Fisker Ocean
Denne funksjonen digger vi
Fisker har startet produksjonen av den elektriske SUV-en Ocean som blant annet kommer med et såkalt California Mode.
Danske Henrik Fisker designet BMW Z8 og senere Aston Martin V8 Vantage og DB9 før han etablerte Fisker Automotive og lanserte den kjendisprofilerte og ekstravagante plug in-hybriden Fisker Karma i 2009. Det endte med konkurs.
Les også: Dette mente vi etter å ha prøvekjørt Fisker Karma
Les også: Jakten på Leonardo DiCaprio og hans Fisker Karma
Fisker stablet seg på beina igjen og i 2018 var han på banen igjen med elbilkonseptet EMotion og planer om faststoff-batterier.
Les også: Henrik Fisker om faststoff-batterier
Fisker har muligens satt fokuset på faststoff-batterier på vent, men ikke planene om en elbil som bærer hans navn.
Under Mobile World Congress i Barcelona i slutten av februar i fjor presenterte han den elektriske SUV-en Fisker Ocean. Den ble også vist frem på Oslo Motor Show i oktober.
Har startet produksjonen
Fisker skal etter planen begynne å levere Ocean i USA og utvalgte europeiske land, blant annet Norge, kort tid etter produksjonsstart i november 2022.
Ocean kommer i tre versjoner: Sport, Ultra og Extreme, pluss lanseringsversjonen One (625 000 kroner - før neste års moms på elbiler over 500 000 kroner og en mulig vektavgift).
One har samme oppsett som toppmodellen Extreme, noe som blant annet innebærer to el-motorer, 550 hester, firehjulstrekk og en rekkevidde på 630 km (WLTP-beregning). Også Extreme-utgaven har en startpris på 625 000 kroner. Den rimeligste versjonen med forhjulstrekk og en rekkevidde på 440 km skal koste rundt 372 000 kroner i Norge.
Ocean er 478 centimeter lang og kommer blant annet med 17,1-tommers berøringsskjerm som kan roteres og mulighet for 22-tommers felger og en hengervekt på 1815 kilo.
Den kan fås med flere kule funksjoner. Vi er særlig svake for California Mode. Ved å trykke på en knapp tas alle sidevinduene ned, inkludert de små Doggie-vinduene i C-stolpen, men også bakruten og soltaket.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.