B-klasse. Rommet er kort og dypt, med et ekstra rom under gulvet til ladekablene. Baksetet kan vippes ned i 40:60-fordeling. Megane E-Tech har dessverre ikke skiluke. Bakseteplassen er absolutt godkjent, selv om taklinjen gjør at den kan føles litt trang i høyden
Dette har den av utstyr:
Googles operativsystem, syv kollisjonsputer, ryggekamera og parkeringssensorer bak, adaptive LED-hovedlys, automatisk klimakontroll med to soner og oppvarmet ratt er standard, også på laveste utstyrsnivå som Renault kaller Evolution og som leveres med 130 hestekrefter.
Neste utstyrsnivå er Techno som omfatter 220-motor. I tillegg kommer den med Formel 1-inspirert spoiler foran og bak, fire kjøremoduser å velge blant, velkomstbelysning, 20-tommers aluminiumsfelger, automatisk innfellbare sidespeil, som også vinkler speilet på passasjersiden ned når du rygger, slik at du har oversikt over for eksempel fortauskanten.
Toppmodellen er Iconic som i tillegg til Techno-nivået har skinnseter i titansort, elektrisk justerbare seter foran med minne og massasjefunksjon, lydanlegg fra Harman Kardon, dashbord med detaljer i skinnimitasjon, trelister og parkeringssensorer foran, bak og på siden - i tillegg til ryggekamera.
Dommen
Med en pris som starter på 360 000 kroner og en rekkevidde på opptil 470 kilometer, så virker dette temmelig attraktivt. Legg til et spenstig design samt praktiske og smarte løsninger, mulighet for taklast og evnen til å trekke hengere på 900 kilo, og du har en bil som er svært tiltalende - selv om den ikke kan leveres med to elmotorer og firehjulstrekk. Dersom den leverer på rekkevidde under kjølige forhold og hjulstøy på grov asfalt, så ligger Megane E-Tech an til å være et meget godt kjøp.
TEKNISKE DATA
Motor, kW: 160
Effekt, hk: 220
Dreiemoment, Nm: 300
Rekkevidde WLTP, km: 450/470
Energiforbruk, kWh/100km: 12,8
Maksimal ladefart, kW: 130
Egenvekt, kg: 1635
Tilhengervekt, kg: 900
Lengde/bredde/høyde, cm: 421/177/150
Akselavstand, cm: 269
Bakkeklaring, cm: 15,4
Bagasjerom, liter: 440 - 1338
Standard dekkdimensjon: 225/55R20
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,4
Toppfart, km/t: 160
Pris fra, kr: 359 900